Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

MSM kritisch bekeken

Gestart door coalminer, 09 juni 2005, 22:45:50 PM

coalminer

Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk , maar ik ga het toch zeggen : Ik vind dat MSM de laatste tijd achteruitgaat in kwaliteit .Niet de kwaliteit van het tijdschrift op zichzelf natuurlijk , maar wel de inhoud .Alhoewel ik geen Belgische of zelfs Europese baan heb , heb ik toch alle nummers van MSM .Wat vooral achteruitgaat vind ik , is de kwaliteit van de voorgestelde modelbanen.Zou dit niet te wijten zijn aan het gebrek aan werkelijk goede Belgische modelbanen ?Hiermee wil ik niet zeggen dat er in Belgie gemiddeld minder goede banen zijn dan in andere landen , maar het is het aantal modelspoorders dat ,evenredig aan het aantal inwoners, klein is .Daarbij komt dat de meeste Belgische modelbouwers geen Belgische banen bouwen , maar wel Duitse , Oostenrijkse , Zwitserse of Amerikaanse.Voila , da's mijn eerste opmerking. Er is er trouwens nog een : De trent om lange artikels te schrijven over ??n onderwerp . Bijvoorbeeld het bouwen van een platte goederenwagon uit de jaren stillekens , in koper , waar minstens zes bladzijden aan besteed waren .Ik weet nu niet direkt in welk nummer dat was , maar er  zijn nog meer voorbeelden natuurlijk , zoals het superen van de NMBS klasse 18 e-lok bv. Iemand die zich daar helemaal niet aan interesseert , en dat zijn er velen denk ik , vind het dan minstens een beetje zonde van de "verloren" bladzijden !Dus , misschien wordt het tijd dat er eens andere dan Belgische modelbanen aan bod komen .Het leeuwenaandeel kan nog altijd Belgisch blijven natuurlijk , maar als buitenlandse banen geen kans krijgen in MSM ,wordt de spoeling alsmaar dunner vrees ik .Wat de artikelen betreft ; Belgie is gewoon te klein om interessante artikelen over te blijven schrijven , er is maar een beperkt aantal stations en spoorlijnen die de echt de moeite zijn om te modeleren , en er zijn te weinig Belgische nieuwigheden om te bespreken .Ik blijf natuurlijk MSM een goed blad vinden en er staan een heleboel goede artikels in ,maar alleen Belgisch kan niet goed blijven gaan. Nog terloops een bedenking; zou het niet veel interessanter zijn om de modulewedstrijd 2006 vrij te laten , en ook buitenlandse motieven toe te laten ?
Ik ga nu schuilen voor de kritiek , maar ja , daar dient een forum voor !

Coalminer



 

Havoc

citaat:
Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk


Wie wind zaait zal storm oogsten... (oud vlaamsch spreekwoord) Ik vrees het ook, maar als iedereen zijn mond houd verandert er nooit iets. Alle kritiek kan opbouwend zijn. Laat ons daar van vertrekken.

citaat:
Daarbij komt dat de meeste Belgische modelbouwers geen Belgische banen bouwen , maar wel Duitse , Oostenrijkse , Zwitserse of Amerikaanse.


En waarom niet? Zelf werk ik ook naar duits model. Voor mij is dat omdat als ik belgische dingen wil zien ik maar door het venster moet kijken. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich uit maken.

citaat:
De trent om lange artikels te schrijven over ??n onderwerp . Bijvoorbeeld het bouwen van een platte goederenwagon uit de jaren stillekens , in koper , waar minstens zes bladzijden aan besteed waren .Ik weet nu niet direkt in welk nummer dat was , maar er zijn nog meer voorbeelden natuurlijk , zoals het superen van de NMBS klasse 18 e-lok bv. Iemand die zich daar helemaal niet aan interesseert , en dat zijn er velen denk ik , vind het dan minstens een beetje zonde van de "verloren" bladzijden


