Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Sint-Martens-Bodegem

Gestart door dirkkerckhofs, 20 september 2009, 18:05:39 PM

dirkkerckhofs

Ik dacht, ik zal maar een draadje onder "ooit zal het klaar zijn" beginnen, want wanneer "Sint-Martens-Bodegem na WOII" klaar zal zijn, weet ik niet.

Ik heb hier al verschillende draadjes over lopen:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=8775
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5637
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3959
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9297

Maar geraakte er op den duur zelf nie meer aan uit waar alles stond. En hoe dieper dat ik er in duik, hoe boeiender dat het wordt, maar hoe meer ik mij ook besef dat dit veeeeeeeeeeeeeeeeeeel tijd gaat vragen.

Om in het kort het project te situeren:

Ik woon in Sint-Martens-Bodegem en dat heeft een klein station op de lijn 50 tussen Brussel-Noord en Denderleeuw.

Ik zou dat graag nabouwen volgens de toestand van 1945-1955. Toen lag er nog een zijspoor, was er een blok, een goederenkoer, een schuilbunker, lampisterie, apart toiletgebouw, weegbrug, mooie schuilplaats in gietijzer, ...

Ik heb al kopies van plannen uit 1626 en weet al ongeveer wat het verschil was na de oorlog, door het interviewen van twee levende getuigen. De plaatselijke heemkundige kring wijdde enkele jaren geleden ook een boek en een tentoonstelling aan het thema, waar ik veel uit kon halen.

Een kleine berekening leerde me dat als ik het volledige station met sporenverloop wil bouwen in HO, ik aan 8 meter lengte en 75 cm diepte kom! Dat zullen dus een paar modulebakken worden.

Qua rollend materiaal weet ik al dat de fameuse type 12 er als direct passeerde en dat een type 29 er regelmatig goederen afzette en oppikte.

Ik wil er ook een scene uitbeelden van iets dat in werkelijkheid gebeurde en mij intrigeert. Op 3 september 1944 wordt het dorp bevrijd. Die dag is er een trein met vluchtende Duitsers die vanuit Denderleeuw richting Brussel vlucht. De trein is echter te zwaar geladen (expres om te saboteren volgens sommigen) en valt stil juist voor het station. Machinist en stoker trekken volgens de veiligheidsvoorschriften de vuurschuif uit de locomotief en nemen de biezen. De Duitse soldaten beseffen het gevaar van een stilstaande trein en gaan ook allemaal lopen.

Petite histoire en uiteraard niet zo spectaculair, maar misschien een leuke scene op de modulebaan. Wat niemand mij echter exact kan vertellen, is hoe de samenstelling van de trein was. De getuige die het zich het best herinnert, spreekt van standaard Belgische reizigerstuigen (M4?) in metaal met dieper liggende deuren die net op de uiterste zijden stonden. En een loc van het type 40, 41, 44, 48 ... Het was in elk geval een vrij lichte stoomlocomotief met aparte tender. Wie kan mij hier mee verder helpen?

Dirk

hobbyist

citaat:
Ik heb al kopies van plannen uit 1626 en weet al ongeveer wat het verschil was na de oorlog, door het interviewen van twee levende getuigen. De plaatselijke heemkundige kring wijdde enkele jaren geleden ook een boek en een tentoonstelling aan het thema, waar ik veel uit kon halen
.


1626, verdorie, dat is al lang geleden.

rixke rail

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Wat niemand mij echter exact kan vertellen, is hoe de samenstelling van de trein was. De getuige die het zich het best herinnert, spreekt van standaard Belgische reizigerstuigen (M4?) in metaal met dieper liggende deuren die net op de uiterste zijden stonden. Dirk



De enige rijtuigen die hiermee overeen kunnen komen, lijken mij de K1 te zijn. (Ik hoop dat U de M4 als grap vermeld, want die zijn van ten vroegste 1979 !)
Nu de juiste loc nog vinden !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

dirkkerckhofs

Zouden het de M1 ook kunnen geweest zijn? Of reden die later?

Dirk

citaat:
Geplaatst door rixke rail

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs

Wat niemand mij echter exact kan vertellen, is hoe de samenstelling van de trein was. De getuige die het zich het best herinnert, spreekt van standaard Belgische reizigerstuigen (M4?) in metaal met dieper liggende deuren die net op de uiterste zijden stonden. Dirk



De enige rijtuigen die hiermee overeen kunnen komen, lijken mij de K1 te zijn. (Ik hoop dat U de M4 als grap vermeld, want die zijn van ten vroegste 1979 !)
Nu de juiste loc nog vinden !
Modelspoorse groeten,
Eric.


jean-luc

Vermoedelijk herinnert de getuige zich de "L-rijtuigen".