Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

ALgemeen

Gestart door n/a, 09 juni 2005, 07:06:37 AM

n/a

Hoi, ik ben nieuw op dit formum, ben een grote treinfanaat, verzamel HO naar Belgisch voorbeeld. Lezer van dit geweldige blad van het eerste moment, 2 jaar abbonee, maar omwille van onaardige postmannen (of slechte brievenbus)aankoop losse nummers.  Ben momenteel bezig met de opbouw van een nieuwe baan ( heeeelp ).
Zij rijden gelijkstroom (fleichmann op bedding), digitaal (Uhelbroeck). Een eerste gedeelte van de onderbouw in houtstructuur  is klaar, kurkmatten zijn gelijmd en nu plaatsen van spoor. Doe ik er goed aan flexiebel spoor te lijmen, zelf aan te passen (lengte), elke rail te voorzien van gesoldeerde voedingsdraden (+/-) en telkens ge?soleerde railverbindingsklemmen te gebruiken?

Gerolf

"telkens ge?soleerde railverbindingsklemmen te gebruiken" zou ik niet per s? overal doen. Voor de rest ben ik het er wel mee eens.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik zou rails nooit lijmen. Dan kan je het bijna nooit meer verwijderen en fouten maken we allemaal.
Spijkeren of schroeven is veel beter.

Veel plezier met je modelbaan en je hobby natuurlijk.

locomotion

Welkom op het forum.
Waarschijnlijk gaat voor jou een nieuwe wereld aan inforamtie open.
Veel leesgenot en treinplezier

Lijmen is niet zo'n goed idee. Wat je wel kunt doen is zeer fijne nageltjes gebruiken en daarna de sporen ballasten met steenslag (zie elders op het forum). Om de ballast vast te zetten heb je wel lijm nodig. Maar dit doe je met houtlijm en water (1/10) + enkele druppels detergent. Het voordeel van deze houtlijm is dat je het later opnieuw kunt losweken door opnieuw water toe te voegen. Daarna kun je deze sporen altijd nog opnieuw gebruiken.
Locomotion

dieseltje

Ik ben ook bezig met het leggen van de sporen [:)][:)]
Vastleggen door eerst nageltjes halve hoogte en dan met ballast + lijm is ok voor de zichtbare gedeeltes...

Voor de schaduwstations etc. waar geen ballast komt, overweeg ik toch om te gaan lijmen ... (had Gerolf ooit niet al eens gesuggereerd om met contactlijm te werken ?)  Voor de railverbindingen, in tamelijk scherpe bochten (straal < 50 cm) lijkt me dat niet goed te lukken met verbindingen ...  Daar dan gewoon tegen mekaar aanleggen, en elk stuk flexibel van stroom voorzien ???

Dieseltje

marimon

Ik gebruik stukjes dubbelzijdige kleefband. Een kleefbandstukje onder elk eind en begin van een flexrail, en ??n halfweg van een flexrail. Dit voor de rechte stukken. Voor bochten gebruik ik meer. Voor de korte bochten worden de uiteindes van de flexrail nog verzekerd van een vijsje.

Groeten,Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

"had Gerolf ooit niet al eens gesuggereerd om met contactlijm te werken ?"
Nagels en schroefjes zou ik zeker niet in je baan "laten zitten": je maakt hiermee immers een 'harde' rechtstreekse verbinding met je onderbouw, waardoor je het rij-geluid gaat versterken (je houtwerk gedraagt zich dan als klankkast).
Nageltjes of vijsjes zijn goed voor een tijdelijke bevestiging, terwijl je lijm droogt - weze het nu verdunde houtlijm of kontaktlijm...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik denk dat ik ga lijmen vooral ook omdat ik vermoed (zie Gerolf_Peeters) dat nagels en schroeven het rijgeluid gaat doorgegeven worden naar de houtstructuur en dat deze gaat werken als klankkast.Waar ik weinig over hoor zijn de geisoleerde railverbindingen, ik zou deze rails telkens appart voeden aan een hoofdbekabeling (VOBst 4mm? geplaatst in de constructie onder gans het hoofdsppoortrac?), ten eerste om geen spanningsverliezen en overgansweerstanden te maken en ten tweede om bij problemen direkt de juiste sectie te kunnen achterhalen.
Groeten,

Gerolf

Dat isoleren van rijvakken kan je inderdaad doen. Een voedingsdraaddikte van 4mm2 is wat overkill, denk ik: zelfs 2,5mm2 is nog erg ruim (dat gebruik ik zelf).
Om je kortsluitingen op te sporen: een 21W/12V autolampje in serie met ??n aansluiting: bij kortsluiting - of een stroom van 1,5A - brandt de lamp, bij normaal verkeer heeft de lamp een voldoende lage 'koude' weerstand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

Als je bedding gaat lijmen, let er dan op dat je houtlijm van het type D2 gebruikt (de doodgewoonste witte houtlijm). Deze kan je later door nat te maken terug oplossen. Lijmen type D3 gaat al een pak moeilijker en D4 is helemaal niet meer oplosbaar.
www.bison.nl

Groetjes
Eric