Wat de ene niet goed vindt vindt de andere dan weer prachtig. Dat is vrees ik het lot van elk tijdschrift. Zoiets over zelf bouwen van rollend materieel zou van mij veel meer mogen. Ik heb nog maar 1 superen artikel gezien, maar dat was dan voor mij ook wel voldoende.

citaat:
als buitenlandse banen geen kans krijgen in MSM ,wordt de spoeling alsmaar dunner vrees ik


Volledig akkoord. Zeker als men enkel bij H0 wil blijven.

citaat:
Belgie is gewoon te klein om interessante artikelen over te blijven schrijven , er is maar een beperkt aantal stations en spoorlijnen die de echt de moeite zijn om te modeleren


Nee, dat denk ik weer niet. Er zijn wel te weinig schrijvers van artikels. Iedereen heeft zowat zijn eigen interesses waar hij bij blijft (al dan niet bewust). Dus nieuw bloed zou ook kunnen helpen.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Ik breng je ding even over aan de redactie, "coalminer" (Ren??).
Want deels zit er wat in je kritiek. (SC)Huil maar niet, we hoorden veel lof van de enen maar jij vertegenwoordigt de anderen.
En die willen we ??k horen[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

just4fun

citaat:
Geplaatst door coalminer

Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk , maar ik ga het toch zeggen.Ik ga nu schuilen voor de kritiek , maar ja , daar dient een forum voor !



Beste,
waar voor ga je schuilen? Een mening is een mening en als ze met verstand naar voren wordt gebracht: pluim!
En eigenlijk kan ik u wel bijtreden, banen met een buitenlands thema zijn ook OK (niemand die dat tegenspreekt) en zitten ook barstensvol allerhande idee?n. Als deze banen met hun idee?n ook eens aan bod kunnen komen, zijn de lezers vrij deze te 'vertalen' naar hun Belgische baan.
Lang geleden heeft MSM eens een enqu?te gedaan en daar had ik dat ook reeds vermeld.
Groeten,
Paul

jarikd

Beste Coalminer,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Inderdaad zie je de laatste tijd vele verhalen over zelfbouw messing wagonnetjes. En aangezien ik meerdere modelspoor tijdschriften lees, ben ook ik het wel eens beu om het zoveelste verhaal over zelfbouw wagonnetjes of goederenloodsjes te lezen. Maar ik ben er eerlijk in dat ik niet weet wat ze dan wel zouden moeten plaatsen.
En vermoedelijk lopen er ook lezers rond die nog meer messing en plasticard projectjes willen zien.

Ik ben het met je eens dat MSM niet 100% Belgisch hoeft te blijven. Buitenlandse banen kunnen ook mooi zijn, en je op ideeen brengen.
Ik geef toe dat er ook heel mooie Amerikaanse, Duitse, Engelse, Nederlandse en Zwitserse modelbanen zijn. Alleen valt het mij op dat ik sommige Duitse en Zwitserse banen nu al in meerdere bladen tegenkom. En ik zit er niet op te wachtten om banen die ik in 2003 in Modeleisenbahner, in 2004 in Railmagazine en in 2005 in Railhobby heb gezien, nu nog een keer in MSM voorbij te zien komen.

Persoonlijk zou ik het leuk vinden als MSM ook eens aandacht zou besteden aan hier minder bekende landen op modelspoorgebied. Er wonen in Nederland en Belgie tesamen ongeveer 5 miljoen allochtonen. Je kan mij niet wijsmaken dat er niet een is met een modelbaan met het land van herkomst als thema. Het lijkt mij best leuk om eens een modelspoorbaan met een ver weg gelegen land als thema te zien.


Groeten,

Jarik D
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

JoVer

citaat:
Geplaatst door jarikd

En ik zit er niet op te wachtten om banen die ik in 2003 in Modeleisenbahner, in 2004 in Railmagazine en in 2005 in Railhobby heb gezien, nu nog een keer in MSM voorbij te zien komen.


Maar ik wel. Ik heb geen abo op al die andere bladen dus... ik wil die banen, artikels, ... toch ook wel eens zien.

