Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Draaischijf

Gestart door RDH000, 28 september 2009, 19:06:11 PM

RDH000

Hallo,
Een draaischijf is denk ik iets dat iedereen wel op zijn baan wil, ik dus ook...
Alleen vindt ik het nogal veel geld voor een elektrische draaischijf te kopen...Uiteindelijk kwam ik dan op een prachtidee: het zelf maken...
Heb er een uur of 2 over nagedacht wat ik kan gebruiken en hoe...
Bedoeling is: bodem uit triplex, de buitenste ronde in dennen latten met aan binnenkant aluminium tegen, en dmv een hol metalen buisje de schijf te laten draaien, onder de tafel aandrijving te steken.
Een hol buisje zodat er nog draadjes naar het spoor kunnen.
Om de schijf te ondersteunen kwam ik op het idee legowieletjes te gebruiken, de oude versie met metalen asjes, kleine wieletjes...
ik zou aan beide kanten 1 wiel steken met maar 1 bandje ipv 2 (rubberbandje afdoen)(geen foto van dergelijk wieltje gevonden.)

om de sporen gelijk te doen uitkomen zou ik de plateau op en neer laten gaan en hem omhoog zetten, laten rijden op de wieletjes...
en waar het spoor is een gleufje in de onderste plaat maken waardoor de sporen gelijke hoogte en doorlopend zijn.
ook is het mijn bedoeling alles zodanig te maken dat alles openkanzonder schade te maken...

Ben momenteel bezig met tekenen in AutoCAD...
Straks zal ik eerste tekeningen tonen...

allesinds bedankt om te lezen (en mening te geven?)
mvg Robin
 

doomslu

We zijn benieuwd... succes er mee.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Kijk HIER eens om wat idee?n op te doen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

joble

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden hetzelfde idee opgevat en ben ook beginnen info verzamelen en tekenen.

Uiteindelijk heb ik dit even opzij gelegd om eerst een goed baanplan op te stellen, maar binnenkort ga ik eraan verder werken.

Het eind resultaat zal ik je dan mailen, of mee in dit topic zetten. Hetgene ik nu al bijeengesprokkeld heb, zal ik je vanavond of morgen met een PM sturen. 't Is slechts een begin dus stel je er nog niet te veel van voor...

Succes ermee!

Groeten,
Johan

erik de noorman

Ik heb zelf een draaischijf naar belgisch voorbeeld gebouwd.

Het moeilijkste aan zo'n schijf is zorgen dat het middelpunt perfekt gecentraliseerd word en het perfekt waterpas zetten van de schijf ten
opzichte van de aankomende sporen (360?).

Erik

Rochevalien

Je kan ?cht alles willen zelfbouwen maar er zijn toch wel grenzen ,denk ik.
De draaischijven van de klassieke merken zijn wel peperduur,dat is waar ,maar er zijn ook alternatieven.
Er is bv het nagenoeg onbekende merk Frateschi( Braziljaans) dat er ??ntje verkoopt voor 60? en je hebt ook nog een noorderbuur (voor mij toch [:D])die ze ?-la-carte bouwt en verkoopt.
De tijd die je anders in een zelfbouwprojekt steekt kan je altijd wel "nuttiger" gebruiken.
Enfin ,zo denk ik er toch over.

Gerrit

didier1990

beste

vindt ik eigenlijk niet.
Je doet het toch maar voor je plezier je moet er toch geen geld mee verdienen?
Of het dan lang duurt of kort maakt toch niet uit.
En voor een uitdaging is toch altijd wel plezant voor te doen denk ik.
Moet toch niet altijd in zijn geheel gekocht worden denk ik dan.
Zelfbouw heb je nog het plezier en de voldoening van te zeggen dit heb ik zelf gedaan,
Hier kun je nog fier op zijn.
Gewoon bouwen zou ik zeggen.[;)]

mvg
didier

Dirky

Ik zal Gerrit ook maar nekeer tegenspreken![}:)][:)]

Proberen is de boodschap! Loop je vast en baat de hulp niet, grijp dan naar de koop-alternatieven... Je kent dan op z'n minst je grenzen! (en die verleg je bij elk verder project)


Gerolf

... ?n je hebt een draaischijf met een eigen "look". De fl-schijf is erg mooi en werkt prima, maar je ziet ze zowat overal...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

De fl draaischijf is een Duitse en all??n geschikt voor ringloodsen en dat is  on-Belgisch. Je kan daar dus geen fluit mee doen op een Belgische baan.
Een draaischijf moet ook automatisch kunnen stoppen bij elk spoor en dat is toch niet zo eenvoudig uit te voeren.
Er zitten hier natuurlijk techneuten die daar hun hand niet voor omdraaien ,wel laat ze het dan maar eens bewijzen.
Ik wacht wel op de foto's[;)][;)]
Gelukkig rij ik tydperk 4 en heb ik geen draaischijf nodig,en mocht ik plaats hebben voor een depot dan zou die van Frateschi ruimschoots voldoen.Voor 60? steek ik daar echt mijn latijn niet in.

Gerrit

RDH000

1: wat krijg je voor 60 euro? een handdraaischijf, de bedoeling is ze met een motor te doen bewegen, daar geraak je niet aan onder de 100 euro... nuja dan nog.
wat is de hobby?
-met treintjes rijden
-je gerief onderhouden
-sparen
-baan maken
(naar mijn idee toch)
ik vind er maar eentje minder leuk en dat vindt iedereen denk ik, dat is het sparen, voor de rest, je kan ook een volledige baan gaan kopen op ebay als je enkel wilt rijden.

ok, ik koop ook locs nieuw, ik zie het gewoon niet zitten om bouwdozen te kopen met de simpele reden dat ik gewoon niet handig genoeg ben , ik hoop dat ik door aan de baan te werken iets meet handigheid krijg [:I][:I].
zoals Dirky zegt, als het niet lukt koop je ze toch he...

mvg robin
 

erik de noorman



Deze heeft ?35 gekost waarvan ?22 voor de digitale decoder. [:D]
En is gebouwd op ongeveer 3 weken en volledig zelfbouw wel te verstaan.[;)]

Erik

Michael

Eric, een prachtstukje werk, maar lang niet iedereen is zo handig, Robin wens je veel succes met je zelfbouw project. Proberen kan altijd, niet geschoten altijd mis![;)]
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rochevalien


Gerolf

"? commande ?lectrique, 18 voies" en verder zie ik geen uitleg.
Dit lijkt me een mogelijke basis voor een zelfbouwer/kitbasher om zijn eigen draaischijf je maken. Meer zou ik er niet van verwachten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw