Wat nu???

Gestart door JanD, 02 oktober 2009, 17:21:56 PM

T03

Ik rijd gelijkstroom digitaal. Alle wissels zijn analoog behalve op het afneembare bovengedeelte (in constructie) wordt het digitaal omwille dat het gemakkelijk is (minder connecties naar vast gedeelte). Ulenbrock Intellibox, peco rails. Rijdend materieel van Fleischmann,Liliput,Trix,Roco.
Indien ik een nieuwe keuze moet maken, rijden digitaal & schakelen analoog, zoals nu.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

gardevil

JanD,

ik ben recent (?1 jaar geleden) opnieuw serieus terug begonnen met de hobby en heb meteen geopteerd voor digitaal.

Ook ik had in het begin een zekere drempelvrees, maar het idee om terug met relais en allehande schakelingen te moeten beginnen, met de daar aan gekoppelde dradenspagetti als gevolg, trol me ook niet erg aan.

Momenteel rijd ik met mrdirect en koploper en een edits booster en ik moet zeggen dat het me eorm bevalt. Natuurlijk is er ook hier een leerproces, maar dat houdt ons jong.

Voor mij is de balans in het voordeel van digitaal doorgeslagen, je moet het zeker niet laten voo rde moeilijkheidsgraad, natuurlijk is er een leercurve, maar dee is, voor mij althans, niet zo stijl als analoog met relais en modules.

suc6
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

JanD,ik zou toch pleiten voor een digital systeem, dat lijkt in eerste instantie moeilijk en ingewikkeld, maar is dat zeker niet. Om te beginnen de rijeigenschappen van de loks is niet te vergelijken met welk analoog systeem dan ook. Treinen kun je dan zonder aanpassingen aan het spoor of bedrading laten stoppen, voor en achteruit laten rijden, zelf twee treinen op hetzelfde spoor kun je tegengesteld aanelkaar laten rijden. Voor het bedienen en omzetten van wissels en seinen zijn geen kilometers lange draden nodig, ook is een centrale bedienings plaats overbodig alles kun je via je handcontroller regelen. Een goede en goedkope instap is een Multi-Maus van Roco of een Profi-Boss van Fleischmann. Ik zou zeggen doen. Er is op de verschillende forums voldoende kennis en ervaring om je over de eerste hobbel heen te helpen.



Nou wim,je schilder analoog nu wel heel zwart en digitaal in goud.
Zo is het natuurlijk niet.
Ook analoge loks kunnen goed tot zeer goed rijden,kilometers draad is overdreven.
Ook digitaal op een wat grotere baan geeft behoorlijk wat bedrading
Een blok systeem is zowel bij analoog als bij digitaal nodig in dat geval.
Het sturen van wissel met decoders (heb ik altijd al dwaas gevonden,maar dat is mijn bescheiden mening).
Die paar draadjes maakt echt nog geen draad saladen.
Alle twwe zijn er met voor en tegen dat zullen we moeten erkennen.
wim

Gerolf

In het lijstje "wat mis je" ontbreekt inderdaad het onafhankelijk rijden op ??n spoorsectie, waardoor rangeringen met locs en rijden in treinschakeling wat gemakkelijker zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

Voor de eenvoud moet u zeker niet voor analoog kiezen. Ik begrijp dat u de baan in ieder geval deels wil automatiseren en automatiseren vergt nu eenmaal een leerproces of het nu analoog of digitaal is.
Wel is automatisering met een computer een stuk flexibeler dan automatiseren met de aloude relais. Bij automatiseren moeten nu eenmaal heel veel relaties worden gelegd. Op de klassieke manier worden die relaties met een hoop relais en draden gelegd, met de computer gebeurt dat vooral in het geheugen van de computer. Foutjes zijn meestal met een paar muisklikken opgelost, veranderingen snel doorgevoerd. Met relais kun je een heel eind komen, maar het vergt veel meer inspanning.

loebaske

Digitaal en analoog op ??n baan het kan, men noemt dit hybride sturing, wie meer wil weten kan even zijn licht opdoen op www.dinasys.nl
Heb alles aan het werk gezien tijdens het gebruikersdag vorig WE en voor mij bestaat niets beters en betaalbaar, alles wordt aangestuurd door koploper.

jean-luc

'k Wil niet chauvinistisch doen, maar de Belgische firma Modeltech biedt een prachtig systeem van digitale besturing op een analoge baan.

Ook betaalbaar en heel betrouwbaar.

Dit komt er bij mij ooit ! [:D]

http://www.modeltech.be/

ysbeer

citaat:
Geplaatst door loebaske

Digitaal en analoog op ??n baan het kan, men noemt dit hybride sturing, wie meer wil weten kan even zijn licht opdoen op www.dinasys.nl
Heb alles aan het werk gezien tijdens het gebruikersdag vorig WE en voor mij bestaat niets beters en betaalbaar, alles wordt aangestuurd door koploper.



Is dat het systeem van leon van perlo.??
Of erger is het daar van gejat?

