Station met depot

Gestart door joble, 24 september 2009, 23:20:59 PM

guy holbrecht

Johan,

Dit lijkt mij een vrij brede modelspoorbaan. Zijn alle geplande installaties vlot bereikbaar nadat de baan is afgewerkt? Verder had ik nog een bemerking betreffende de inplanting van je depot. Je voorziet voor de locomotievenloods een wisselstraat van vier wissels na mekaar. Op je plan is daar met moeite 50 cm voor uitgetrokken. Daar kom je dus niet mee toe. Vier wissels na mekaar nemen al snel meer dan 1 meter lengte in beslag op je baan, of je zou met kleinere industriewissels moeten werken. En dan nog kom je al snel aan het dubbele van wat je hebt voorzien.

Groeten,
Guy

ysbeer

In een stoomlok depot komen de loks binnen en voordat ze in de loods gaan worden kolen en water bij gevuld.
Deze horen dus aan een rail achter elkaar te liggen.
Op jou plan moet de lok eerst kolen nemen dan achteruit (hopelijk is er geen tweede lok die staat te wachten)op het hoofd spoor en water halen.
Nog al omslachtig,
Ik zou de inspectieput onder de kolenkraan zetten(inspecteren en kolen nemen mag best gelijk) en het water er voor

Zie ook eens mijn foto van het BW  
wim

Michiel

Waterkranen staan dikwijls een beetje verspreid over het depot. Tijdens het kolen laden kan inderdaad water genomen worden, naast de slakkenput staan waterkranen (ook voor het blussen van de as), en voor de loods staan dikwijls ook nog kranen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

In een stoomlok depot komen de loks binnen en voordat ze in de loods gaan worden kolen en water bij gevuld.
Deze horen dus aan een rail achter elkaar te liggen.
Op jou plan moet de lok eerst kolen nemen dan achteruit (hopelijk is er geen tweede lok die staat te wachten)op het hoofd spoor en water halen.
Nog al omslachtig,
Ik zou de inspectieput onder de kolenkraan zetten(inspecteren en kolen nemen mag best gelijk) en het water er voor

Zie ook eens mijn foto van het BW  
wim



D?t is een beetje mugenzifterig! [}:)][;)]
Die waterkranen kunnen, zoals Michiel zegt, overal komen....

De combinatie "inspectieput"/"bekoling" lijkt me g??n goed idee.
Vooral vanwege niet realistisch: zo werkte het niet.

Groeten,
Luc.


ysbeer

Luc weleens op een echt stoom BW wezen kijken toen dat nog kon.
Nou ik wel 10 tallen keren
dag
wim

joble

Hoi,

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb, rekening houdend met jullie opmerkingen, het plan aangepast. De oude artikelreeks over stoomdepots in spoorwegjournaal heb ik ook nog eens opnieuw gelezen, wat ook nog wat inspiratie heeft gebracht.

Ik merk dat ik meer en meer tevreden word over het plan. Het depot zelf trekt de aandacht, terwijl de rest relatief minder opvalt. En dat was de oorspronkelijke bedoeling.



De inspectieput zou ik toch graag los houden van de koleninstallatie, omdat ik het gevoel heb dat het proces dat de trein doorloopt bij het binnenrijden zo op een meer begrijpelijke manier wordt weergegeven en dus duidelijker is voor de toeschouwer van de baan (meestal spoorwegleken).

Het lijkt me inderdaad toch nuttig om hier een extra kraantje te plaatsen.

Verder is er nog een sintelbak toegevoegd en een aanvoerspoortje bij de lampisterie.

De wisselstraat rechts is aangepast zoals ik het meen begrepen te hebben. Verbeter me maar als het niet goed is [:I]

Benieuw voor jullie reacties!

Groeten,
Johan

erik de noorman

Goed plan maar persoonlijk zo ik nog een extra inspectieput na de uitrit van de draaischijf leggen voor of bij de waterkranen en sintelbak (sommige loks komen enkel binnen om gedraaid te worden en hebben enkel een kort nazicht +water nodig voor hun terug rit). Houtmagezijn zo ik aan de andere kant (uitrit loods, opstoken lok)naast de loods plaatsen en een beetje verder aan de waterkraan de koersdienst+ adm (aanvang rit).

Erik

poco loco

Johan,

Ik zou de inspectieput terug inkorten.
Die heeft totaal andere normen, afmetingen en diepte dan de IN het depot (dikwijls in of voor de locloods) gelegen werk- of smeerputten, die meestal diep en lang waren.

Zo'n smeerput zou ik dan ook voorzien.
Bvb. voor de werkplaats, 'bezuiden' de locomotiefloods of (minder praktisch voor't werkvolk, maar wat 'adem' gevend aan het "stelplaatsdecorum": onder het 'noordelijkste' loodsspoor.

Overigens begint dat er, wat mij betreft, zeer OK uit te zien.


Wim,

Het klopt dat ik enkel de laatste jaren de schamele resten bezoek (binnendring) van wat ooit Belgische stoomdepots waren.
D??r haal ik die 'kennis' dus, spijtig genoeg, niet vandaan.
Maar de "boekskes" zeggen allemaal: eerst inspectie, dan de rest....

