Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 39

Gestart door ronny-vdv, 06 juni 2005, 20:32:59 PM

locomotion

Ik heb sommige artikels in het laatste nummer vandaag eens grondiger kunnen lezen. Wat ik zeer goed vind (had ik reeds gezegd denk ik) is het artikel over de rolbareel. Schitterend hoe snel en eenvoudig je dit ding kunt bouwen.
Het artikel over de locmuis was ook intereessant. Blijkbaar heb ik wel een andere locmuis. Zo'n rode, ook in een startset gekocht, maar dan niet met de 59. Dus de lichtjes van de toetsen branden niet. Maar bij mij zijn de functietoetsen F3 en F4 wel in gebruik. Niet tegenstaande ik bijna zekere dezelfde standaard eenvoudige locdecoder heb. F3 dient bij mij om over te schakelen in de rangeersnelheid. F4 kan ik gebruiken voor het uitschakelen van de op en afremvertraging. De andere functietoetsen kan ik alleen gebruiken bij een andere decoder. bvb geluid bij ee locsounddecoder.
Heeft er nog iemand deze blauwe locmuis. Je moet eens de functietoetsen uittesten  en controleren of mijn bevindingen kloppen. Ik vermoed dat er een testfout in het artikel geslopen is, want elders bij de tekening wordt wel gesproken van een actieve functietoets. Waarschijnlijk is de tekening gekopieerd zonder te controeren wat er staat geschreven. Verder kan ik uit de foto afleiden dat er een krachtigere transfo wordt gebruikt bij een centrale die iets lichter is. Op zich geen probleem, want er zit een degelijke beveiliging op de centrale. De trafo zou nu de standaard geleverde trafo zijn en er is nu ook een aangepaste centrale.
locomotion

tonycabus

Klopt hoor, Locomotion! Ik heb zo'n blauwe en het enige verschil is de verlichting onder de toetsen.
Voor de rest zijn de functies precies eender. De nieuwe metallic-grijze is ook maar een "Form-Neuheit" want functioneel ook identiek aan de "II" en de "Leuchtmaus".
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

MSM blijft idd zeer goed, maar dir nummer heeft mij veel minder bekoord (maar dat is subjectief)
Dat van die rolbareel is idd zeer goed, maar ik vond de reportage over de Oliefant iets te lang (ik heb de baan gezien) en er ontbreekt het sporenplan.  Waarom niet het sporenplan met de standpunten van de foto's vermelden ?
Het artikel over het seinenstelsel blinkt uit door zijn eenvoud en duidelijkheid.  Eindelijk weet ik over wat het gaat en hoe ik een sein kan herkennen, maar wat doet dat in MSM ?  Dat had beter in Spoorwegjournaal gestaan en ik ben versteld dat niemand anders dat vermeld heeft, gezien in een vorig bericht er al opmerkingen waren over de serie "Goederenwagens".
A propos is KISS met vakantie ?

Allez tot het volgend nummer.  Waneer verschijnt dit trouwens?

Roland

Havoc

Spoorplannen lijken een veel gevraagd item.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Roland (en de anderen)

Signalisatie is ook veel gevraagd, de "grote" seinen werden eerst behandeld (niet alle MSM-lezers lezen ook SJ) om daarna de bouw in model te bespreken.
En KIS is idd even met vakantie, die vond het nodig de lezers even te laten uitpuffen om na de zomer (Nr.40, verschijnt half augustus) weer aan de slag te kunnen.
Zo te lezen valt die MSM39 toch niet zo tegen, niet, Roland?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Bert

Zoals altijd terug een geslaagd nummer.[:)]

Dat begint hier lijk te lijken op een forum van een mannenblad met allemaal mooie meiskes.[:D]

Havoc

citaat:
Dat begint hier lijk te lijken op een forum van een mannenblad met allemaal mooie meiskes.