Ik begrijp je wel dat je niet steeds dezelfde dingen wil zien terug komen maar ik vermoed dat een minderheid meerdere bladen leest.

Jo.

marimon

Ik heb ook geen abo op andere magazines noch MSM[:o)]. Maar inderdaad, als je veel leest kom je veel dezelfde dingen tegen. Hetzelfde met de kranten bvb, zelfde artikels maar anders benaderd.
Wat niet wegneemt dat MSM juist die banen kan opzoeken die nog nergens anders verschenen zijn. Moeilijke opdracht, maar het zal aan kwaliteit van ons MSM winnen. En ja, ook buitenlands getinte banen lijken mij wel leuk om aandacht te krijgen in MSM. En dan bedoel ik niet de klassiekers als Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Amerika. Er zijn toch meer landen waar treinen rijden, toch!

Er zullen altijd meer lezers dan schrijvers zijn wat niet wegneemt dat menigeen rond zich kan kijken en mooie en/of bijzondere banen opspoort en dit dan aan de redactie MSM overmaakt, als hij of zij zich niet geroepen voelt om erover te schrijven. Het moeten niet altijd clubbanen zijn, er zijn altijd wel bescheiden mensen die z??r bescheiden mooie banen hebben maar die aangesproken moeten worden om het openbaar te maken. Ook moeilijk. (neenee, niet bij mij[:D])

Het is natuurlijk zeer de vraag of MSM zuiver Belgisch blijft? Maar gezien de nieuwe frequentie van publicatie denk ik dat dat met de toekomst niet haalbaar zal blijven.

Groeten,
Marc[:)]

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

rgp

Dag,

Coalminer, je analyse van MSM kan ik niet volledig volgen.

Geen goede banen ? Het probleem situeert zich in gedeeltelijk in het feit dat men de modelbouwwereld teveel beperkt tot HO, ook bij tot voor kort bij MSM.  Tot en met de vorige dioaramawedstrijd MOEST het Ho zijn.  Het grootste probleem is het aantal medewerkers die bereid zijn om artikels te schrijven.  Het zijn, op enkele uitzonderingen na, allemaal VRIJWILLIGERS.  MSM is zoals een club; daar trekken er 15% aan de kar en 85% geeft kritiek.
Bouwen van een platte wagen past volledig in het vorige; in HO zijn we vooral dozenkopers en geen modelbouwers.  Hoeveel van de hier aanwezige forumleden heeft al eens een wagon gebouwd ?  In andere schalen is het juist andersom !
Een groot nadeel van andere bladen is namelijk dat je meer tussen de regels moet lezen.  Hoeveel banen worden er niet voorgesteld zonder spoorplan ?
Wat de overname van artikels uit andere bladen betreft, moet men zeer voorzichtig tewerk gaan: de meesten zullen die baan al wel gezien hebben of dat artikel al wel gelezen hebben.
Als ik een Duitse baan wens te zien, dan koop ik een Duits tijdschrift (MIBA ?), een Franse (Loco Revue of RMF), een Amerikaanse (Model railroader ?)
Voor mij, zit MSM op het goede spoor, niet enkel van diversiteit maar ook naar de kennis van zijn lezers (artikels worden ook de beginselen uitgelegd zonder dat meestal voor gevorderden als "storend" overkomen. (uitzondering KIS (sorry Pol)).
Waar wel moet aangewerkt worden is de gemaakte afspraken: een reeks moet volledig verschijnen en niet halverwege stoppen (vb: reeks 18) of een aankondiging moet niet 6 maand verschoven worden (bouw van een AM96).

Roland

marimon

Roland,

Ik ga me niet uitspreken in procenten, maar inderdaad, hoeveel mensen op dit forum -en andere- doen werkelijk aan "modelbouw en -spoor" in de pure zin van het woord?

Ik ga je antwoorden: "bitter weinig" en daar sta ik garant voor. Waarom, omdat ik ??k zeg dat ik aan modelbouw doe, maar in feite tot hiertoe, behalve wat perrons maken naar eigen idee, nog niets noemenswaardig in model heb uitgewerkt. Komt nog, zonder probleem.