Luc.

Michiel

Dit laatste plan lijkt me heel goed. Alles lijkt me logisch en verklaarbaar. Of het plan ook gaat passen op de ruimte dat je voorzien hebt, is weer een ander verhaal. Het zal nog wel passen en meten worden om het niet gedrongen te laten lijken. Maar ook dat is een leuk werkje (vind ik persoonlijk).

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble


Het was eerder al de bedoeling om het bovenste spoor van de loods over de volledige lengte in te richten met een waskuil (of smeerkuil, ...). Om dit beter zichtbaar te maken langs de buitenkant, ga ik het dak van de loods gedeeltelijk open laten. Dit wordt ingekleed onder het mom van een renovatie van het dak van de loods, waardoor het gedeeltelijk open ligt.

De extra inspectieput is inderdaad geen slecht idee. Ik las in een oude spoorwegjournaal dat het inderdaad cruciaal was om een 'gastlocomotief' zo snel mogelijk terug uit het depot te krijgen voor de terugrit. Een goede plaats voor deze extra put lijkt me het spoor tussen de asput en het kolenpark.

De lengte van de eerste inspectieput is inderdaad erg ruim, maar ik moet nog eens bekijken hoe lang deze in de praktijk waren.


Verder heb ik heel het depot iets gedraaid, omdat er dan iets minder verloren ruimte is tussen het depot en sporen van het station. Ik ben er nog niet 100% van overtuigd dat dit de goede beslissing was, maar ik kan nog altijd terug.


Een volgende stap zal nu zijn dit plan over te tekenen in Wintrack, en zoals Michiel al aangeeft zal dit een nieuwe uitdaging worden. Maar dat is natuurlijk het leuke aan de hobby. Dan zal ook het probleem met de wissels voor de loods aangepakt worden.

Groeten,
Johan


erik de noorman

extra put lijkt me het spoor tussen de asput en het kolenpark
Goed idee maar ook een waterkraan voorzien.

Erik

jacques timmermans

joble,

Jouw plan kan me wel bekoren, maar ik moet jammer genoeg een kapitale fout vaststellen: het depot is enkel na vele en moeilijke rangeermanoeuvres voor de stomers bereikbaar en heeft maar een enkel inrijspoor.

Normaal gezien heeft elk depot ten minste twee of soms nog wel meer in- en uitrijsporen, om bij geval van een mankement aan een locomotief het depot toch nog te kunnen in- en uitrijden.

Ook bij op til zijnde of concrete oorlogshandelingen is het plan van een depot, zoals jij het hebt uitgelegd, niet acceptabel; een enkele goed gerichte bom op het inrijspoor en het depot ligt plat. Stel je dit eens voor bij oorlogshandelingen; het leger kan dan niet meer bevoorraad worden en zodoende niet meer in staat om tactische manoeuvres uit te voeren.

Dit feit woog zo zwaar door, dat de overheid voor praktisch alle Duitse en ook Franse depots, die in de buurt van hun gemeenschappelijke grens gesitueerd waren, voor de verdeling van hun locomotieven een schuifbrug verplichtte. Toch was een draaischijf in de regel wel aanwezig maar diende enkel om de locomotieven te draaien en was meestal in een uithoek van het depot gerealiseerd.

Jacques Timmermans

Michiel

Hallo Jacques,

ik snap je redenering er goed, en meestal waren er inderdaad meerdere in/uitrijsporen. Maar om de Johan's verdediging op te nemen, het station hier is geen belangrijk grootstadsstation met depot, en evenmin een centraal depot met werkplaats. Het gaat hier om een kleine provinciaal station met depot.

En zelfs, neem nu het oude depot van Brussel-Noord; dat heeft ook maar 1 toegangsspoor en uitrijspoor. Nochtans het depot van een belangrijk station toendertijd. (Helaas bestaat het depot niet meer)

Er moet inderdaad nogal wat gezigzagd worden om het depot in en uit te rijden. Kruisende locomotieven zullen elkaar ook hinderen, en dus is de aansluiting niet optimaal. Maar dat lijkt me een beetje te behoren tot de compromissen van het wurmen met beperkte ruimte. Ik vind dit plan lang niet slecht, met inderdaad die extra "uitdaging" tijdens de exploitatie van het depot. Dat maakt het misschien ook boeiender?

Je argumenten zijn juist, maar mij lijkt dit sporenplan, gezien de context, zeer aanvaardbaar en verdedigbaar. Maar dat is louter mijn mening.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

Jacques,

Ook ik snap je kritiek.
Maar als we allemaal rekening moeten gaan houden met "enkele goed gerichte bommen" in ons sporenplan....[:D]

Ik volg de mening van Michiel.

Luc.

joble


Ik heb ooit wat ge?xperimenteerd met een extra in/uitrijspoor, maar ben er niet echt uitgeraakt. Het werd altijd nogal bombastisch. Daarom ga ik toch maar kiezen voor het compromis van ??n enkel aansluitspoor.

Toch bedankt voor de opmerking, 't is in ieder nuttig dat ik er me van bewust ben dat hier een compromis gemaakt is.

Groeten,
Johan