Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Nissen barak

Gestart door argilla, 28 september 2009, 10:47:02 AM

argilla

Hoe ka ik het beste de Nissen hut van schaal 1/48 overzetten naar schaal 1/24 ( veldspoorweg). Ik bedoel hiermee dat het waarschijnlijk niet zal volstaan om zomaar de maten 3 of 4 x te vergroten toch ?
Heeft iemand een idee of zoiets ?

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Minerva

#1
Argilla,
Bijna juist [:)]
Om van 1/48 naar 1/24 te transformeren doe je Lengte , Breedte en hoogte maal 2.

Met andere woorden een schaalmodel van 1/48 kan juist 8 maal in hetzelfde schaalmodel op 1/24(dit is voor een volgende oefening[:)]

Als je de tekeningen op de copiemachine legt en drukt op 200% dan ben je al aardig dicht in de buurt

Indien er nog vragen zijn laat ze me weten.

vrg
Hans

Gerolf

#2
Ik heb geen idee wat een Nissen hut is, maar hoe men van schaal 1/48 naar 1/24 hoort om te rekenen lijkt me voor jou een rare vraag [8)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eddy

#3
@Gerolf,
een Nissen hut is een gebogen loods volledig uit metalenplaten.

groeten Eddy

Gerolf

#4
Een Romney Loods dus, of toch nog iets anders?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#5
Een Nissenhut is genoemd naar de uitvinder major Nissen van RAF gedurende de 2WO. Inderdaad die bekende half ronde barakken.  Tegenwoordig doen ze in GB hard hun best om de enkele resterende "loodsen" te beschermen als monument ( door vrijwilligers weleenswaar)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#6
Dat noemen ze bij ons op't fabriek : nen bolhangaar [:)] geen kat die daar al van een nissenhut of een romney loods gehoord heeft[:D][:D]

Gerrit

argilla

#7
klein vraagje. Heeft of kent iemand de afmetingen van gegolfde ijzerenplaten ( bolhangaar) ?
Ik ga er vanuit dat die 2x1m  ( 200x100cm)zijn. Op schaal 1/24 geeft dit dan 3.8x4.1 cm.
Maar klopt dit wel , de afmetingen ?

Dank U
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Minerva

#8
Argilla,

Lengte 200 cm op schaal 1/24 = 200:24 = 8.33 cm op schaal 1/24
Breedte 100 cm op schaal 1:24 = 100:24 = 4.16 cm op schaal 1/24
dikte ?

De "1" in de schaalverhouding staat altijd de ware grote. Als je iets wil maken op schaal 1/24 dan zal het object 24 x kleiner zijn.
Dus in dit geval delen we lengte, breedte en dikte door 24.

Wat betreft dikte is het noodzakelijk om een compromis te maken te vorm en sterkte. Neem nu als vb dat die platen 3 mm dik zijn delen door 24 = 0.13 mm op schaal 1/24

indien nog vragen stel ze gerust.

vrg
Hans

Gerolf

#9
Argilla heeft denk ik een tikfoutje gemaakt in zijn eerdere mail: 3,8 ipv 8,3 [;)]
Ik denk niet dat schaalomrekening het probleem is, wel de echte afmetingen in "het groot".

Ik heb geen idee hoe groot die platen zijn. Ergens gaan opmeten, zou ik zeggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Argilla heeft denk ik een tikfoutje gemaakt in zijn eerdere mail: 3,8 ipv 8,3 [;)]
Ik denk niet dat schaalomrekening het probleem is, wel de echte afmetingen in "het groot".

Ik heb geen idee hoe groot die platen zijn. Ergens gaan opmeten, zou ik zeggen.



fout van mij. Kan gebeuren h?. Als je veel "maten" hebt sla je de bal eens mis. De oplossing is volgens mij, gewoon een blad tekenpapier en op schaal 1/24 het tekenen op de tekentafel. Althans is dit voor mij de beste solutie denk ik. .
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

#11
Wat ik nu aan het doen ben is een Nissenhut aan het bouwen met blik van kattevoer uit de Aldi/Lydel. Waarom ? wel die hebben een golving in het blik die overeenkomt met de schaal. Die van de Zwamworstjes zijn te groot.( en neen ik eet die niet op maar mijn dochter is er wel gek van. Komt door die onozele reclame op TV/ VT4 eikkes..bah..)
Heb al foto's genomen en hopelijk kan ik hiervan een artikel schrijven  (bouwbeschrijving)voor ons lijfblad.
Er is veel pas en maat werk, omrekenen ( vandaar het foutje Gerolf) dus......geduld en das een schone zaak.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Mr-tsjoektsjoek

#12
citaat:
Geplaatst door argilla

Wat ik nu aan het doen ben is een Nissenhut aan het bouwen met blik van kattevoer uit de Aldi/Lydel. Waarom ? wel die hebben een golving in het blik die overeenkomt met de schaal. Die van de Zwamworstjes zijn te groot.( en neen ik eet die niet op maar mijn dochter is er wel gek van. Komt door die onozele reclame op TV/ VT4 eikkes..bah..)
Heb al foto's genomen en hopelijk kan ik hiervan een artikel schrijven  (bouwbeschrijving)voor ons lijfblad.
Er is veel pas en maat werk, omrekenen ( vandaar het foutje Gerolf) dus......geduld en das een schone zaak.



En dat is lekkerder als die Zwan worstjes ? [:D][:D][:D]

Veel succes met je loods, we kijken er naar uit [;)][;)]

adrievans

#13
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Argilla heeft denk ik een tikfoutje gemaakt in zijn eerdere mail: 3,8 ipv 8,3 [;)]
Ik denk niet dat schaalomrekening het probleem is, wel de echte afmetingen in "het groot".

Ik heb geen idee hoe groot die platen zijn. Ergens gaan opmeten, zou ik zeggen.



Ik heb eens zitten googelen op golfplaat en de meeste breedtes komen op 90 to 100 cm,de lengtes zijn over het algemeen verkrijbaar van 200 tot 700 cm.
Je zit dus bijna altijd goed met een lengte.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

argilla

#14
ziehier de tekening van mijn Nissenhut(loods) op 1/24


op 1/24 ook getekend op de oude manier met de trekpen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15