koolfilmweerstand aansluiten

Gestart door didier1990, 28 september 2009, 09:20:37 AM

didier1990

beste

heb eens een vraag aangezien ik een lichtje moet aansluiten en daar tuseen diode moet steken.
Kan iemand mij duidelijk maken hoe het precies moet.
En van sterkte van diodes zie je aan de lijnen die er op staan liefst wat uitleg er over dat dit kan.
En ik heb een electriciteit op mijn baan daarvoor voorzien van 14V transfo.
misschien dat dit kan helpen.
moet je nog meer weten laat maar gerust komen.

mvg
didier

Klaas Zondervan

#1
Je zal toch wat meer informatie moeten geven.
Wat voor lichtje is dat, en waarom moet er een diode tussen?

didier1990

#2
beste

dit is een led lampje en momenteel al wat gaan zoeken en doen.
en nu blijkt volgende dat dit klopt he zeg maar als ditt het niet juist is.
led lampje:
If: 30mA
Uf: 2V
hiervan moest ik de weerstand weten wat ik er moet tussen steken.
dit kan ik bleikbaar met dit doen

deze formule
R = (Uv - Uf) / If
Met hierbij:
R de voorschakelweerstand [?]
Uv de voedingsspanning [V|
Uf de voorwaartse spanningsval van de LED [V|
If de voorwaartse stroom door de LED [A]

en kom ik op een weerstand die ik nodig heb van 333.33 weerstand
en kan ik best een steken van 470 weerstand.
Nu moet ik er 1 steken zeker omwillen dat ik gelijkstroom heb.
ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb gemaakt zo niet laat maar weten
als het niet klopt laat maar weten

mvg
didier

Klaas Zondervan

#3
Aha, het gaat dus om een led.

De weerstand heb je correct berekend. Maar ik zou hem wat groter kiezen. Er hoeft nl. niet perse 30mA te lopen, voor een led is 10mA meestal genoeg. Dan kom ik op 1k voor de weerstand.

De noodzaak van de diode is me nog steeds niet duidelijk. Je drukt je een beetje onduidelijk uit over de voeding. Geeft die nou wisselspanning of gelijkspanning?

didier1990

#4
beste
mijn voeding is: gelijkstroom
Heb ik toch 1 diode nodig of is dit niet het geval volgens dat ik heb opgezocht moest ik een diode gebruiken.
Het kan van mij verkeerd zijn he.
maar die 30 mA die komt toch standaard van dat ledje uit en kun je die dan minder gaan voeden,
dan het ledje kan verdragen.

Sorry heb mijn voeding verkeerd gezet is geen 12V maar een 14V
dus heb ik terug berekend en kom ik op een diode uit van 400 weerstand
Ik heb niet goed gezien sorry mijn fout.

mvg
didier

Klaas Zondervan

#5
Als je al gelijkspanning hebt, dan is een diode niet nodig. Je moet alleen opletten dat je de led in de goede richting monteert, dus met de lange poot naar de plus gericht.

Wat de stroom door de led betreft, wat ze opgeven is waarschijnlijk de maximaal toelaatbare stroom. Minder mag altijd. Je moet gewoon eens experimenteren met verschillende weerstandswaarden. Dan zul je zien dat boven de 15mA de lichtopbrengst nauwelijks toeneemt.

Waar heb je dat getal van 30mA trouwens vandaan?

didier1990

#6
beste

bij de ledjes die ik heb gekocht staat dit bij de eigenschappen bij op

mvg
didier

didier1990

#7
LED op gelijkspanning aansluiten
De stroom kan er maar in een richting door daarom moet je een led goed aansluiten.

Sluit een Led nooit rechtstreeks aan op een batterij maar gebruik altijd een weerstand.

