Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Motor bogie - Brossel

Gestart door belair, 23 september 2009, 08:01:50 AM

Gerolf

#45
Ferm, Luc, Ik volg dit graag. Ik heb hier immers ook nog enkele kappen van MTE liggen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#46
Volgens mijn bescheiden mening staat de kap nog steeds te hoog.De aspotten staan ook niet (zoals het hoort) in het center van het wiel.
Ik ga ervan uit dat deze kap dezelfde afmetingen heeft dan het Keyser exemplaar.
Ik zie op de foto's dat de onderkant van het roco chassis gelijk zit met de onderkant van de kast,bij mijn model zit de onderkant van dat chassis 5 mm in de kast.
Als je het model in profiel bekijkt zit de bovenkant van de motor ongeveer 1mm onder de schuifraampjes.Voor zover ik kan zien is dat hier niet het geval.
Een truuk om te checken of een bouwprojekt zoals dit goed zit is om het model te vergelijken met een duidelijke foto.
Je houd je model gewoon in dezelfde hoek als op de foto en je vergelijkt ze.
De nummer of de livrei spelen hierbij geen rol.
Sorry hoor maar juist is juist[;)]

Gerrit

belair

#47
Gerrit,
Dank voor uw opmerking,
Maar ik denk dat de foto hier parten speelt. De aspotten staan wel degelijk in het midden van de wielen. Als ook is het chassis van het onderstel zo'n 5mm in de kast. Ik heb de foto iets in een schuine hoek genomen, dus niet gelijks horizontaal met het model. Ik zal proberen deze avond een andere foto te nemen waar het wat duidelijker op staat. Kijk eens naar de 2de foto op de vorige pagina bovenaan, daar zie je dat het chassis een 5mm in de kap zit.
"Sorry hoor maar juist is juist[;)]"
Gerrit ik ben blij dat je oprecht bent met uw mening en opmerking, hoe zouden we ons anders kunnen verbeteren? Dus terechte opmerkingen.[;)]

Luc

Rochevalien

#48
citaat:
Geplaatst door belair

Gerrit,
Dank voor uw opmerking,
Maar ik denk dat de foto hier parten speelt. De aspotten staan wel degelijk in het midden van de wielen. Als ook is het chassis van het onderstel zo'n 5mm in de kast. Ik heb de foto iets in een schuine hoek genomen, dus niet gelijks horizontaal met het model. Ik zal proberen deze avond een andere foto te nemen waar het wat duidelijker op staat. Kijk eens naar de 2de foto op de vorige pagina bovenaan, daar zie je dat het chassis een 5mm in de kap zit.
"Sorry hoor maar juist is juist[;)]"
Gerrit ik ben blij dat je oprecht bent met uw mening en opmerking, hoe zouden we ons anders kunnen verbeteren? Dus terechte opmerkingen.[;)]

Luc



[:I][:I][:I][:I]

belair

#49
De andere kant van het onderstel is nu ook klaar. De kap is nog iets bijgewerkt zodat deze nog beter op het onderstel past. Het onderstel heeft een likje verf gekregen waardoor het geheel een heel ander zicht krijgt.
Ik weet dat de aspot op de tweede foto op de vooras blijkbaar niet juist staat maar dit is gezichtsbedrog door de slechte foto die ik genomen heb. Ik zal nooit een fotograaf worden.





Een filmpje van het toestel op een testbaantje.

http://s102.photobucket.com/albums/m107/belair190365/brossel%20project/?action=view?t=MOV07784.flv

C-rail

#50
Het kan aan mij liggen, maar mij lijkt hij nogal hoog op z'n poten te staan. Ik ken wel iemand die er zo eentje zelf gemaakt heeft, als je wil kan ik hem ees vragen hoe hoog de zijne staat.

C?dric


belair

#52
De hoogte zou moeten kloppen. Wanneer ik er mijn M2 naast zet is hij dezelfde hoogte.
De trede is op 11mm van de grond zoals de afmeting van nog een collega modelbouwer die ook een brossel staan heeft.
De foto geeft wel een verkeerde indruk. Zoals ik reeds zei, ik ben geen goede fotograaf.

