Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MSM kritisch bekeken

Gestart door coalminer, 09 juni 2005, 22:45:50 PM

janjozef

Voor mij kan alles als het belgisch en modelbouw is. Een buitenlander met belgische baan geen probleem, een belg met een buitenlandse baan geen probleem. Een duitse baan gemaakt door een zwitser : geen intresse, nog niet het minimum aan interesse. Als ik zulk een banen wens te zien zal ik wel een duits tijdschrift lezen. Over buitenlandse banen staat voldoende in buitenlandse tijdschriften dat we een belgisch blad het best belgisch houden.(tussen haakjes al een gezien hoeveel belgisch er tegenwoordig in hollandse bladen staat) zo krijgen we ook een minimum aan overlapping. Er is een uitzondering, een buitenlandse baan op een belgische beurs geen probleem, en waarom dan geen probleem die kan ik met eigen ogen gaan aanschouwen. Opmerkingen als in belgie is niet voldoende intressants gaat volgens mij niet op. Er is in het buitenland veel interessants over modelbouw en spoorwegen, maar het minst interssante belgisch gedeelte vind ik nog steeds interssanter als veel buitenlands. Ik spreek hier enkel over modelbouw. Voor grootspoor hier ten lande is er spoorwegjournaal dus ik behoef geen grootspoor in modelspoor magazine. Voor mij mogen beiden bladen gerust aanvullend zijn ik lees ze toch beide. Waar ze gerust met buitenlandse bladen over mogen samenwerken is over modeltechnieken. Ge moet uiteindelijk het warmwater niet steeds terug uitvinden. Dat ze meer aandacht aan andere schalen mogen geven vindt ik terecht al is daar de laatste tijd een duidelijke verbetering in. En als ze een enquette houden, mogen ze van mij weinig veranderen. Als men toch beslist om veel buitenlands in de bladen te zetten, bedenk dan dat een bespreken van al nieuws op de markt van gans europa MSM volledig zou vullen en dan zullen er nog zijn die zeggen die nieuwst chinese trein staat er niet in. Als er dan al niet velen zijn die zeggen dat MSM er niet inkomt voor een verkoopskataloog betaal ik geen geld.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Dat er duidelijk meer aandacht zou moeten komen voor andere schalen ben ik volledig mee eens. Het zal niet zijn om over te schakelen van HO naar die andere schaal, maar gewoonweg uit interesse. Als ik naar mijn modelsporwinkelier ga, neem ik steeds de tijd om naar zijn uitgestalde LBG spoor te kijken. Vind ik fasinerend. Moest ik een kleinzoon hebben en wat meer geld, ik zou misschien overwegen om met een tuinspoor te beginnen. Heb wel nog geen van beide!!!

Maar zoals nu in MSM meermaals een klein artikel gewijd wordt aan de grote treinsamenstellingen, waarom dan niet om te beginnen met een buitenlands project van de een of de andere in de kijker te stellen.

Natuurlijk blijft MSM de top, maar eens lonken naar een andere mag toch?

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Havoc

citaat:
Er is in het buitenland veel interessants over modelbouw en spoorwegen maar het minst interssante belgisch gedeelte vind ik nog steeds interssanter als veel buitenlands.


Dat heb ik twee keer moeten lezen [:I]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

ik beken, daar had een komma moeten tussenstaan. Maar ergens was er geschreven dat daar niet teveel meer over wordt gezaagd, vraag eens aan tony waar het staat.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

De vermaandelijksing van MSM heeft ondere andere tot doel inderdaad iets verder te gaan kijken dan neuslengte.
Er wordt op de redaktie al geruime tijd gepland over onderwerpen als andere schalen, buitenlandse banen in Belgie en zo meer.
Met de tijd zal dit ?cht wel gerealiseerd worden...
Er zit een hele hoop dingen in de "pijplijn" op velerlei gebied.
Maar de hoofdbrok blijft natuurlijk "Belgisch", want daarom werd MSM in het leven geroepen: omwille van het gemis aan een blad dat Belgische spoorwegmodelbouw als thema had.
Rome en Parijs zijn ook niet op ??n dag gebouwd, niet??[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Leve onze Tony, want hij is subliem[:D][:D][:D]

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

Ik geef dit komplimentje even door, Marc!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Een onderwerp dat nog veel mogelijkheden biedt is de exploitatie van een baan zelf, en de parallel met grootspoor. Documentjes en formuliertjes ivm spoorwegexploitatie (dat is toch de bestaansreden van zo'n baan ?). Op veel banen rijden er zomaar wat treintjes rond, en dan is het liedje gauw uit. Mij persoonlijk fascineert vooral het verhaal achter en rond de baan, herinner me nog de prachtige pocketjes over Klokhuizen en Zandbergen bvb. Of bvb de Moba exploitatie die geregeld in de Miba aan bod komt, ook heel leuk. Ik geef toe, dan gaat het meer over spelen dan over bouwen, maar ik zie eerlijk gezegd geen alternatief voor MSM om daar over te berichten.
Allez, ik ga nu verder spelen.

