Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station met depot

Gestart door joble, 24 september 2009, 23:20:59 PM

poco loco

Dit is hoe ver ikzelf planmatig momenteel zit.



Hoe de bekoling exact zal verlopen -via vulinstallatie (en waar die dan juist zal staan) of rechtstreeks per kraan- ligt nog niet vast.

De vorm van de locomotiefloods is bepaald door het voornemen ze "in perspectief" te bouwen.
Daarom zullen 'dieseltankplaats' en 'werkplaats' nog van plaats wisselen: "Artitec 10.112 Goederenloods" (lees dus: 'werkplaats') is zo kleinschalig dat ze in dat perspectief zal passen.

Waterkranen worden op het laatst geplaatst! [;)]

Groeten,
Luc.

Michiel

Luc,

je depot ziet er erg goed uit. Er is keenelijk goed over nagedacht. De watertoren boveop de beek met zuiveringsinstallatie vind ik machtig goed gevonden.

Ik heb alleen een klein probleem met de toegang tot het depot. Ik vermoed dat locomotieven van goederen- en personentreinen er verzorgd gaan worden? Vanaf de perronsporen is het depot enkel via het rangeren over het hoofdspoor bereikbaar, tenminste langs deze kant van het station. Misschien is daar nog iets aan te doen?

De administratie ligt ook vrij ver van de andere diensten zoals werkplaats, koerdiensten en atelier, maar gezien de beperkte plaats is dat wel te verantwoorden.

De afvoer van de asse uit de slakkenput en aanvoer van zand zal waarschijnlijk via de weg gebeuren? Veel plaats voor een losspoortje zie ik ook niet.

Maar ik vind het plan voor je depot erg geslaagd! Om te "watertanden"! [:D]
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

Michiel,

Nu wordt het wat geografisch technisch.
Vermits Athus een (drielandenpunt-)grensstation is, waarvan ik een tp.III interpretatie maak, had ik oorspronkelijk een rechtstreekse aansluiting perronsporen-draaischijf voorzien.De wisselstraat voor de locloods liep dus door tot op "Spoor1".
Dat was meteen ook een extra toegang tot de stelplaats (bommen![;)])
Enige reden was de locomotiefwissel die in grensstations de regel was en waarbij dus op een simpele manier gekeerd moest kunnen worden.

Later pas werd mij duidelijk dat Athus nooit een "internationaal reizigersstation" is geweest.
Dat is, iets benoorden, "Sterpenich".
Athus was w?l de belangrijkste grensovergang voor het goederenverkeer.
Reizigersverkeer was of doorgaand, of zeer plaatselijk (autorails).
Toch grensoverschreidend, in die zin dat veel door de CFL georganiseerd werd dat in Athus zijn eindhalte had en dan gewoon terug werd 'opgeduwd'.

Voor een zo weinig intensief gebruik leek mij die alles doorsnijdende wisselstraat 'er over'.
Reizigerslocs die enige fourage of kering nodig hebben, zullen inderdaad enkele zaagbewegingen moeten maken.
Het plan is zo een stuk 'luchtiger' en 90% van de locomotiefwissels gebeurt hoe dan ook via het rangeerterrein.

Groeten,
Luc.

ERVIN

Poco Loco , U kennende gaat dat z??r zeker dik in orde komen , en ik voel de motivatie en de trots,  tot hier in Mol.
Je hebt mijn baan al eens komen aanschouwen, de volgende keer wil ik eens heel graag tot bij U komen , want zo te zien gaat dat zeker de moeite zijn om eens een tripje naar Antwerpen te maken.[;)]

Michiel

Luc,

dat is een perfecte uitleg, en verklaart meteen je sporenplan. Ik heb weer iets bijgeleerd. [;)] Succes met de uitwerking van het plan!

groetjes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Hallo,

Na wat nagedacht te hebben over de uitwerking van dit plan, ben ik tot de conclusie gekomen dat het te hoog gegrepen is voor me. De vrije tijd die ik ter beschikking heb en het afwerkings- en detaileringsniveau dat ik hoop te halen zijn niet met elkaar te rijmen.

Daarom zou ik het plan drastisch willen reduceren tot een rechthoek van ong. 1,5m op 3m. Hierin is uiteraard nog plaats voor het stoomdepot zelf, dit blijft zoals het is op het vorige plan.

Het station en de houtzagerij worden opgeofferd. Mogelijk komt er nog een stuk vrije baan op een spoorberm achter het depot. Voor het depot komt nog een stukje plaats, waar nog enkele andere zaken kunnen komen (een stukje stadje, of een markt, ...).

Het enige vraagteken is hoe ik het depot op een min of meer realistische manier met het schaduwstation kan verbinden. Een depot dat juist achter een tunnel ligt, lijkt me niet echt waarheidsgetrouw.

In ieder geval denk ik op deze manier een beter resultaat te bekomen, en dus meer tevredenheid achteraf.

Less is more, zegt men wel eens...