Niet iedereen is taalkundig zoals jij, Roland, ik blijf voor dit onderwerp, modeltreinen en -bouw, liefst bij oa MSM. Moedertaal, ziet ge. Wat niet wegneemt dat ik wel internationaal ben, niet technisch internationaal.

Wat goed is voor ??n, is minder voor een ander. En onder ons, hier op dit forum en bij MSM is niets minder maar alles wordt steeds beter. Omdat we kunnen praten en onze mening kunnen uiten over onze hobby op een degelijke wijze. Leuk nietwaar!

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

rgp

Dag,

Marimon, wat ik hierboven heb geschreven is gewoon een vaststelling zowel het aspect van procenten als de term "modelbouw".
Zoals ik vroeger al heb gemeld is ??n van de redenen van naast HO ook 0 te doen: modelbouw.
Van 0 kennen we enkel de zeer dure stukken, maar eens je in dat wereldje gaat kijken, merk je op dat:
1? er zeer veel zelf gebouwd wordt ('t is ook wat groter).
2? de verzameling VEEL kleiner is.
3? de "ter beschikking stellen van info" veel groter is dan in HO.
4? de onderliggende kontakten veel eerlijker zijn.  Ik heb nooit in HO geweten dat iemand mij zelf een model zou meegeven ,terwijl ik in 0 zonder boe of ba een Ram (kostprijs nieuw 350.000 BEF) kon lenen voor een rijdag.

Wat de moedertaal betreft, kan ik je volgen.
Mijn eerste kit in 0 was een goederenwagen.  Zeer goede beschrijving, maar enkel in het Duits, en geen tekening.  Resultaat: alhoewel ik de Duitse taal vrij goed hanteer, heb ik een hoop onderdelen over, omdat ik niet weet wat hun juiste Duitse benaming is.
Maar anderzijds, ben ik niet gewonnen voor een overname van buitenlandse artikels van items, waar de foto's (taalkundig universeel) de tekst duidelijk maken (vb: modelbanen)

Roland

Gerolf

Coalminer, je vrees voor 'bakken kritiek' is niet terecht, en het is w?l terecht dat je deze draad hebt gestart. Je hebt op een aantal punten groot gelijk. Naar mijn mening:
- sinds MSM maandelijks is gegaan, ?n het aantal pagina's per editie vergroot is, lijkt er zich mogelijk een onderwerpen-armoede aan te kondigen.
- als MSM zich alleen (zou) richten op volledig afgewerkte Belgische HO-banen, en - in de rand - gespecialiseerde zelfbouw- en superingsprojecten, zijn we inderdaad snel uitgezongen. Ik meen toch dat MSM zich hierin - met reden - aan het her-ori?nteren is.
- Buitenlandse en anders-schaalse bijdragen moeten uiteraard kunnen en meer verschijnen: hoeveel modelbouwtechnieken zijn er immers niet gemeenschappelijk?
- Toch zijn er in ons landje nog veel deel-projecten niet of nauwelijks in thema gezet (specifieke industrie?n, alternatieve modelbouwtechnieken, ...) en is er nog w?l veel te schrijven - maar waar vind je schrijvers...?
- en tenslotte - het klinkt als een dooddoener, maar toch - vind ik MSM het beste tijdschrift dat er ooit in Belgi? is verschenen ... en ik heb er al heel wat in mijn kasten staan!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

