Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kleinserie modellen-Seinhuis Werdohl

Gestart door Peter, 02 oktober 2009, 12:43:51 PM

Peter

#15
Adrie,

Ik zou me geen zorgen maken. Het gaat prima om dat seinhuis te bouwen.
Je moet enkel voorzichtig zijn met de dunne delen, en er NOOIT aan wringen om iets te laten passen. Als je alle  gipsstukken ontbraamd (niet veel werk) passen de onderdelen heel goed.
Wees zuinig met die Ruderer lijm want hij is HEEEEEEEEEL vloeibaar.
Je mag er ook altijd mee langskomen hoor als je advies nodig hebt, geen probleem. En anders via dit forum of PM aan jou de keuze.
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#16
Langzaam maar zeker. Frutselwerkjes zonder einde, maar zoals gezegd, heel goed voor de zenuwen.

Het gereedmaken en plaatsen van het vakwerk (in totoaal 162 stukjes!!)



Het maken,aanpassen en plaatsen van de vensterbanken is een werkje dat nauwkeurigheid en een vaste hand vereist.[:D][:D]

Met vriendelijke groeten
Peter

grove den

#17
Heeeel mooi Peter!!

trouwens DAT noemen ze ook VAKWERK!!!![:D]

Jos

Peter

#18
Plaatsen van de ramen.
Een goede raad om het eenvoudiger te houden.Plaats de beglazing NA dat je de ramen in het gebouw hebt geplaatst, anders is de kans groot dat je het glas met lijm (uit de tube) besmeurd.

De ramen moet je bijvijlen om ze mooi te laten passen.
Dus ettelijke keren vijlen, passen,vijlen, passen enz.



Als je dan net als ik de regenlijst vergeet te monteren tussen de boven en onderste ramen moet je dit terplaatse[B)][B)] doen. Het is een gefriemel maar....het is gelukt

En als alles goed gaat is dit het resultaat[:D][:D][:D]


Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#19
He, he, het is bijna klaar.
Enkel nog de dakgoten en regenafvoerbuizen van Auhagen. Maar die zijn helaas momenteel blijkbaar nergens voorradig. Enkel de sets met kortere versies zijn er.
Winkelier (Dtsl) heeft gebeld met Auhagen en ze zouden kortelings geleverd worden.

Vind zelf dat het voor een eerstelingswerk in gemengde bouwwijze toch al meegevallen is.[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]



Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

#20
Mooi gedaan Peter. Zoals je op de afbeeldingen kunt zien, hebben zulke modellen elk een eigen flair, die je niet zonder meer van industri?le modellen kunt verwachten.

Wat mij een beetje stoort, is de minimale reet tussen de onderkant van de mansarde vensters en de dakleien. Bij het voorbeeld is deze, om binnendringen van het regenwater te beletten, met een reep lood afgedekt. Bij het model kan je dit met wat loodzwart of antraciet zwart geverfde reepjes sigarettenpapier imiteren.

Jacques Timmermans

Peter

#21
citaat:
loodzwart of antraciet zwart geverfde reepjes sigarettenpapier imiteren


Goed idee, zal dat morgen eens proberen.
Bedankt Jacques[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

eddy

#22
Namaak lood is goed te maken van oude wijncapsules.Een nadeel ze zijn nu moeilijk te vinden,tegenwoordig gebruikt men plastiek daarvoor.
groeten eddy

Gerolf

#23
Knap, Peter. Ik had je bouwkit gezien, dit resultaat is erg mooi [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#24
Mocht je geen plaats hebben op je baan Peter, maak ik hier wel een plaatsje vrij... Mooi!

jacques timmermans

#25
Oud lood van een flessenhals, zoals Eddy voorstelde, deugt niet voor dit soort model afdichtingen; enerzijds is het van huis uit veel te dik zodat je het zou moeten walsen om tot een acceptabele dikte te komen, en anderzijds zou lood met een acceptabele dikte veel te dun worden om het nog zonder breuken en scheuren te kunnen verwerken. Immers loodslabben, zoals die in de bouw gebruikt worden, hebben een dikte van om en om de twee millimeter!  

Jacques Timmermans

modeltreinbart

#26
En gebruik van aluminiumfolie?
Het is maar een gedacht dat ik hier neer pen h? jongens.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Peter

#27
Jacques,

Heb je soms een (voorbeeld) foto van hoet het moet?
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

#28
Peter,

Op de eerste foto, worden de papieren loodslabben eerst punctueel rond de schoorsteen gelijmd. Dit gaat heel goed met Faller "Expert". eens nadat alle stripjes zo verlijmd zijn, worden ze met de Faller lijm volledig doordrenkt, waardoor ze de exact de vorm van de onderliggende dakpannen zullen aannemen.



Nadat de opgedragen lijm volledig is uitgehard, kunnen de loodslabben geverfd worden. Zorg er wel voor, dat de verf volledig is uitgehard, want zelfs de verfdampen kunnen de opgedragen verf nog aantasten.




Veel succes,

Jacques Timmermans

Peter

#29
Prachtig

Bedankt Jacques [:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter