Station met depot

Gestart door joble, 24 september 2009, 23:20:59 PM

joble

Hoi,

op de onderstaande link vind je een eerste idee van het plan voor mijn toekomstige baan.

http://s821.photobucket.com/albums/zz137/joble_05/?action=view¤t=spoorplan_4c-1.jpg

Een korte uitleg:

Het gaat om een baan in H0, waar een stationnetje en een bijhorend locomotiefdepot centraal staan. Er is een aftakking naar een lokale houtzagerij.

Het depot ben ik al relatief tevreden van, het station zelf nog niet.

Met deze baan wil ik geen bestaand station en depot nabouwen, maar het zou wel 'historisch mogelijk' moeten zijn. Het station had dus kunnen bestaan ergens in Belgie...

Dit is slechts een eerste schets, alles kan nog veranderen... en natuurlijk liever nu dan na het bouwen. Dus alle opmerkingen, hoe onbelangrijk ze ook lijken zijn welkom... Alvast bedankt!

Groeten,
Johan

Michiel

Hallo Johan,

ik vind je sporenplan met depot er best goed uit zien. Alle basis depotfuncties lijken aanwezig, in een plausibele volgorde.

Echter de aansluiting van je depot op het hoofdspoor zou misschien wat meer aandacht kunnen krijgen. Je moet met je loc op het hoofdspoor manoeuvreren om het depot in en uit te kunnen rijden. Misschien toch langs 1 kant een naastliggend keerspoor plannen. Langs de kant van de tunnel zal dat natuurlijk niet meer kunnen.

Voor de plaats van je draaischijf zou ik opteren om die ter vervanging te plaatsen van de paar wissels tussen kolenpark en pijpenblazer, zodat de draaischijf niet wordt bezet door de uitrijdende locomotieven. Die werden al gekeerd en afgesteld met de snuit in de richting van de volgende dienst. Dat bespaart veel "dure" draaischijftijd.

Ik mis ook nog een bevoorradings- en/of afvoerspoor. Slakken moeten afgevoerd worden, kolen aangevoerd, alsook zand. Ook de lampisterij/compresserij/atelier heeft dikwijls een goederenwagonnetje voor de poort staan. Misschien daar ook eens je gedachten over laten gaan?

Maar nogmaals, ik vind dit al een heel degelijk plan.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Hallo Michiel,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord.

Wat betreft de aansluiting met het spoor, dit is duidelijk voor verbetering vatbaar en zal ik eens herbekijken.

De tweede opmerking over de uitrijdende locs begrijp ik niet volledig. Bedoel je dus een spoor waar de locs van de loods rechtstreeks achter de draaischijf terecht komen?

Dan ten derde: Het spoor dat boven het kolenpark loopt, had ik bedoeld als aan- en afvoerspoor bedoeld. Het spoor in het verlengde hiervan kan dienst doen als de aanvoor voor oa. de lampisterie. Als de pijpenblazer wordt verplaatst naar het spoor eronder, is dit spoor vrij om allerlei wagonnetjes op weg te zetten.

In ieder geval ga ik eens opnieuw nadenken, en een nieuwe schets maken.

Bedankt.
Groeten,
Johan


Michiel

citaat:
Geplaatst door joble

De tweede opmerking over de uitrijdende locs begrijp ik niet volledig. Bedoel je dus een spoor waar de locs van de loods rechtstreeks achter de draaischijf terecht komen?


Dit is zo ongeveer wat ik bedoelde:
http://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/spoorplan_joble.jpg

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Ok, nu is het 100% duidelijk en kan ik aan de slag.

Groeten,
Johan

joble

Hallo,

Dit is al een verbeterde versie. Ik ben er nog niet volledig van overtuigd dat dit al de goede versie is, maar toch al een stap in de goede richting. Vooral de aansluiting van het depot met de baan lijkt me zelf iets te complex om realistisch te zijn.

Laat maar weten wat jullie er van vinden.

Groeten,
Johan


Michiel

Het depot ziet er naar mijn idee ok uit, maar de zijlijn van de houtzagerij hoeft niet tot in het depot doorlopen. De laatste oversteek tussen het linker spoor en de depotspoor mag je volgens mij weghalen. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, anders maak ik wel een tekeningetje.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Hoi Michiel,

Blij dat te horen!