Havoc

citaat:
Een onderwerp dat nog veel mogelijkheden biedt is de exploitatie van een baan zelf, en de parallel met grootspoor.


Inderdaad een onderwerp dat zeer weinig aan bod komt. Als er een baan besproken wordt lijkt het soms alsof er zelfs geen treinen over rijden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik treed Johan en mnbs bij. Ik kan genieten van de bespreking van een kleine en gedetailleerde baan, met veel aandacht voor de scenery en afwerking (voorbeeld : Zelebeke in nr 38). Ik mis echter af en toe een artikel over een baan waar het zwaartepunt op het rijden ligt. Hoe is het sporenplan bedacht om een realistisch en gevarieerd verkeer mogelijk te maken? Hoe wordt er gereden; met hoeveel personen, en wat is hun rol? Dergelijke dingen zijn ook zeer interessant, vind ik (met de nadruk op OOK, want die andere artikels blijven uiteraard boeiend).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

Persoonlijk mis ik volgende zaken:

-opbouw van een baan van A tot Z, m.a.w. van planning, spoorplan, opbouw, afwerking tot het effectief rijden. Hier kan ons tijdschrift, indien ze willen, zeker 10 afleveringen aan besteden.

-een vergelijking of een overzicht van alle modellen van een bepaalde reeks. (Ik bedoel maar: bijvoorbeeld alles wat er van reeks 59 bestaat... vroeger wel al is geweest, maar niet volledig, geen rijtesten etc...)

-een jaartje terug stond er in elke editie, een knappe baan voorgesteld door Guy. Dit met uitleg van alles wat er bij hoorde (tot zelf de mogelijke treinschakelingen met merk en model!!!). Misschien een overzichtje hiervan of beter nog, gaande van beginners naar bijna proffesioneel?

't Zijn maar hersenspinsels he!
[^]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

citaat:
Geplaatst door svvander

Persoonlijk mis ik volgende zaken:

-opbouw van een baan van A tot Z, m.a.w. van planning, spoorplan, opbouw, afwerking tot het effectief rijden. Hier kan ons tijdschrift, indien ze willen, zeker 10 afleveringen aan besteden.

-een vergelijking of een overzicht van alle modellen van een bepaalde reeks. (Ik bedoel maar: bijvoorbeeld alles wat er van reeks 59 bestaat... vroeger wel al is geweest, maar niet volledig, geen rijtesten etc...)

-een jaartje terug stond er in elke editie, een knappe baan voorgesteld door Guy. Dit met uitleg van alles wat er bij hoorde (tot zelf de mogelijke treinschakelingen met merk en model!!!). Misschien een overzichtje hiervan of beter nog, gaande van beginners naar bijna proffesioneel?

't Zijn maar hersenspinsels he!
[^]



Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Bert

citaat:
Geplaatst door Havoc
Eender wat, maar dioramas zijn nu eenmaal niet mijn ding. En ik denk dat er zo nog zijn. Voortgaand op hetzelfde gevoel vrees ik dat MSM de groep die liever rijdt dan scenery maakt niet bereikt.



Je kunt je diorama toch ook inpassen in een modelbaan die je dan als module gebruikt.Dit is ook wat ik zal doen en dit zal tevens mijn eerste module zijn.[:)]
Je kan natuurlijk niet voor iedereen de artikels naar hun zin hebben.
Hier en daar heb ik ook wel eens een artikel dat ik een beetje bladverspilling vindt als ik het zo mag zeggen.

Brunel

citaat:
Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]



Wat is het verschil dan? Ook drierailmaterieel heeft tegenwoordig gewoon een nem-schacht. Of bedoel je dat de M?rklin koppeling niet is beproken? Er zijn er wel meer niet besproken.

Overigens stond ergens in zo'n artikel dat Roco in 1986 daaromtrent met een kortkoppeling kwam. Dat was toch wel een jaartje of 10 eerder. Het principe van het kortkoppelmechaniek was bedacht door Ade en is door Roco voortgezet, nadat de inboedel van het failliete Ade was overgenomen. Dergelijke kleine slordigheden kom ik tegenwoordig vaker tegen dan vroeger.

svvander

citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]



Ik had het vooral op bijvoorbeeld het Kadee-systeem... dit is niet toepasbaar op 3-rail. Maar ik zag nergens een alternatief. Nu, ondertussen via dit forum, ben ik te weten gekomen dat dit wel kan met de Krois-koppelingen.

Wat is het verschil dan? Ook drierailmaterieel heeft tegenwoordig gewoon een nem-schacht. Of bedoel je dat de M?rklin koppeling niet is beproken? Er zijn er wel meer niet besproken.

Overigens stond ergens in zo'n artikel dat Roco in 1986 daaromtrent met een kortkoppeling kwam. Dat was toch wel een jaartje of 10 eerder. Het principe van het kortkoppelmechaniek was bedacht door Ade en is door Roco voortgezet, nadat de inboedel van het failliete Ade was overgenomen. Dergelijke kleine slordigheden kom ik tegenwoordig vaker tegen dan vroeger.

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be