Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

maten en gewichten

Gestart door vandomm, 28 september 2009, 09:52:51 AM

vandomm

Allereerst nog een dikke proficiat met het 10 jarig jubileum van dit schitterend magazine .

Anderzijds een kritische opmerking (opbouwend) .
In nr. 85 , in  het artikel "Bouwen met zagemeel " wordt uitgelegd een emmer te gebruiken van 10 liter , een zeef van 4 tot 5 millimeter , 4 liter water en dan : "een kwart van een klassieke bus houtlijm " ! Waarom hier ook niet de juiste hoeveelheid vermeld ?  Wat is de inhoud van een klassieke bus ?

Graag zoveel mogelijk exacte maten en gewichten waarvoor hier alvast mijn dank .
Cees .

Stefan Appelmans

De mijne zijn 240 gram, maar ik koop nu wel grotere om in de kleintjes te gieten.[:D]
60 gram, is dat genoeg voor 4 liter water?
stefan.

prulleman

Bedoeld zijn de klassieke bussen van bv Pattex uit de Brico. De grootste maat bus want grotere maten zitten in emmers. Maar beter iets teveel lijm dan te weinig[:D]

eric


Michael

Leuk mannen den Brico, maar voor de forum leden in Nederland is dat niet te doen, daarom sluit ik mij aan om in dit soort gevallen wat nauwkeuriger maatgeving te voeren. Zo hebben we er allemaal wat aan.

Grtn Micha
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

eric

Bison of Frencken houtlijm D2 in flacons van 750ml.
bij Praxis, Karwei, Gamma enz.

prulleman

Het gaat inderdaad om flacons van 750gr. Een goede raad, wees niet te zuinig met de lijm. En maak de korst dik genoeg. Ook niet alles in 1 keer afwerken, maar laat nog wat openingen tot de eerste delen uitgehard zijn want dat zagemeel krimpt een beetje. Het kan de moduleranden zelfs scheeftrekken. Werk dus in niet te grote oppervlakken.

vandomm

Waar het me omgaat is niet welke bus lijm het , is maar noem het beestje bij de naam . Dus gewoon welke  verhouding , afmeting en/of oppervlakte .

Er wordt wel eens een zelfbouw projekt besproken maar er worden  dikwijls geen maten / afmetingen bij gegeven en daat gaat het nou juist om .
Cees .

prulleman

Heb je al eens geprobeerd om houtlijm exact af te wegen? Kliederige bedoening hoor. Dan maar liever een schatting. Beter te veel als te weinig[:D]

Johnnytrein

Vandomm, wat moet ik me voorstellen bij een zeef van 4 a 5 millimeter waar verkopen ze dat. Hoe vind je dat ooit terug als het gevallen is. [:o)]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

vandomm

Waarom zou je lijm moeten zeven dat doe je toch met water ook niet hoop ik , al eens van een maatbekertje gehoord .?

Nogmaals : als er de juiste hoevelheid , maat , en afmeting wordt gegeven dan hoef je jezelf niets af te vragen .
Cees .

prulleman

Ik denk dat je het zagemeel (eventueel) moet zeven[}:)]. Hangt er wel van af wat er allemaal insteekt.

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Vandomm, wat moet ik me voorstellen bij een zeef van 4 a 5 millimeter waar verkopen ze dat. Hoe vind je dat ooit terug als het gevallen is. [:o)]



[:D][:D][:D]
Het zijn de GATEN van de zeef, zeker[:I]
stefan.