Ik begrijp wat je bedoelt met de oversteek, maar als ik die wegneem, kan een trein vanuit de zagerij niet meer direct op het linkerspoor geraken om via de tunnel (in linksboven hoek) weg te rijden. Tenzij ik deze oversteek naar juist voor de tunnel verplaats. (of denkbeeldig in de tunnel)

Of zie ik dit verkeerd (want dat is goed mogelijk natuurlijk ;-) )

Groeten,
Johan

Michiel

De oversteek over het dubbelspoor is goed, maar je hoeft die lijn niet verder door te trekken tot in het depot. Ik maak morgen wel een tekeningetje, geen probleem. Maar nu ga ik maffen!

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble


Het verlengde van dat spoor had ik eigenlijk eerder bedoeld voor treinen die uit het depot rijden over het dubbelspoor richting de onderste tunnel. Is dit zinvol?

Alvast bedankt voor de hulp!

Johan

joble

Hoi,

Er zijn nog enkele dingen aangepast en het station is ook wat netter getekend met de juiste spoorafstanden.

Als iemand nog ideetjes heeft ter verbetering... altijd welkom.

Groeten,
Johan


Michiel

Een paar opmerkingetjes:

Als je van het houtspoor komt, kan je nergens het linker spoor op. Meer algemeen, je hebt 2 oversteken in dezelfde zin, en geen in de andere. Dat zal eens bekeken moeten worden.

Het depotspoor hoeft niet op het hoofdspoor te komen zoals rechts onderaan. Met de aansluiting richting station is het normaal gezien al voldoende. Zorg er wel voor dat het uittrekspoortje van het depot lang genoeg is om een korte bevoorradingstrein te kunnen ontvangen.

Nu, in de situatie waarbij locale industrie (hier houtnijverheid en depotdiensten) aan een station is aangesloten, zijn er meestal ook een paar (2 of 3) opstelsporen om de goederenwagons voor deze lokale industrie te kunnen opstellen. Maar of je daar nog plaats voor hebt, dat moet jij maar beslissen.

Maar voor de rest ziet het naar mijn idee goed uit.

Groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

joble

Hallo Michiel,

Nog eens een nieuwe poging...

Linksboven is de oversteek van richting veranderd. Eerst heb ik geprobeerd om rechts een oversteek toe te voegen, maar kwam steeds op een rommelig resultaat.

De opmerking over de opstelsporen heb je gelijk in. Daar moet plaats voor gemaakt worden...[:p] Ik zag 2 mogelijkheden: Helemaal rechts en bij de houtzagerij zelf. De eerste mogelijkheid lijkt me correcter, maar de 2de krijgt mijn voorkeur omdat het (volgens mij) mooier oogt.

Groeten,
Johan




poco loco

Dag Johan,

Ik kan nu pas tussen komen omdat Michiel telkens de meest correcte opbouwende kritiek al gepubliceerd had....
Zodat we stilaan de muggenzifterij-toer op gaan...[;)]

Die wisselstraat rechts zou ik 'uitrekken'.
Ook in die mate dat je 'houttreinen' voor het station links geraken.

Dat betekent dat het uithaalspoor van je stelplaats tot haast aan de brug zou reiken.
Is dat een bezwaar?

Het "Huisje voor de schouwers" is wel het toegangsblok tot je depot.
Dat mag best wat indrukwekkender: seinhuis, koerdienst,...
Daar heb je, over de ganse lengte van je inspectieput, plaats voor.

Zelf zit ik al enkele jaren te worstelen met de planning van een fictief Belgische stelplaats.
Ik vind dat je z??r snel evolueert.

Groeten,
Luc.

Michiel

Ik sluit me volledig aan met de opmerkingen van Luc. [;)]

Aansluitend zou ik persoonliijk verkiezen om de opstelsporen voor de houtzagerij bij de zagerij te plaatsen, zoals op je eerste voorstel. Want rond je station heb je nog amper plaats, en een beetje plek voor scenery moet je toch ook voorzien. Rond de houtzagerij heb je plaats voor een paar opstelsporen, maar zoals je ze getekend hebt, ligt de wisselstraat verkeerd. Je moet telkens door de zagerij rangeren, en dat is niet logisch. Keer de wisselstraat om zodat je over het toegangsspoor moet rangeren. Dan is het correct, denk ik.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)