Men kan LED's op verschillende manieren en op verschillende spanningen schakelen, zo zal ik beginnen met de meest eenvoudige:

 LED schakeling met 1 LED
Men sluit de LED via een weerstand op een gelijkspanning van 5 Volt.
Nu moet men de voorschakelweerstand berekenen

Nu even een voorbeeld:
Men sluit een rode LED met een spanningsval van 1,7 Volt aan op een weerstand, deze worden vervolgens gevoed met een gelijkspanningsbron van 5 Volt.
De LED heeft een doorlaatstroom van 20 mA.

R = (Uv - Uf) / If
= (5 V - 1,7 V) / 0,02 A
= 3,3 V / 0,02 A
= 165 ??


dit he ik zo van de site gehaald waar ik het heb op gevonden waarom steekt daar dan een diode tussen?

mvg
didier

Klaas Zondervan

#8
Didier,

Sorry dat ik het moet zeggen, maar je bent onvolledig.

Je schrijft:
citaat:
bij de ledjes die ik heb gekocht staat dit bij de eigenschappen bij op
Waar heb je die eigenschappen gezien? Staat dat op een papiertje wat er bij was, of ergens op een website? Ik wil nl. zelf kunnen lezen wat er staat, dus geef even aan waar ik dat kan vinden.

Verder schrijf je:
citaat:
dit he ik zo van de site gehaald waar ik het heb op gevonden waarom steekt daar dan een diode tussen?
Daar kan ik alleen maar een antwoord op geven als ik die site zelf gelezen heb, dus nogmaals: welke site is dat?

Als je nog eens een vraag stelt, probeer je dan voor te stellen wat iemand die antwoord wil geven allemaal zou moeten weten. Dus probeer al de informatie te geven die belangrijk kan zijn. Ik ben geen helderziende.

didier1990

#9
beste

je hebt gelijk
de info van het led lampje steekt in het doosje erbij dus op een papiertje.
de site waar ik het heb gevonden is
http://www.sparrendal.be/emonds/elektronica3IW/lessen/led/led.html
hier heb ik het vandaan gehaalt


mvg
didier

Klaas Zondervan

#10
Ik heb eens bij Conrad de datasheet van een gewone led opgezocht, klik
Daar vind ik ook een waarde van 30mA, maar boven dat tabelletje staat "Absolute maximum ratings". Dat betekent dus dat die 30mA de maximale stroom is. Om hem goed licht te laten geven is 10mA meestal ruim voldoende.

Ik heb eens op die website van sparrendal gekeken, maar daar zie ik geen diodes. Alleen maar leds en weerstanden.
Dus als jij wel diodes ziet, vertel dan even waar je ze ziet.

didier1990

#11
beste

mijn excusses naar jou toe.
Ik moet beter lezen het zijn geen diodes maar koolfilmweerstanden.
Dit is totaal iets anders.
En volledig mijn fout.
Dus heb ik je verkeert geinformeert.

mvg
didier

Klaas Zondervan

#12
Er is toch een redelijk groot verschil tussen diodes en weerstanden. zowel in elektrische eigenschappen als uiterlijk.[:)]

Maar goed, als het over weerstanden gaat, heb je daar dan nog vragen over? Brand maar los.

didier1990

#13
beste

het eenige dat ik dan wil vragen is
moet ik er eentje zetten dan ja he
en ik kom uit op 400 welk zet ik er dan het beste tussen.
en van 470 of een van 680 of een van 1k

mvg
didier

Klaas Zondervan

#14
Bij een led moet je de stroom begrenzen, dus ja, er moet altijd een weerstand voor.

Je hebt een waarde van 400 ohm berekend. Maar dat is nog steeds met die 30mA als uitgangspunt. Zoveel stroom zou ik nooit door een led sturen, dat is nergens voor nodig. Ik gebruik bijna altijd weerstanden van 1k, dat geeft bij de gangbare spanningen een stroom tussen 10 en 15 mA, dat is ruim voldoende.

Ik meen te bespeuren dat je niet helemaal zeker van je zaak bent. Maar waarom ga je niet een beetje experimenteren met verschillende weerstanden? Gewoon wat proberen om te zien wat het resultaat is. Zo erg is het toch ook niet als je eens wat opblaast?