Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Motor bogie - Brossel

Gestart door belair, 23 september 2009, 08:01:50 AM

Stefan Appelmans

#15
Hallo Luc,

De oudste zijn blauw (Model Master 2715E French Blue)en ivory (Humbrol 22), een koplamp
Daarna licht groen (Humbrol 131) en donkergroen (humbrol 149 of Levis Empiregroen 5834), een koplamp, maar het begint met de twee koplampen.
Eindelijk donkergroen en twee koplampen.
Daarna de decals en een laag satin vernis op alles.
stefan.

belair

#16
Dat wou ik weten Stefan, met nummers van de verfkleuren en al er bij. Prachtig en bedankt voor de mooie foto's.

groeten
Luc

belair

#17
Jeha, de nieuwe eigenaar van een onderstel voor mijn AR551 voor ?23,50.



Luc

belair

#18
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Hallo Luc,

De oudste zijn blauw (Model Master 2715E French Blue)en ivory (Humbrol 22), een koplamp
Daarna licht groen (Humbrol 131) en donkergroen (humbrol 149 of Levis Empiregroen 5834), een koplamp, maar het begint met de twee koplampen.
Eindelijk donkergroen en twee koplampen.
Daarna de decals en een laag satin vernis op alles.



Stefan,
Ik ben vandaag in Coudekerque (Frankrijk) geweest op een beurs en blijkt dat ze van de Humbrol 149 nog niet gehoord hebben. Zou deze uit het gamma genomen zijn?

Luc

Stefan Appelmans

#19
Ja...Humbrol heeft sinds een zekere tijd de gamma vermindert, dat weet ik wel. En dat potje moet ik al lang hebben.
Maar ik gebruik de "Levis" donkergroen, daar ik een grote hoeveelheid motorrijtuigen heb moeten spuiten. Dat is dus een 250cc pot...
Er moet wel een ander Humbrol donkergroen passen , maar je moet dan gaan zien in een winkel waar de potjes op een verkoopstand per nummer liggen, je kunt dan alles overvliegen.
OK, chef?
stefan.

belair

#20
Ok machinist.
fwiet, aanzetten!


groeten
Luc

Mr-tsjoektsjoek

#21
Dag Luc, ik ben zaterdag naar Coudekercque geweest. Ik vond het de moeite waard, temeer : voor mij is het niet ver, ongeveer 50 km.

Vooral de baan van die Engelsman, men zijn havenbaantje was zeer gedetaileerd !

Ik heb ook een AR 551 lopen, als onderstel heb ik een K?f verbouwd.
De tweede as verplaatst op de juiste afstand.
Hierdoor is er slechts aandrijving op ??n as, waardoor hij al eens blijft hangen in de wissels.

Maar ik zie dat je een beter alternatief gevonden hebt.

Veel succes !

belair

#22
Waar woon jij dan Rik?
Ja ik vond Coudekerque ook de moeite, wanneer mogelijk ga ik elk jaar. Altijd wat nieuws te zien en de mensen zijn er vriendelijk.
Heb je een foto van uw AR 551?

Luc

belair

#23
Mijn lok is ondertussen reeds aangekomen en hij rijdt als een naaimachientje.
De voorlopige aanpassing aan het onderstel om de kap van de brossel te laten passen.







Er is nog verfijning in de afwerking nodig.

Rochevalien

#24
Luc," verfijning" zou ik dat niet noemen,die kap moet nog zeker 8mm lager komen dus alles wat nog te zien is op de flanken van het Roco chassis moet verdwijnen.Anders lukt dat nooit.
Hoe dat ik dat weet? Ik heb ooit een zelfde ombouw gedaan maar met een Keyser chassis (daar is deze kap van afgegoten)
Ik zal morgen eens wat foto's laten zien.

Gerrit

belair

#25
Ok bedankt Gerrit. Wat meer info zou welkom zijn.

Luc

Dirky

#26
tof project... ik volg dit...

in welk materiaal is die kap afgegoten?

Rochevalien

#27
http://s11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/kleine%20brossel/

Ik heb in de rapte wat foto's op het net gezet van mijn onderstel.

Zoals je kan zien zijn alle originele details verwijderd (weggefreesd)
nadien werd dit bedekt met een dunne strip plasticcard waarop de originele Keyser onderdelen gelijmd werden.
Keyser was een Engelse fabrikant die dit modelletje ooit maakte in witmetaal.Het chassis reed voor geen milimeter en stond zelfs gewoon bol,voeg daar nog stalen wielen en een aandrijving van men voeten aan toe.Gewoon goed voor de vuilbak maw.
Ik heb ook het roco chassis moeten bijvijlen omdat dit gewoon niet in de kast past.
Ik vermoed dat dit hier ook het geval zal zijn.
Je kan dat gewoon opmeten en het gedeelte dat teveel is aan het chassis delen door 2 en aan elke kant wegvijlen.
W?l even het chassis "uitkleden" en de motor verwijderen (metaalvijsel en elektrik gaat niet zo goed samen)
vergeet niet om te merken hoe de motor zat,anders is die straks verkeerd gepolariseerd tov je andere modellen.

sukses.

Gerrit

belair

#28
Bedankt Gerrit,
Is het mogelijk om eventueel de afmetingen vanaf de onderkant van de kast tot op de grond eens door te geven?
Het zou makkelijker zijn om alles te doen passen.

Luc

Rochevalien

#29
Luc, als je naar de voorkant van de Brossel kijkt zie je daar 2 kleine rubber toppen staan.Dat stellen buffers voor die -logischerwijze- in lijn staan met alle andere buffers op wagons,loks enz.
Als we dan weten dat de afstand center buffer <> bovenkant railstaaf 1065 mm is dan geeft dat in ho 12.24 mm.
Dit is naturlijk niet het antwoord op je vraag maar je kan er w?l verder mee.

Gerrit