Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

Michiel

#120
Dirk, ik ben er toch nog niet helemaal uit hoe je die klinknageltjes zo klein en scherp krijgt. Kan je eens een foto plaatsen van het gereedschap waarmee je die klinknageltjes maakt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#121
welken Dirk bedoelt ge? [:)]

Dirky

#122


dit zit op een knie persje zodat er niet te diep gedrukt wordt.

Michiel

#123
citaat:
Geplaatst door Dirky

welken Dirk bedoelt ge? [:)]


Dirk natuurlijk, met dank voor je foto, maar als Dirk ook zin heeft, mag hij ook een fotootje plaatsen. Ik ben geïnteresseerd. Niet dat ik er meteen mee ga beginnen (in schaal N [xx(]) maar het zijn van die dingen die in een hoofd rijpen, en dan later een geheel gaan vormen onder vorm van een projectje of zo.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Baureihe 103

#124
Wat een geweldig mooi topicje.
Aaandachtig heb ik het verhaal vol van bewondering gelezen en met
nog meer plezier naar de fraaie foto's gekeken.
Ik kan niet anders zeggen echt vakwerk wat ik doe is hier bij vergeleken puur pruts werk.

Groet Bert[:)]

Nu eerst mijn toetsenbord droog maken.[;)]
Bestaat er een andere hobby.

ardjoena

#125
citaat:
Geplaatst door Michiel

citaat:
Geplaatst door Dirky

welken Dirk bedoelt ge? [:)]


Dirk natuurlijk, met dank voor je foto, maar als Dirk ook zin heeft, mag hij ook een fotootje plaatsen. Ik ben geïnteresseerd. Niet dat ik er meteen mee ga beginnen (in schaal N [xx(]) maar het zijn van die dingen die in een hoofd rijpen, en dan later een geheel gaan vormen onder vorm van een projectje of zo.


Hier is mijn "gereedschapje"Het doordrukken doe ik met de kolomboor of freesmachiene.Een beetje gevoel is wel nodig om niet te sterk door te drukken.Met ??n vinger lukt het wel. Het messing ringetje is een geleiding om mooi op ??n lijntje te persen.
Een ander trukje dat ik nog niet ben tegen gekomen : het plaatje (of een hele zijkant van een loc)teken ik eerst met een tekenprogramma op werkelijke groote. Ook ieder gaatje en ook elke klinknagel.
Daarna druk ik dit af op zelfklevend papier. Dit wordt op het metaal geplakt en alles is klaar om uit te zagen te boren en.... de nageltjes te persen.
Het afdukken is verbazend nauwkeurig op mijn top [;)] printer uit den Aldi.
Dirk ( den die van de spoor 1 met zijn verbrande vingers)[:D]

 

Dirky

#126
bangelijke overeenkomsten!!!!!!!!!!!!!!

foto die hier stond ben ik kwijt...

ik teken de rivetten dus in een tekenprogramma en.....

enige verschil lijkt het persje. De knie-pers die ik gebruik kan ik afstellen zodat ze niet dieper kan. Moet dus niet op gevoel drukken!

Dirk (dienen van die kleinere treintjes...)

ardjoena

#127
Echt geen goesting om ??n keer een life steam te maken?
Da zou een prachtige afwerking zijn , daar ben ik zeker van.
Dirk ( die met eelt op de vingers )
 

Dirky

#128
stop er maar mee! Straks verkoop ik hier mijnen boel...

Het enige wat ik voor life steam nog moet doen is mijn vrouw overhalen een baan te leggen in de tuin en da's voorlopig geen makkie!

later waarschijnlijk wel... ben nog altijd bezeten van die type1 die ik vorig jaar in Maldegem zag.........

videofred

#129
citaat:
Geplaatst door ardjoena
Voor profielbeiteltjes gebruik ik resten van een houtlintzaag.
De achterkant , weg van de tanden dus , kan je nog net boren en vijlen.


Ik heb dat spul hier liggen in alle mogelijke maten van 0,10mm dikte tot 1,65mm dikte. Uddeholm Zweeds topstaal.

Ik kan het versnijden op maat indien gewenst. Met een speciale staalschaar snij je dit spul als was het papier. [:)]

De hardheid is tussen de 48 en 50HRC dus inderdaad, je kunt er nog net in vijlen en boren. Dus als je ooit wat nodig hebt....

PS: jullie twee Dirken [:)]  doen prachtig werk.
Jammer dat ik voorlopig geen tijd heb.


Fred.
Model Railroading is ..... plezant!

ardjoena

#130
Bedankt Fred voor de aanbieding, ik zal het onthouden.
Dirk
 

Dirky

#131


'k Heb de verbindingsdrijfstangen opnieuw moeten maken en deze zijn OK. Probleem met die kleine dingen is dat je ze niet meer kan inspannen om bij te werken. Verkeerd is verkeerd...

ardjoena

#132
Knap gemaakt Dirk. Als ik besef hoe klein die dingen zijn.[:0]
Iets dat te klein is om op te spannen soldeer ik op een groter stuk zodat het toch kan worden opgespannen. Als het klaar is warm je het op en moet je het enkel wat opkuisen.
Dirk
 

Gerolf

#133
citaat:
Geplaatst door ardjoena
Iets dat te klein is om op te spannen soldeer ik op een groter stuk zodat het toch kan worden opgespannen. Als het klaar is warm je het op en moet je het enkel wat opkuisen.
Dat is nog eens een tip ... nooit aan gedacht [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

#134
Voor messingstukken doe ik dat ook Dirk, daardoor zie je ook de soldeervlekken op de ongelakte bovenbouw enkele foto's terug... Maar deze drijfstangen zijn aluminium, en dat gaat niet zo goed h?![:)]