Luc

Stefan Appelmans

#53
Fotoke:
Een Roco wagon, een brossel 100% copij Keyser (valt te hoog met de buffers van de Roco...), eene "bezig te maken" kist MTE en chassis "maison" gelijk de "Keyser".
stefan.

Stefan Appelmans

#54
Een echte.
voor mij zitten de buffers toch een beetje hoger dan een "normaal" wagon...? Maar de mijne zijn zichtbaar een beetje te hoog!
stefan.

Rochevalien

#55
Als je het boek "autorails-motorrijtuigen " op blz 48/49 neemt EN een vergrootglas [;)]zie je dat de afstand tussen de rails en het center van de buffer 1065 mm is .En dat ook voor de reeksen 602/603/604/605 die wel van echte buffers voorzien zijn.
Dit komt neer op 12mm en dat meet ik ook bij een roco wagon.

Gerrit

Klaas Zondervan

#56
De gemiddelde bufferhoogte voor normaalspoorvoertuigen is 1016 mm (40 inch). De tolerantiegrenzen zijn: minimum 940 en maximum 1065.

Volgens NEM 303 moet de bufferhoogte voor H0 12,2 mm zijn, met een tolerantie van 0,5mm, zowel naar boven als naar beneden.

Stefan Appelmans

#57
Laatste afmetingen[:D]
Ik vond dat toch raar dat de buffers te hoog waren op de Brossels.
Deze morgen heb ik eens gaan herkijken. Ik heb eerst de buffers van de MTE afgeneden, want die zijn een beetje "rikiki". Dan een 1mm voorgaatje geboord om de plaats van de nieuwe buffer te bepalen, en daarin een stukje 1mm rod gestoken.
Wel, Op het MTE model met mijn persoonlijk chassis, waar de veren en aspotten van de Keyser op staan, en de assen goed tegenover het midden van de aspotten geplaatst, vallen de buffers JUIST met die van de Roco wagon! 11mm van de rail, het onderste van de kist onder de buffers 6,5mm van de rail! Perfect, dus!
Maar op de Keyser-copij staan de buffers te hoog! Hoe komt dat?

Op het Keyser model maken de voetsteunen deel van het chassis, en plaatsen zich in in het voorbereid "gat" onder de deuren, tegen het onderste van de kist. Dus je kunt niet verder.

Op de MTE zijn die voetsteunen in de kist zelf, en ik moet dus "de mijne" uistsnijen om het chassis binnen in de kist te krijgen. En zo valt het juist!

Resultaat: De Keyser is te hoog[xx(] Maar als ik me goed herinner, waren de stalen wielekes van het oorrspronkelijk model DIEPER in het chassis, assen hoger dan het midden van de aspotten.
Dus als ik eens 5 minuten heb ga ik dat proberen te verbeteren![V]
stefan.

Stefan Appelmans

#58
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

De gemiddelde bufferhoogte voor normaalspoorvoertuigen is 1016 mm (40 inch). De tolerantiegrenzen zijn: minimum 940 en maximum 1065.

Volgens NEM 303 moet de bufferhoogte voor H0 12,2 mm zijn, met een tolerantie van 0,5mm, zowel naar boven als naar beneden.



Ziet je, hier zou men zeggen dat feitelijk de Keyser juist zouden zijn, maar dan is het Roco wagonneke niet juist...[:o)] Nu dat Brossels niets moeten duwen of trekken, heeft dat in een zekere zin minder belang ECHT JUIST JUISTte zijn...
stefan.

jean-luc

#59
Volgens mij ligt de oorzaak van de huidige discussie in het feit dat de diameter van de wielen van het roco chassis iets te groot is.
Daardoor heeft alles de indruk te hoog boven de sporen te staan.
Ik bouwde de kit van Kaiser 25 jaar geleden op hetzelfde chassis van Roco en kwam tot dezelfde conclusie. Ben daarna gaan nameten bij TSP en toen bleek dat de hoogte van het model (11 mm boven de sporen) de norman haalt, maar dat onze "modelwielen" net iets te groot zijn.