Groeten,
Johan

Gerolf

Maak je nieuwe ontwerp uitbreidbaar. Je weet maar nooit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

joble

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Maak je nieuwe ontwerp uitbreidbaar. Je weet maar nooit [;)]



Zeker mee eens! Mijn nieuw ontwerp zal in grote lijnen bestaan uit het oude plan waar met de schaar het depot uitgeknipt wordt. Het is dus sowieso uitbreidbaar [:)]

Eventueel moet bij eventuele uitbreiding enkel de verbinding met het schaduwstation (hoe dit er ook zal gaan uitzien) moeten vervangen worden.

Groeten,
Johan

joble


Ik heb toch terug het station erbij gehaald, omdat het me niet echt realistisch lijkt om een depot in z'n eentje na een tunnel te leggen en ik niet direct een andere manier zag om het depot aan te sluiten op de rest.

Het station is mee op de gewenste oppervlak geraakt, dus ben ik er tevreden mee.

Zo zou dit er ongeveer uitzien:



Graag jullie mening!

Groeten,
Johan

jacques timmermans

joble,

Als ik jouw herwerkt plan bekijk, dan heb ik twijfels of je met de lengte gaat toekomen. Immers heb je zes wissels achterelkaar liggen, welke al gauw 1,5 m in beslag nemen. Tel daarbij nog de lengte van jouw locloods en de daar tussen liggende sporen bij op, die toch ook al gauw 1,0 m bedragen, dan heb je voor de rechte sporen en het gebogen inrijspoor naar het depot theoretisch maximaal nog 1,0 m ter beschikking. Zou je dit zo willen verwezenlijken, zal je het inrijspoor van uiterst rechts op je railplan moeten verleggen en daarbij nog de twee perronsporen voor hun wissels moeten kruisen. Dit gaat nogal een wisselstraat worden!

Wanneer je dit depot enigszins realistisch wilt bouwen, met een boogstraal van 1,0 m voor het inrijspoor, wat voor zichtbare voorbeeldgerechte sporen het absolute minimum is, kom je al gauw tot noodzakelijke minimale lengte van een kleine zes meter.

Ik wil hiermee je goede voornemens zeker niet afbreken, maar dit is nu eenmaal de realiteit. Jouw perronsporen terug naar de achterkant op een verhoging verbannen zou een optie zou zijn, en dan zou je het inrijspoor naar jouw depot uiterst rechts kunnen laten beginnen, eventueel door een brug voor de perronsporen of enige tactisch opgestelde industriegebouwen gecamoufleerd. Door eventueel de werkplaats en de (ring) locloods alleen door de draaischijf te laten bedienen, kun je ongeveer 1,0 m in lengte recupereren.

Jacques Timmermans

Michiel

Johan,

zoals Jacques al aanhaalt zal het een huzarestukje worden om alles op de gegeven oppervlakte uit te leggen. Maar er is een uitkomst!


Schaal N! [:D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

't Is inderdaad allemaal nogal krap (om het voorzichtig te zeggen [:I])

Ik heb alles in wintrack overgetekend en wat ge?xperimenteerd, en het idee is inderdaad alles behalve realistisch. Het depot op zich lukt wel, maar de aansluiting is een ander paar mouwen...

De oplossing van Jacques om het station op een verhoog te brengen spreekt me wel aan. Voor het depot zal ik nog eens nadenken hoe dit aan te sluiten, eventueel toch een tunnel???

Groeten,
Johan

joble

Dit zou al iets beter moeten zijn:



De tunnel na het depot zit me nog wat dwars, maar misschien moet ik dit compromis maar nemen, gezien de beperkte plaats.

Misschien moet er nog wat extra ruimte voorzien worden voor de bochten achter de scene. Hier zou ik willen gebruik maken van een lift in plaats van een klimspiraal.

Groeten,
Johan

Michiel

Hoi Johan,

het inderdaad moeilijk puzzelen. En zolang je je niet prettig voelt met een plan, moet je er ook niet aan beginnen. De tunnel aan het eind van het depot vind ik ook vrij onwaarschijnlijk.

Ik zat te denken aan een stijgend spoor over de lengte van het station, tot aan het hogergelegen depot. Aan de loods-kant gaat het depot over de hoofdsporen liggen, zodat je ruimte wint. En je hebt meteen een mooi paradespoor voor je locomotieven. Het nadeel is dat je maar 1 locomotief tegelijk in of uit het depot kan halen. Maar een echt probleem lijkt me dat ook niet.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Het idee van Michiel om station en depot met een klimspoor te verbinden lijkt we niet zo slecht, dus heb ik eens ge?xperimenteerd, wat in de 2 onderstaande plannen resulteerde:



Het klimspoor is gewoon onmiddellijk op de wissels aan het begin van het station aangesloten. Misschien is dit niet de meest logische methode, want ik kan me voorstellen dat een stoomlocomotief niet in 1-2-3 van richting gewijzigd wordt en dus het hoofdspoor te lang bezet wordt.

Een eventuele andere optie zou het station in te korten en terug een keerspoor te maken. Dit lijkt me een betere oplossing...



Ik begin wel terug een beter gevoel te krijgen bij het plan, vooral het tweede uit deze post. Hopelijk kom ik nu dichter bij het definitieve plan, laat ons hopen...

Groeten,
Johan

Edit: Achteraf bedenk ik me nog dat het misschien niet zo dom zou zijn om ergens nog enkele opstelsporen te leggen, zoals al eerder door Michiel voorgesteld was.