Als gij daar ervaring mee hebt zullen we u geloven op uw woord!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

alleen treinen zijn veel interessanter dan vrouwen en ze zagen zo niet
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

locomotion

Ik wil toch nog eens terugkomen op het artikel over de Roco digital startset.
Hierin zitten twee wagentjes. Bij nader toezien blijken dit toch geen playtime wagentjes te zijn zoals in het artikel vermeld staat, maar volwaardige en degelijk twee Duitse wgoederenagentjes. Geen Belgische variant met nep-beschrifting. Ook geen eenvoudige koppeling, maar nem standaard koppeling. Zeer goede beschrifting die overeenkomt met de werkelijkheid. Voor dezelfde wagens durft men anders gemakkelijk 12 euro of meer vragen. De bedrukking is zelfs een variant van de andere wagens die standaard worden aangeboden. In die zin zijn het correcte en exclusieve wagens. Wil je ze hebben, dan moet je de set kopen.
Locomotion

Peter

Weer een zeer goede mix van artikels. Dat niet iedereen alles goed vind is toch normaal. Smaken verschillen nu eenmaal.
Bijzonder het artikel over "Oliefant" van ik zeer goed. Ik woon zelf slechts een paar hondert meter van " De Petrol" vandaan, en vind dat de sfeer zeer goed is weergegeven.
Toch twee opmerkingen over Oliefant (niet negatief bedoeld): bij het spoor dat de straat kruist, worden imitatie houten balken gebruikt. In werkelijkheid liggen de kasseien tot bijna tegen het spoor. Ook vroeger jaren heb ik dit nooit geweten.
Op de Petrol heb ik nooit stoomloks geweten, wel op de kaaien waar onderandere type 53 gebruikt werd. Op de petrol zelf waren het dieselloks van de reeks 83 en 91  (althans vanaf de zestiger jaren).
Maar alles samen: MSM doe zo verder!!!!!
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

tonycabus

Peter,
Je tekeningen van mechanische seinen komen nu weer volop in de aktualiteit. Nog eens bedankt voor je inspanningen. Van Waalse kant heeft dat ook flink wat losgemaakt.

Wat die balken betreft, ik ben achter in de vijftig en heb die vaak gezien op overwegen (leuk als je er met de fiets over moest!![xx(]) en vaak vormden 1 of 2 rijen dwarsliggers de "aanloop" tot net tegen de rails en ze lagen ook ertussen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

locomotion

Zoals ik hierboven aanhaalde bevat te Roco startset twee goederenwagentjes. Deze zijn echter niet, zoals de auteur van de bijdrage schrijft, niet zomaar ??n of andere playtime versie. De
twee bijhorende goederenwagens zijn:
1. Een 'Rungenwagen' - lage, open wagen, Rr20 van de DB, periode IV (te vergelijken met cat. nr. 46031, al sinds mensenheugnis in het
Roco-programma in alle perioden/Epochen leverbaar geweest - andere opschriften!).
2. Een 'Gedeckter G?terwagen mit Tonnendach', GKKS204 van de DB, peiode IV (te vergelijken met Roco cat. nr. 46014.- andere opschriften!).

Tot slot, ik vind Modelspoormagazine een leuk tijdschrift, maar vaak maken ze van die kleine foutjes die niet zouden mogen. Toch niet van redactieleden die professioneel (= op een zeer hoog niveau) met hun hobby bezig zijn. Je mag niet vergeten dat vele lezers de waarheden in MSM als heilig verklaren. Het moet dus juist zijn wat er staat. Ik kijk dan ook met belangstellig uit naar het vervolg van de roco digitaal bevindingen.
Locomotion

tonycabus

Dank je, locomotion, voor je verhelderingen. Ik speel ze door aan de redactie, die niet pretendeert "alleswetend" te zijn. Daarvoor[;)] hebben we een forum[:D];
En feedbacks als die van jou (of die van Johan tijdens de vakantie van Pol "KIS") zijn m??r dan welkom.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

locomotion

Tony,
Ik ben het deze keer niet met je eens. Jammeer, want op de meeste andere vlakken zitten we op dezlefde golflengte. Fouten maken kan iedereen. En daarvoor kunnen we allemaal begrip opbregen. Maar slordigheden zouden niet mogen. Hetzelfde met de functietoetsen. Dit is geen foutje, dit is onzorgvuldigheid. Temeer omdat in de tekening reeds aangegeven is dat ??n van deze functietoetsen wel kan gebruikt worden.
Locomotion

bartie

Hallo,

Ook bij de recensie van 'Bouwen van een modelspoorbaan met C-rails' is men de mist in gegaan. Ik weet niet of de redaktie dit boekje werkelijk in handen gehad heeft, maar bij mij telt dit slechts 52 pagina's en geen 64 zoals vermeld in MSM. Verder vraag ik me af waar je 10 euro moet betalen, als  dit voor 4,50 euro te koop ligt bij Kelber in Ranst. Dat is toch een groot verschil,niet? De beschrijving zelf was wel goed.
Om het in de stijl van MSM te zeggen: Voor een tijdschrift dat 7,50euro kost, mag je beter verwachten.[:)]

Bart.