Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

hoe messing schilderen?

Gestart door conducteur, 27 september 2009, 17:29:08 PM

conducteur

Ik zit hier met een probleem:
Ik probeer mijn zelfbouw lantaarnpaaltjes uit messing te schilderen, maar mijne verf blijft niet netjes hangen? Gebruik ik de verkeerde soort verf?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

#1
Rian,
Welke verf gebruik je?  Een goede raad, ontvet je messing voor te schilderen, dan een primer erop en dan de kleur(en) die je wilt.
Groetjes, Peter


Peter

#2
Rian,

Zoals gezegd, goed ontvetten met bv. water en (goed) afwasmiddel of anders met bv. cellulose thinner (minder gezond)

Daar gebruik ik als metaalprimer Humbrol nr.1 (lichtgrijs)
Het ideaal is van Levis Ferroplomb of Ferominium. Verkrijgbaar in potjes van 0,25 l.

Als het heel gladde oppervlakken zijn kan je ze ook best een weinig opruwen met een glasvezelpotlood
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

#3
Als er aan  die zelfbouw lantaarns gesoldeerd is zou ik die  eerst  afwassen met white spirit .
Daarna kan je die nog in een sopje met zeep steken en goednaspoelen en later drogen.
Een primer is dan niet echt meer nodig maar kan geen kwaad.Je zou bv grijze auto primer kunnen nemen (auto 5).
Als dat allemaal gebeurd is kan je rustig gaan schilderen of spuiten met eender welke verf.

Gerrit

Gerolf

#4
Het soort verf heeft weinig belang, je model eerst GRONDIG reinigen en ontvetten wel. Zelf gebruik ik een heet, "straf" zeepsopje en een oude tandenborstel. Daarna je metaal niet meer met je vingers aanraken, en een goeie (acryl- of olie-)verf of eerst een primer, liefst met meerdere dunne lagen, aanbrengen.
Ik heb hier een flesje primer gebruikt, "speciaal voor messing en koper" van fohrmann werkzeuge. Met een verdunner erbij is die spuitbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw