Wissels aansturen en terugmelden met

Gestart door conducteur, 12 september 2009, 13:34:57 PM

Klaas Zondervan

#30
Rian, wat voor kabels gebruik je dan? En waarom zijn die zo duur?
Een paar draadjes extra die van de ene module naar de andere lopen, dat kan toch nooit zo veel kosten?

Misschien kun je eens een schets van de situatie maken, want ik denk dat je nu een probleem cre?ert wat er niet is, en wat waarschijnlijk heel makkelijk op te lossen is, als je minder ingewikkeld denkt.

conducteur

#31
Zo van die meeraderige (zeg ik het juist?) kabels voor het verbinden van je dvd met je tv.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#32
SCART-kabels ? ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#33
Ja, die koop ik hier aan 14 euro, en omdat ik ooit gehoord heb dat die kabeltjes niet dik genoeg zijn, gebruik ik twee aansluitingen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

#34
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ja, die koop ik hier aan 14 euro, en omdat ik ooit gehoord heb dat die kabeltjes niet dik genoeg zijn, gebruik ik twee aansluitingen.



Jonge jonge
eerstens, hoever staan die module van elkaar,tegen elkaar aan denk ik.
En waarom scartkabels,als er een waardeloze plug bestaat is het wel de scart plug.
14 euro voor een kabel hoelang is die dan.??????????
Als je nu zoiets wil gaan doen vraag dan eerst (hier)er zit hier een enorme ervaring ( onder de forumleden) met pluggen en kabels
Als zo een kabel niet langer is dan (pakweg) 50 cm dan doet de draad diameter er weinig toe 0.25 is al prima.
Als je dichter bij woonde kon je bij mij 2 veertig polige pluggen en een meter kabel komen halen.
Wil je toch kopen,koop dan computerkabels met D connectors (b.v 25 of 37 polig) die draad is dik zat en het zijn stevige pluggen.
Denk voortaan eerste na over de dingen en vraag vraag en nog
eens vraag
Op de vraag wat is de beste verbinding krijg je direct het juiste en goedkoopste antwoord.
wim

Klaas Zondervan

#35
Ik heb ook wel eens met scartkabels gewerkt.Maar dan geen compleet gemonteerde kabels, maar ik heb losse connectors gekocht en daar zelf draden aan gesoldeerd. Achteraf vond ik het een vreselijk getob om die dingen goed te monteren.

Bij onze nu in aanbouw zijnde clubbaan hebben we daarom gekozen voor 25-polige sub-D connectors. Die werken een stuk makkelijker en hebben ook nog eens een grotere contactzekerheid.
Je kunt er draden aan solderen tot een doorsnede van 0,75mm2.
Verder is het per aansluiting ook nog eens de goedkoopste connector die ik ken. Bij Conrad b.v. kosten ze 62 cent per stuk, dus een stekker en en contra samen ? 1,24.

En ja, wat je oorspronkleijke vraag betreft, die is feitelijk al beantwoord. Je kunt een wissel door toepassing van een paar diodes met 1 draad aansturen.
Maar terugmelden via dezelfde draad gaat niet. En via een aparte draad ook niet, aangezien je geen contact op je aandrijving hebt.