Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Motor bogie - Brossel

Gestart door belair, 23 september 2009, 08:01:50 AM

belair

#60
Bedankt voor jullie inbreng !!!!
Dit brengt eindelijk wat duidelijkheid in dit probleem met de hoogte en grootte van de wielen.

Een andere vraag:
De verlichting voor de rijrichting. Was rood en wit in dezelfde lamphouder? Of waren die afzonderlijk? Ik heb het model met 2 lampen.

Luc

Rochevalien

#61
Luc, de wisselende verlichting gebeurde door een rode plastic schijf voor de witte koplamp te plaatsen of weg te nemen.
Dat is dus rood en wit licht in ??n lamphouder.

Stefan,wat is "rikiki"? [:)]

Gerrit

dgrr57

#62
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Stefan,wat is "rikiki"? [:)]


klein

Peter

#63
Zo'n eenvoudige bovenbouw? Zou dat niets zijn voor David??

Stefan: uw onderstelletjes waren volgens mij van uitstekende kwaliteit. Waarom niet op die basis verdergaan, desnoods samen met David?
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

#64
Hoi Peter, ik maak juist 2 "laatste" 551's voor vrienden, de mijne zijn OK voor mij. Het is hier belair dat er een bouwt![:)]

Belair, voor de lampen gebruik ik geel/rood 2mm Leds 2poten waarvan onze PB messingman er me al "een zeker aantal" heeft gestuurd![:D]
ref: 90506. Nu zijn er Wit/Rood, maar het wit is (vind ik) te fel.
Als je s'nachts de koplampen van de autos bekijkt, die geen "blauwe" lampen hebben, ziet je duidelijk dat de goede oude koplampen licht geel zijn. Dus bij mij blijft dat geel/rood! Vooral op "oude dingen" gelijk Brossels.

Je zegt "twee lampen", is dat ??n aan het midden van elke kant? Digitaal?
Zeg het ons, dan kan ik je zeggen hoe dat ineen te steken (als het nodig is). OK, chef?
stefan.

belair

#65
Bedankt voor de info Stefan. Ik was al aan het surfen om dergelijke leds te vinden.

Het zijn twee lampen aan elke kant, dus 4 in totaal.



Digitaal, wanneer ik er een decoder in steek h?. Ja dat is de bedoeling.
Om het gemakkelijk te maken, heb je de internetadres voor de leds?

Ale ne schep kolen en vooruit!

Stefan Appelmans

#66
Belair, hier het adres van PB: http://www.pb-messingmodelbouw.com/  Ik hoop dat dit toegelaten is? Een Brosselbouwer helpen...[:I]
Voor de LED-installatie, ik ga morgen(vroeg)[xx(] een kleine tekening maken, er een foto van nemen en het hier zetten. Dus voor 4 koplampen en digitaal.
Uw foto hierboven is een 553 (de grote Brossel) Ook een "beest". Heb er ook gemaakt, het 50ste exemplaar (de laatste) is juist ineengestoken om te ruilen tegen een serie decals...
stefan.

belair

#67
Bedankt Stefan. De link naar zijn site werkt precies niet meer. Ik heb al verder gezocht en kom altijd op dezelde PB terecht.
De foto was enkel om aan te tonen dat er telkens 2 koplampen waren.
Hoeveel Brossels heb jij wel staan?
Luc

Stefan Appelmans

#68
Ja, heb dat ook gemerkt, het is zeker "2 november"...
Ik heb 4 Brossels, 2 kleine (een twee groenen en een blauwe) en 2grote (een groene en een blauwe). Van de kleine heb ik er een dertigtal gemaakt en van de grote dus 50...Dus behalve de 4 mijne, allemaal weg, meestal clubleden van Alaf. Ik had er meer kunnen maken, maar dan was ik daar nu nog mee bezig...[:D]
Ik ben bezig er nog twee kleinen te bouwen (om nog twee cameraden plezier te maken)(daarna is het gedaan-gedaan!!), maar op basis van de MTE kist, gelijk de uwe.
De "laatste serie"[:o)] zijn torpedo-wagons waar ik al een zestigtal van gemaakt heb. Daarna is het GEDAAN![;)] Mijn baan geraakt niet verder!


Goede nacht![:D][:D][:D]
stefan.

belair

#69
Ziet er prachtig uit Stefan!!

Stefan Appelmans

#70
Hallo belair!
Voil?, ik heb het tekeningske gemaakt:

De 470 ohm, dat zijn weerstanden, 1/4 watt is hoogstens voldoende.
Tussen de weerstanden en de leds is er een "tulp" mini stekertje, dat verkopen ze in "lijntjes" van 20 waar er dus een stuk van twee moet uitgesneden worden. De anderen dienen nog wel! Vraag wel een lijn "mannelijk" en een lijn "vrouwelijk" (zegt men dat zo in het nederlands?) aandringen als ze niet verstaan!
Dat stekkertje laat je toe de kist gemakkelijk af te nemen van het chassis, en ook het stekertje om te draaien als de geel/rood van de verkeerde rijkant aangaat...[8D]

Deze foto om te tonen dat er binnen in de kist moet gefreesd worden om de leds er in te krijgen, en dat is "sport". Niet te diep freesen. Opletten niet "in de ruiten te gaan".[xx(]
Het gemakkelijkst is de grote kant van de LEDs onder/boven te bevestigen.

Edit: Een foto van de stekers

je ziet het verschil! Om een goedkope decoder steker te maken, je koopt dit (steker IC 8 poten), je snijdt het in twee en plakt terug met de twee buitenkanten tegen elkaar[8D]
Tel n? van PB: 03/353 24 10.
En veel succes![:)]
stefan.

belair

#71
Bedankt Stefan, de led's zijn al besteld bij Paul.
Nu nog de keuze van decoder.
Wie heeft er ervaring met de NCE D13SRJ




1.3 Amp (2 Amp peak) rating and three function outputs. Size: 1.63" x 0.63" x 0.120" (very thin).

HO decoder, Silent Running, 3 function outputs, generic decoder

HO Scale

Graag eventuele opmerkingen.

Luc

belair

#72
Na veel overweging heb ik een paar stappen terug genomen en het chassis van het onderstel nog meer afgefreesd.
De aspotten en vering kwamen zo goed als buiten de kast, wat ook niet is in het echt. Daarom liever wat meer werk en uiteindelijk tevreden zijn van de geleverde prestaties.

Foto voor er de tweede maal afgefreesd werd:



Foto na de tweede maal afgefreesd werd:



Door het meer plaats maken kunnen de vering en aspotten wat meer naar binnen geplaatst worden.



Luc

C-rail

#73
@ Belair, mooi werk, doe zo voort!

@ Stefan Appelmans, welk chassis gebruik jij voor je Brossels?

Stefan Appelmans

#74
Dag C-rail,
Ik gebruik een persoonlijk chassis met een soort "3 punt" installate, en met twee "monoant" van Hollywood Foundry en een Mashima 10/20 MHK.
Het is de linkse, oder het geel streepje ziet men de "een punt".
Peter heeft zo een chassis, maar met "Exactoscale" gearbox.

stefan.