Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

project g10

Gestart door rixke rail, 27 september 2009, 17:34:40 PM

rixke rail

Ondanks het nog prachtige weer, ben ik toch een nieuw project gestart : de BR57, ofte de G 10, bij ons gekend als type 90. Roco 43228, 9089, uit de jaren '80 : de originele versie, maar van voor 1946.

Die past niet in het tijdskader van mijn baan, dus zal ik hem moeten aanpassen ! Die Duitse Knorr-voorverwarmer moet er dus af ! Zo dus :

Zo ziet de voorkant er uit zonder Duitse lantaarns :


De Belgische versie kreeg een "kroontje" in de schouw.
Ik heb in de "bazaar" van mijn rommeldozen een plactic-dingetje gevonden om (bijgewerkt) in de originele schouw te steken, om dit te maken !

De cabine van de lok werd wat gesuperd ...

... en de machinist en stoker werden voorzien.

De "nieuwe" voorkant : Belgische (geperforeerde) buffers, lantaarnhouder, Belgische lantaarn, en hij is, waarheidsgetrouw, omgenummerd tot 90.039 !
Na het be-eindigen van de vijandelijkheden waren de gelederen van het type 90 immers behoorlijk uitgedund, bij de omnummering in 1946 werd er dus wat ge-improviseerd.

Voorkant afgewerkt !

Op de zijkant : de sierstrepen op de cabine werden na 1946 overschilderd ! Bij mijn versie dus ook !
Deze loks werden voor 1945 vanuit Schaarbeek ingezet, uitgenomen 2, die in Tournai stonden, vanuit Frankrijk gerecupereerd.
Vanaf 1946 kregen ze A'pen-Dam (FNDM) als basis, tot hun buitendienststelling in 1953.
Héél eigenlijk valt deze lok dus buiten het tijdsbestek van mijn baan ! :o)
Hij zal dus als museumlok moeten ingezet worden ! :I
Tenzij er iemand bezwaar heeft, natuurlijk !!! }:)}:)^

De tender dan :

Ook hier werden de Duitse lantaars verwijderd?

... en vervangen door 1 lantaarn in het midden !

Wordt vervolgd ? ?

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Binco

mooi project!
[8]
materiaal verbelgischen (je weet wel wat k bedoel[:D])
vind ik altijd een leuk onderwerp!

Michiel

Eric, je bent weer aanstekelijk bezig! Ik geniet weer van je ombouwverslag. Toch nog een vraagje. Heb je de kleding van de machinist en stoker bewust in die kleuren geschilderd? Waren dat de dienstkleuren van toen? Ik zou het eens moeten opzoeken...

Goe bezig, knap werk! Ik kijk al uit naar je volgende slachtoffer. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jean-luc

Met wat vul je die openingen op, is dit Milliput [?]

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Saraan

Heb je de kleding van de machinist en stoker bewust in die kleuren geschilderd? Waren dat de dienstkleuren van toen?


[:o)][:I]Het is 1/3 van het setje Preiser 14014 ! Deze hebben grijze kledij, de andere 4 donkerblauw (DB-personeel [?]).
Er bestaat ook een setje van Faller (151004) met stoom-personeel.
Was er een officieel uniform voor lok-personeel bij de NMBS ? Buiten de pet dan ?

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Met wat vul je die openingen op, is dit Milliput


Tamiya-putty.



Edit : vervolg van het ombouw-verhaal :



De andere zijkant : nog wat leidingen bijgevoegd.




Op de tender nog wat briketten gegooid !

Zo zou het ongeveer moeten zijn, gebaseerd op de gevonden foto's.
Als er nog opmerkingen zijn, shoot !

Wordt vervolgd ...

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

C-rail

citaat:
Op de tender nog wat briketten gegooid !


Met wat heb je die briketten gemaakt??

C?dric

Michiel

Hallo Eric,

ik was nog wat gaan rondzoeken naar foto's van het grote voorbeeld, maar jouw model ziet er echt prima uit. Niets op aan te merken. Persoonlijk had ik de sierstrepen behouden (ik streef wel periode rond 1920-1930 na) en misschien toch nog wat kolengruis op de tender, want ik vind die plastiekglans van de kolen niet erg overtuigend.

Maar voor de rest, knap werk! Chapeau! en ik zou hem eigelijk gewoon in de reguliere dienst gooien. Als de ex-G8 het tot 1967 heeft kunnen uitzingen, waarom de ex-G10 dan niet?[;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door C-rail

citaat:
Op de tender nog wat briketten gegooid !


Met wat heb je die briketten gemaakt??

C?dric



Ni?t zelfgemaakt ! [:o)]
Hier vindt U de details van de firma Kohle & Brikett.

citaat:
Geplaatst door Saraan

Hallo Eric,

ik was nog wat gaan rondzoeken naar foto's van het grote voorbeeld, maar jouw model ziet er echt prima uit. Niets op aan te merken. Persoonlijk had ik de sierstrepen behouden (ik streef wel periode rond 1920-1930 na) en misschien toch nog wat kolengruis op de tender, want ik vind die plastiekglans van de kolen niet erg overtuigend.

