Opbergsysteem voor

Gestart door rixke rail, 20 september 2009, 20:07:57 PM

rixke rail

Ik werd (word) zo'n beetje gek van het altijd uit- en terug inpakken van wagons en rijtuigen in hun originele dozen !
Daarom zocht ik een eenvoudig en goedkoop systeem om ze te kunnen opbergen, en ik heb gevonden : in de lokale supermarkt hebben ze van die kartonnen palletjes, waar jam, boter, ... mee in de rekken gezet worden .

IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/storing/ob001.jpg/IMG
Blijkt dit toch wel ideaal voor ons doel :

IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/storing/ob002.jpg/IMG
Zo heeft iedere wagon zijn eigen plaats :

IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/storing/ob003.jpg/IMG
Die grotere zijn ideaal voor de langere wagons, zoals deze "Rils"
De vrije ruimte wordt opgevuld met izomo-blokjes of moussekes.
IMGhttp://i60.photobucket.com/albums/h13/rixkezrail/storing/ob004.jpg/IMG

Spijtig genoeg heb ik er nog geen gevonden voor de recentste rijtuigen. Die zijn te lang, blijkbaar. Zoeken jullie mee ?!
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Gerolf

Ook tussen je wagens een schokdemper/beveiliging aanbrengen! Indien die langs elkaar schuiven ... [B)]
Eerlijk gezegd vind ik dergelijke bakjes toch niet stevig genoeg. Ze lijken me te gemakkelijk in te deuken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

Ik heb ook soortgelijke bakjes in gebruik maar die zijn stapelbaar,dat komt omdat er hoekjes aan die dozen voorzien zijn.
Uiteraard moeten dat dan  allemaal dezelfde dozen zijn maar er is een onuitputtelijke voorraad van bij de lokale supermarkt.
Ik dacht die oa te gebruiken voor magazines maar dat is tegen mijn dinges [:o)]ze zijn n?t te klein om bv MSM in te leggen .
Maar niet getreurd ,ik heb nog brol genoeg die ik daar netjes in kwijt kan :losse magazines,krantenknipsels,folders enz.
Er steken ook wat losse wagons in die dozen ,echter m?t de originele doos.
Ik denk ook niet dat het verstandig is om de originele dozen weg te doen met het oog op een eventuele verkoop.Je kan nooit weten.

Gerrit

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ook tussen je wagens een schokdemper/beveiliging aanbrengen! Indien die langs elkaar schuiven ... [B)]
Eerlijk gezegd vind ik dergelijke bakjes toch niet stevig genoeg. Ze lijken me te gemakkelijk in te deuken.



Zoals Gerrit al zei ... gemakkelijk stapelbaar.
Zolang je er maar geen 36 boven??n zet, zijn ze stevig genoeg, hoor.
Tussen de wagons ga ik idd. wel nog piepschuimblokjes zetten, dat lijkt mij veiliger.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ysbeer

Ik kan niet begrijpen dat jullie het kunnen opbrengen elke wagen in een doos,liefst nog de orginele,te doen.
Ik ben al blij dat ik wat planken aan de wand heb waar alles op staat,maar het meeste staat op de baan.
En dat ik zo ben is natuurlijk niet jullie fout,maar toch denk ik "rijden jullie nooit met alles wat je hebt,of stel je het tentoon"
Maar nogmaals,ik moet er niet aan denken om alles in dozen te moeten doen.
Daar zou ik echt wat van krijgen.[:(][:(]

Is geen kritiek hoor
wim

swa

Als het bij mij moet dienen om in dozen te "bewaren" vind ik er niks aan! Voor mijn part moet het materiaal (zo veel mogelijk) zichtbaar zijn. Om die reden heb ik hier vroeger al eens een pleidooi gehouden (ander draadje) om zelfs schaduwstations/opstelsporen zo mogelijk zichtbaar te houden. Ik vind het namelijk zonde om al dat "schoon gerief" aan het oog te onttrekken... Maar we hebben allemaal onze eigen reden en mening om het anders te doen zeker, en misschien maar goed ook!

Jurgen

@ Wim (Ysbeer): De reden waarom ik mijn doosjes bij wil houden is dat ik geen plaats heb om alles op mijn baan te plaatsen. Ook mijn muren kunnen niet eindeloos volgeplaatst worden met vitrinekasten.

Hierdoor moet ik noodgedwongen mijn modellen waar ik geen plaats voor heb opbergen.

Ik zou dat zonder de doosjes kunnen doen, maar dan ga ik hetzelfde probleem hebben als met mijn schaalauto's. Toen ik nog een klein manneke was heb ik verschillende auto's van Burago gekregen en gekocht. Die werden meteen uitgepakt en zo op de kast geplaatst om er af en toe eens mee te spelen. De doos verdween dan gewoon in de vuilnisbak.
Nu, zoveel jaren later, staan die auto's nog steeds op mijn kast, maar dan wel met een kilo stof erop. Nu heb ik dus spijt dat ik die dozen in de vuilnisbak gekieperd heb want iedere week zou ik daarvan het stof moeten af doen, wat uiteraard niet gebeurt.

Dat probleem zou zich dus ook gaan voordoen bij mijn modeltreinen en daarom hou ik dus de doosjes altijd bij.

Het heeft trouwens ook niet veel nut om de doosjes die perfect om je modellen passen weg te gooien om ze daarna in andere dozen te gaan opbergen waar je dan nog dingen moet voorzien zodat je wagens niet te veel tegen elkaar schuiven en zo elkaar beschadigen. Dat is dan weer dubbel werk en als je daar dan nog speciaal dingen voor gaat kopen heb je nog eens extra kosten ook.

Begrijp je nu waarom sommige mensen hun doosjes wel bijhouden? [;)]

Maar ik begrijp je standpunt wel hoor. Telkens als ik met mijn doosjes begin om andere modellen op mijn baan te plaatsen is mijn goesting bijna over voordat ik daadwerkelijk met mijn treinen gereden heb. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Johnnytrein

@Eric, 35 dozen kan dus nog wel ? En wat met korte goederenwagons?
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

janjozef

Ik plaats de mijn in houten ladenblokjes die ik aan 7,5? in de ikea gelocht heb, idividueel gescheiden door mouse, makkelijk uit te halen, minimum kans aan beschadiging, stofvrij, en in elk bakje stop ik een pakje vochtvreter voor eventueel vocht in de lucht, proper en veilig. Ik begrijp niet dat je 200? aan een lok geeft en te gierig bent om die veilig voor vervoer weg te bergen, voor 12 stuks, wagons of locs, komt het op slechts 10?.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

didier1990

beste

vind dit eigenlijk ook maar niets.
leg mijn treinen altijd netjes terug in hun oorspronkelijke doosjes en heb daar geen probleem mee.
Liggen altijd mooi vast en zie er nooit tegen op eigenlijk voor die altijd er in te steken.
Mij lijkt dit iets dat er gewoon bij komt waar je even moeite moet voor doen

mvg
didier

rixke rail

Update van dit draadje :


Voor Roco ... :


... of LSModels :


Hier kunnen ze met doos en al in, gewoon deksel verwijderen, uitnemen en op de baan zetten.
Modelspoorse groeten,
ERic.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN