Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

Havoc

#150
citaat:
8mm dom op ketel van 15mm... is klein om juist te vijlen...


Gij kent den Dirk (Ardoenja) nog niet! Of juist wel? Als je hem kan uitdagen maakt hij er eentje voor Z of T.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

#151
Met maar twee afmetingen heb ik natuurlijk vrij spel.
Hij past dus op een ketel van 15 mm en de diameter is 8 mm.
Naar de hoogte heb ik geschat. Ook voor de radiusen onderaan heb ik mijne natte vinger gebruikt.
Als ge hem kunt gebruiken stuur ik het op.
Eigenlijk is het hetzelfde als een 5 duim loc , alleen v????l minder spanen.
Dirk

 

eddy

#152
Knappe dingens Dirk,
allemaal poepsimpel voor u.[;)]

groeten eddy

Dirky

#153
Ziet er idd echt uit Dirk! Ik geef je straks mijn adres door...

De basisvorm lukt me ook best maar ik wil een dunne flens waar ik ook imitatie rivetkoppen kan indrukken, en een constante dikte van ca. 0,3mm vijlen... da's niet van 't gemakkelijkste nietwaar!
Ik ben nu een mal aan het maken om een dom met een dunne wand over te trekken en zo de flens te vormen. 'k Zal vermoedelijk aluminium moeten gebruiken omdat de messing te hard is en zal scheuren bij het uitrekken... foto's volgen! ... enne bedankt voor je bijdrage Dirk!

Havoc

#154
citaat:
Zal vermoedelijk aluminium moeten gebruiken omdat de messing te hard is en zal scheuren bij het uitrekken...


Of dun koper, gemakkelijk uit te gloeien zodat je in verschillende stappen kan vormen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

#155
Kan je dan de juist afmetingen geven ,ook voor de flens?
Ik wil het wel een keer proberen te persen of in  2 onderdelen te maken en op te bouwen met zilver.
Dirk
 

Dirky

#156
Het idee lukt...



het buisje alu met een wand van ca. 0,3mm is op de mal geperst en neemt de vorm voor de flens gemakkelijk aan. Enkel een beetje bijvijlen...

Dirky

#157
Nog nekeer een oudje bovengehaald...

Voor het verlof, begin Juli dus, heb ik bij Apogee in Zwitserland een stel RP25 wieltjes besteld om deze 11 eens de baan op te krijgen.
? 93.00 + ? 10.00 verzendingskosten, en dan moet de Belgische douane er pers?e nog eens ? 10.00 bovenop hebben, is bepaald niet weinig. Wat me het meest stoorde tot v??r vandaag is dat de wielstellen 2 maanden te laat werden geleverd. Wat me nu het meest stoort is dat het verd#mme dan nog de verkeerde zijn die toegekomen zijn...

Heeft er iemand andere ervaringen met Apogee?


Michiel

#158
Hoi Dirk,

Je hebt met dit project het onbekende type 11 van onder het stof gehaald, en in de schijwerpers gezet. Op en of andere manier is dit model me ook erg gaan aanspreken, en kijk dus steeds reikhalzend uit naar het vervolg van deze epos.

Ik heb geen enkele ervaring met Apogee, en 100 euro is natuurlijk niet niets voor een stel wielen. Maar ik hoop echt dat je dit model tot rijden krijgt, want voor mij is dit project een brok pure inspiratie! [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)