Maar voor de rest, knap werk! Chapeau! en ik zou hem eigelijk gewoon in de reguliere dienst gooien. Als de ex-G8 het tot 1967 heeft kunnen uitzingen, waarom de ex-G10 dan niet?

groetjes,


Dank U Michiel, de kolen moeten idd. nog wat aangepast worden, het is trouwens een metalen stuk hoor, om gewicht bij te voegen aan de tender.
Ik had ze overschilderd in zwart mat, maar niet met het gewenste resultaat. Er gaat kolengruis opgestrooid worden !
Edit : en misschien pleeg ik wel af en toe een anachronisme op mijn baan, waarom niet ! [}:)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rochevalien

Rixke, ik snap niet goed waarom jij een mooi Belgisch model verkl... ik bedoel verbouwd en niet bv een duitse lok neemt.
Je kan dan alle leidingen eraf halen en aanpassen en ze volgens een Belgisch voorbeeld terugplaatsen.
Dat heeft ook het voordeel dat je kan spuiten en niet op een model moet zitten schilderen.(het idee alleen al[:0])
Ik heb ook een beetje een probleem met de kleur van het werkplunje van het lokpersoneel :grijs? op een stoomlok???? als je nu blauw of zwart zou nemen,maar grijs?
Tenslotte nog een tipje : als je Tamiya putty verdunt met aceton wordt die h??l smeuig en kan je die v??l beter(zuiver) aanbrengen.
Je hebt dan wel maar een paar minuten want aceton vervliegt snel.
Probeer het eens.

Gerrit

Mr-tsjoektsjoek

Prachtige realisatie rixke !

Ik heb op Ebay een BR57 gekocht, om om te bouwen tot type 90.
Daar zal wel wat meer werk aan zijn, zo is het dak nog voorzien van dakverluchting, dat moet er dus af ! Ik heb wel al een setje liggen van PB voor een type 98, maar hier zijn de deuropeningen te diep ingesneden.

@ Rochevalien : ik vind je reactie enigszins onterecht. Als rixke zijn Tp II model wil aanpassen aan Tp III dan heeft hij zijn project toch mooi gerealiseerd ?
Trouwens, de basis waarvan hij vertrokken is, het Tp II model, is een betere uitgangspunt dan zijn Duitse zusterlok, daar komt heel wat meer verbouwing aan te pas.

Je tip over het oplossen van Miliput vind ik wel heel interessant. Zal het bij gelegenheid zeker proberen.


Rochevalien

Het is niet mijn bedoeling om Rixke (of zijn werk) af te schieten maar ik vind het gewoon heel onlogisch om van een bestaande Belgische
lok een andere Belgische lok te maken.
Of het moest zijn dat die ergens beschadigd is,of dat je er toch 2 van hebt met dezelfde nummer.Anders ben je volgens mij goedkoper af met een buitenlandse lok.En wel eentje met zwarte wielen dan moet je die al niet herschilderen.Dat is namenlijk nogal een karwei en niet zonder risiko als je aan de schuifbeweging gaat prutsen.
Ik blijf dar in elk geval wijselijk af.

Gerrit

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

zo is het dak nog voorzien van dakverluchting, dat moet er dus af !


Oeps ! [:o)]
Merci Rik voor de tip ! [^]
Dat tsjoepken op het dak, moet er idd. af !
Zal dit weekeinde gebeuren !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Mr-tsjoektsjoek

citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

zo is het dak nog voorzien van dakverluchting, dat moet er dus af !


Oeps ! [:o)]
Merci Rik voor de tip ! [^]
Dat tsjoepken op het dak, moet er idd. af !
Zal dit weekeinde gebeuren !
Modelspoorse groeten,
Eric.



Dat valt nog mee, Eric. Effe snijden, een beetje vlakvijlen en een likje verf en klaar is Kees !
Bij mijn lok is de dakverluchting een vierkante uitstulping over de ganse lengte van het dak. Die klus is niet ??n twee drie geklaard !
Ik zal nog eens goed studeren hoe ik dat zal doen, eerst is er het project 'dubbeltractie type 25' !

rixke rail

Voil?, voor zien van "echte" kolen :



inderdaad beter, toch ?
De flitser zorgt wel voor een "wit" effect. [:(!]
Edit : betere foto geplaatst, zonder wit-effect !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

bollen neus

Eric, knap werk, de flitser moet je geen rekening mee houden hoor, de loc zal wel mooier zijn in het echt dan op foto, ik kan ook moeilijk een goede foto nemen van mijn model.Ik ben dan ook geen fotograaf, ik vind het zeer mooi geslaagd jou model.

Goed bezig [:D]

Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen,Eric.