Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modulebanen

Gestart door svvander, 08 juni 2005, 11:59:41 AM

svvander

Hallo,

Misschien al wel is eerder aangehaald; Modulebanen.

Kan iemand mij hier meer info over bezorgen? De juiste afmetingen, welk materiaal etc. Misschien ook een foto of plan.

Ik ga binnenkort een nieuwe baan bouwen en misschien dat ik ze dan direct modulair opbouw.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

n/a

Een modulaire baan bouwen in een kleine ruimte volgens de modulenormen heeft geen zin. Je loopt dan al snel tegen de beperkingen aan van de ruimte tenopzichte van de normen.

Wat je wel kunt doe is je baan opbouwen in segmenten welke je dan gemakkelijk kunt monteren en de-monteren, op deze segmenten waarvan je zelf de afmetingen bepaald, leg je het sporenplan en maak je het landschapsprofiel. Wil je met de modules deel uit gaan maken van een modulebaan, dat kan dat dus niet als je deze opzet volgt. Of je maakt koppelstukken welke je dan aan een module(vereningingsbaan) kan koppelen.


mark7758

We hebben een module baan in HO volgens Fremo norm.
Kijk eens op www.belux.lu de site is nog volop in opbouw een aangezien ik meer werk heb bij het grootspoor dan tijd voor de computer duurt het iets langer. Maar kijk eens rond.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

svvander

citaat:
Geplaatst door mark7758

We hebben een module baan in HO volgens Fremo norm.
Kijk eens op www.belux.lu de site is nog volop in opbouw een aangezien ik meer werk heb bij het grootspoor dan tijd voor de computer duurt het iets langer. Maar kijk eens rond.



Leuke baan, het is iets in die aard dat ik in gedachte had. Ook grotendeels met c-rails.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

obicham

Zelf ben ik ook begonnen met een "module"baan met marklin c-rails.
Ik gebruik de maten 596x1220.
1220 is de standaard maat voor de planken die ik gebruik voor de "bak".
596 is 1x24064 2x24172 1x24188
Wissels hebben een lengte die overeenkomt met de 24188
wisselbochten hebben een lengte die overeenkomt met de 24172

misschien dat je hier ook iets mee kunt.

Havoc

Obicham, misschien geen slecht idee om het merk spoormateriaal erbij te zetten. Ik was al hopeloos aan het rekenen aan je formule "596 is 1x24064 2x24172 1x24188".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a


obicham

citaat:
Geplaatst door Havoc

Obicham, misschien geen slecht idee om het merk spoormateriaal erbij te zetten. Ik was al hopeloos aan het rekenen aan je formule "596 is 1x24064 2x24172 1x24188".



oo het materiaal is c-rails van marklin
Ik zag dat degene die de vraag stelde ook met c-rails werkte, vandaar dat ik het er niet bij had gezet.
Zal er aan denken bij een volgende reaktie.


n/a

De berekening klopt overigens niet.

Als je alles correct opteld kom je aan 594,8 mm

2 x 171,1
1 x 188,3
1 x 64,3

En dat verschil van 1,2 mm breekt je heel erg lelijk op op een afstand van 10 modules


En waarom leg je de rails over de breedte van de module en niet over de lengte? Zo heb je wel heel erg veel module overgangen.

Wim

obicham

citaat:
Geplaatst door Wim

De berekening klopt overigens niet.

Als je alles correct opteld kom je aan 594,8 mm

2 x 171,1
1 x 188,3
1 x 64,3

En waarom leg je de rails over de breedte van de module en niet over de lengte? Zo heb je wel heel erg veel module overgangen.

Wim



Nee he ,dat meen je niet.
heb ik me dan zo verrekend?
Mischien heb ik de fout wel opgevangen,doordat ik eerst het hele spoorplan heb uitgelegd.Daarna heb ik alles op maat gezaagd.
Het lijkt te kloppen, tot nog toe :-)
Maar zal nog eens gaan checken.
waarom dat ik zo werkte is dat ik zo beter mijn baantje kon leggen. ovaaltje in een L-vorm
Maar mischien had ik beter anders kunnen beginnen, 1e baantje , veel leren en veel fouten :-)
Wil een glooiend landschap maken en dacht dat het zo makkelijker zou zijn ,maaeen naad in het midden was mischien wel makkelijker geweest om weg te werken.


Net ff de catalogus van marklin en een meetlint gepakt het is echt 596
24272 is 171,7mm en niet zoals je zei 171,1
24188 is 188,3mm
24064 is  64,3mm

n/a

Je hebt volkomen gelijk, want 171,7 + 188,3 = 360
Ik had toevallig een Conrad catalogus opliggen bij de C-rails, daar staat dus een foutje in bij de afmeting van de 24172.

Sorry, voor de onnodige paniek.

Wim

svvander

Bedankt Obicham en Wim, ik kan er wel het ??n en ander mee doen.
Zoals ik het begrijp, laat je dus de modules mooi passen op het spoorgedeelte... lijkt me heel wijs!
Maar, ik heb dit nog nooit op deze wijze gedaan. Mijn vorige baan was een ovaal op een plank van 2m20 op 1m50... die was volledig volgebouwd.
Daarom dat ik nu zo op zoek ben naar de juiste werkmethodes.
Kan er misschien is iemand een foto plaatsen van zijn module? Dan heb ik een optisch voorbeeld.

Bedankt he manne!

Btw Obicham, verstand komt inderdaad met de jaren, maar na een bepaalde leeftijd, verdwijnt dat verstand weer... dan heet dit dementie. [;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Plezante![;)]
Is dat over mij? Vierde onlangs mijn 59e lente !![:D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)


svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Plezante![;)]
Is dat over mij? Vierde onlangs mijn 59e lente !![:D]



Neenee, Tony... zekerst ni! lol
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be