Dit is(ik praat nu over dynamo van van Perlo)inderdaad een heel goed en niet al te duur (wel duur natuurlijk)systeem.

En echt, voor een grote baan is digitaal net zo ingewikkeld en draad gebonden als analoog
De rijeigenschappen kunnen net zo goed zijn,maar ja nadelen zijn er overal,bij elk systeem.
wim

loebaske

Idd. Wim, dat is een samenwerking met Leon Van Perlo en draad gebonden [?][?][?][?][?] van het moment men digitaal als analoog blok gaat rijden (zoals Lenz ABC) is men draad gebonden, hoe je het draaid of keerd men moet weten waar er bezetmelding is...en koploper wil dat ook weten.
Maar kan ik er niet aandoen...het is het van het, en ??n ieder moet voor zichzelf uitmaken wat men wil op zijn baan.
Belangrijk is het nieuwe systeem om servo's aan te sturen, zowel voor wissels als een overweg en alles wat men nog kan doen met een servo, belangrijk is dat die stappen uit de servo motoren voorgoed verdwenen zijn.
Het gemak om handgeregeld op bepaalde baanvakken te rijden, het is gewoon niet denkbaar wat je er allemaal kunt meedoen....

JanD

Heren,
Toen ik dit draadje startte vermoedde/vreesde ik al dat e.e.a. makkelijk zou kunnen ontaarden in pro-digitaal/contra-digitaal discussie's. Voeg daarbij de verschillende hybride-systemen, en daar heb je " de pot met pieren", zoals die zich dus in mijn hoofd afspeelde, ik er niet uitkwam, en " dus" jullie hulp/advies zocht...
Nieuw voor mij was het Belgische syteem, waar ik even vluchtig doorheen gescanned ben, vanmorgen, maar " vluchtig" is niet genoeg om te kunnen beoordelen wat e.e.a. aan investeringen vraagt t.o.v. mijn nieuwe baan. Het Dynamis-systeem vind ik ronduit veel te duur: je hebt een startset nodig ?? 750,00, plus weet ik niet hoeveel extra onderdelen: voor een baan met een beetje realistisch verkeer kom je dan, vrees ik al gauw aan de ? 1300,00-1500,00. Daar het goudboompje in de tuin alweer geen opbrengst had dit jaar, en de rest van het gezin ook zo z'n hobby's, wensen en verlangens heeft vind ik dat een ( te) forse investering. Geheel digitaal gaan vind ik geen optie: Als ik ergens eens een mooie wat oudere loc aantref zit ik direct met de plaatsbaarheid van decoders, iets waar ik zelf niet aan moet beginnen ivm de grote kans dat ik dan loc en decoder verpest. Het wordt "dus" Analoog of een hybride-oplossing: Heeft iemand ervaring met het eerder genoemde Belgische systeem, en heeft iemand, natuurlijk bij benadering, een idee wat zoiets gaat kosten ( tbv een baan met twee blokken, een vierspoors stationsemplaccement en een rangeer/opstel-terrein?
JanD

jean-luc

Jan,  neem gerust eens contact met Rudy via de site of met doomslu via dit forum. Beide heren zijn heel veel op de hoogte van het systeem van Modeltech. Trouwens wordt het gebruikt op een clubbaan, ik vermoed in Sint-Niklaas.

Groeten en succes, Jean-Luc

dieseltje

Jan,

Ik denk dat als je een flexibel systeem zoekt met minimale kost, je toch moet overwegen om w?l digitaal te rijden, en analoog te sturen...
Zoals reeds aangehaald door bv. INFO, is de Roco Multimaus een mooie instap (kost geen 100 ? (bv Ebay Duitsland)...  Het inbouwen van een decoder is heus niet moeilijker dan het solderen van de raillassen .... en het instellen ervan heb je ook al gauw onder de knie.
Digitaal rijden biedt echt een meerwaarde.  En als je kosten / baten afweegt haalt dit het toch nog op het Miracos systeem van Modeltech denk ik (vooropgesteld dat je geen 100 decoders hebt in te bouwen in je locs....)

Michiel

Och Jan, met al dit heel en weer getrek... misschien was schaal-N nog zo slecht niet! Met een nieuwe sterke leesbril en een set pincetten om de dikke vingers te verlengen, kom je al een heel eind! [:D][:D][:D][:D]

(grapje!)[;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JanD

En maar pret hebben, nietwaar Michiel...toch ben ik blij dat ik de overstap gemaakt heb, alhoewel het vertrekken van al dat moeizaam bijelkaar gespaarde materieel me best aan het hart ging...maar het plannen van een nieuwe baan: elke keer weer beter ( hoop ik tenminste)het goed doordenken van een logisch baanplan op zich vind ik dat al (bijna) een hobby.... En zo iets schitterends als jij hebt gemaakt zal ik toch nooit bereiken...
Jan

Michiel

Jan, begrijp me niet verkeerd, he! Je hebt groot gelijk om je goed te documenteren. En je hebt mijn respect om zo'n drastische beslissing te nemen met je N verzameling te verkopen, en in H0 te herbeginnen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)