coalminer

Hi, folks

Met buitenlandse banen bedoel ik niet dat er artikels overgenomen moeten worden uit het buitenland . Ik wil maar zeggen dat veel Belgische en /of Nederlandse modelbouwers (zeg maar gerust,de overgrote meerderheid) bezig zijn met een modelbaan met een buitenlands thema .Zoals velen ben ik ook begonnen (lang geleden!) met een Marklinbaan naar Duits voorbeeld , om de simpele reden dat er toendertijd niks anders was. Het enige alternatief was Fleischmann , tweerail en met messing rails , dus moeilijker proper te houden dan Marklin .(Als ik me goed herinner was er toen al wel een klein treinenwinkeltje in de Leysstraat in Antwerpen waar ze Amerikaanse locomotieven en koperen handgemaakte modellen verkochten , ik spreek hier over begin 60'er jaren in de vorige eeuw , jaja ).Later ben ik sterk beinvloed door Rolf Ertmer in Miba , en ik was vooral getroffen door het gebruik van code 70 rails en de zelfgebouwde wissels etc.Erg vooruitstrevend in die tijd . Ik dus alle Belgische winkels afgelopen om naar code 70 en naar railspikes en dergelijke te zoeken , maar niemand had daar ooit van gehoord .Zo ben ik tenslotte via een advertentie in een winkel in Munchen terechtgekomen , waar ze dus code 55 , 70 en de hele rimram verkochten .Ter plaatse heb ik toen beslist om maar ineens Amerikaans te gaan .Ik wou wel Europees blijven en zelfs Belgisch , maar dat ging niet samen met code 70 natuurlijk.Om maar te zwijgen over Belgische modellen , toen quasi onbestaande.Om nu terug te komen op mijn beginstelling ; Er zijn vele Belgische modelspoorders van mijn leeftijd (50 something)die noodgedwongen naar buitenlandse thema's gedwongen zijn omdat er toendertijd geen Belgisch modelspoorwegmateriaal was .Ik zweer jullie , als ik had geweten dat er in de jaren 2000 een overvloed aan Belgische modellen zou zijn ,dat ik nu een Belgische modelbaan zou hebben !Daarom ook dat de jongere modelbouwers de voorkeur geven aan een Belgische modelbaan . Mijn stelling is dus dat de meeste oudere modelbouwers , ongetwijfeld een grote meerderheid , een modelbaan hebben met een buitenlands thema .Al deze mensen kunnen dus niet publiceren in MSM , hetgeen ik persoonlijk heel spijtig vind .Dus geen artikels overnemen uit andere bladen  maar Belgische , of Nederlandse modelbouwers die een baan hebben met een buitenlands thema ,de kans geven om gepubliceerd te worden in MSM .Hetzelfde geldt trouwens voor de dioramawedstrijd .De thema's en schalen gewoon vrijlaten vermeerderd het aantal deelnemers minstens met een factor 10 !.
Een mooi voorbeeld staat trouwens in RailMagazine 224 op blz.72 . Een prachtig baantje naar Italiaans voorbeeld , gebouwd en geschreven door een Nederlandse modelbouwer.Alleen de mooie achtergronden zijn al een apart artikel waard !

groetjes ,
Rene (coalminer)

     


 

svvander

Misschien hoog tijd om nog eens een enquette uit te voeren?
Ik vrees dat, om iedereen tevreden te stellen, meer nodig zal zijn, maar de mening van de lezer moet toch tellen vind ik.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

citaat:
Hetzelfde geldt trouwens voor de dioramawedstrijd .De thema's en schalen gewoon vrijlaten vermeerderd het aantal deelnemers minstens met een factor 10 !.


Dat x10 lijkt me overdreven. Eender wat, maar dioramas zijn nu eenmaal niet mijn ding. En ik denk dat er zo nog zijn. Voortgaand op hetzelfde gevoel vrees ik dat MSM de groep die liever rijdt dan scenery maakt niet bereikt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bartie

Hallo,


de bespreking van een buitenlandse baan zou voor mij ook nog kunnen, maar de dioramawedstrijd zou Belgisch moeten blijven. Andere schalen kunnen wel vind ik. Ik denk ook dat het juist de sterkte van MSM is, dat ze heel duidelijk Belgisch blijven, en grote promotor van zelfbouw. Er zijn ook nog meer dan genoeg Belgische thema's om dieper op in te gaan, en gezien alles steeds verandert, loop je niet zo snel vast. Zoals Svvander zegt, hoog tijd om nog eens een enquette te houden onder de lezers, zodat de redaktie de mening van ALLE lezers kent en hieruit conclusies trekken.

Groetjes Bart.