Wissels aansturen en terugmelden met

Gestart door conducteur, 12 september 2009, 13:34:57 PM

conducteur

In modelspoormagazine nummer 73(dat is alweer een jaar geleden) beschrijft ons aller Tony op pagina 68 en 69 hoe we de wisselstand kunnen terugmelden met een draad. Omdat ik hier in mijn situatie zeer zuinig moet zijn met kabeltjes, dacht ik erin geslaagd te zijn (in theorie, zit nog met enkele probleempjes) Om wissels aan te sturen en terug te melden met een draad. Daarbij vervangen we het hartstuk door een schakelaar, de leds vervangen we door diode's die we dan aan de wisselmotoren hangen (een diode omdraaien?). Ik denk aan een schakelaar enkel-om. Op die schakelaar plaatsen we ledjes die afhankelijk van de polariteit gaan branden. Het gebruikte systeem is hier ook Peco met Peco wisselmotoren. Moet ik dan mijn wissels aansturen met gelijkstroom -dat kan toch geen kwaad hoop ik-. Als massa zou ik eventueel mijn ringleiding kunnen gebruiken die 10 cm verder ligt. Het gaat vooral om de draden te beperken waarmee de wissel zal worden omgelegd. Kunnen jullie helpen met brainstormen, kan het beter, zal het werken, heb ik iets fout gedacht, kan er iemand eventueel een schema'tje maken.....?
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

#1
Geen idee wat je allemaal bedacht hebt, maar het klinkt als of het niet zal werken. Teken eens een schema, dan zie je waarschijnlijk zelf of het een kans van slagen heeft of niet, en plaats het schema dan ook even, kijken en denken we met je mee.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#2
citaat:
Geplaatst door conducteur

Daarbij vervangen we het hartstuk door een schakelaar,....
Dit kan ik even niet volgen. Om te beginnen heet dat ding geen hartstuk maar puntstuk. Maar hoe wou je dat vervangen door een schakelaar? Je kunt treinwielen toch niet over een schakelaar laten rijden?

Verder wil je de wissels aansturen met een enkelpolig-om schakelaar. Maar dat gaat alleen als de wisselspoelen eindafschakeling hebben, en volgens mij hebben Peco aandrijvingen dat niet.

Verder is je idee wel uitvoerbaar. De truc heet halvegolfsturing. Zal vanavond eens een schemaatje in elkaar draaien.

conducteur

#3
...omdat Tony op het puntstuk gebruikte als een soort enkel-omschakelaar. Ik had gedacht de + en de - van mijn gelijkstroom aan te sluiten op de schakelaar, waardooor we kunnen omschakelen tussen beide polariteiten op een draad.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

#4
Humm, ik heb zo het idee dat je twee dingen door elkaar haspeld, en dat je een optie of functie die onderdeel is van je PECO wisselaandrijving anders wil gebruiken. Waarom en waarvoor is mij nog niet duidelijk, maar ik ben bang dat het niet gaat werken. Maar nogmaals een schema zal wonderen doen, met enige uitleg.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#5
Rian, intussen bedacht ik nog iets.
Als je Peco spoelen hebt, zonder eindafschakelcontact, dan zal de terugmelding niet gaan werken. Kun je eens duidelijk aangeven wat voor wisselaandrijvingen je hebt?

conducteur

#6
Was daar geen oplossing voor in de KISS serie, ivm met die spoelen? Ik gebruik de motor, de derde van rechts, een variant op de linkse die meer stroom trekt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

#7
Rian, ik heb nog steeds geen enkel idee wat je nu eigenlijk wil. Artikelen uit het magazine daar heb ik niet zoveel mee, ik heb het blad niet, en kijk het ook nooit in.
Misschien dat Klaas het wel kan  vinden in zijn glazenbol, maar ik ben even niet mee.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#8
Dat is de PL-10W. Die heeft geen eindafschakeling, dus je kunt niet met een schakelaar werken, maar je moet drukknoppen gebruiken. En terugmelding is ook niet mogelijk.

Ik weet niet wat er in de KISS serie heeft gestaan. Maar zonder eindafschakeling is er nog een optie, en dat is meten van de zelfinductie van de spoelen. Of eigenlijk het vergelijken van de zelfinducties. Want de spoel waar de ijzerkern in zit heeft de hoogste zelfinductie. Er is een fabrikant die daar een schakeling voor levert, maar daarmee raak je alleen maar meer van het pad. Je kunt je 1-draad concept dan nl. vergeten.

conducteur

#9
Hoe ik mijn diode's moest plaatsen wist ik niet zo goed, en ik weet dat er in serie met de leds ook nog een diode moet staan, maar er was bijna geen plaats meer....
P.S. kunnen we dan eventueel geen transistor gebruiken in samenwerking met de schakeling uit de kiss serie, om de gewone stroom voor de schakeling in te schakelen, die dan van de ringleiding komt voor die schakeling met condensatorontlading, of hoe noemt dat ook al weer?
P.S. http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5374Hier wordt de schakeling ook gebruikt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#10
Rian,

Ik kom niet verder dan dit:



De leds in jouw tekening hebben geen zin. Waar jij die twee vraagtekens hebt gezet zitten beide spoelen aan de nul. De stand van het wissel maakt dus elektrisch geen verschil.
Jouw leds vertellen alleen maar in welke stand de schakelaar staat. maar daar heb je die leds niet voor nodig, dan kun je zo aan de schakelaar ook zien.

Bovendien kun je niet met een schakelaar werken. Er blijft dan nl. spanning op de spoel staan, en daar kan hij niet tegen.

Ik zal het nog maar eens herhalen: jouw wisselaandrijvingen hebben geen eindafschakeling, en daardoor moet je met drukknoppen werken, en een eenvoudige terugmelding is niet mogelijk.

conducteur

#11
Ok, nu ben ik mee ivm met die schakelaar en drukknop, maar kunnen we dan beide schakelingen dan niet 'verwerken tot 1? Want daar werken ze wel met een enkel-om schakelaar. Ik denk aan twee transitoren om de stroom in te schakelen, ter vervanging van de schakelaar op de kiss-schakeling, die we dan plaatsen na de diode's en voor waardat ik nu mijn wisselmotoren wil hangen.
(http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5374)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#12
Wat wou je verder nog verwerken?
En wat wil je nog bereiken? Meer dan wat ik getekend heb is naar mijn mening niet mogelijk.

conducteur

#13
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Wat wou je verder nog verwerken?
En wat wil je nog bereiken? Meer dan wat ik getekend heb is naar mijn mening niet mogelijk.


Ik heb mijn laatste reactie wat bijgewerkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#14
Je wilt waarschijnlijk met een z.g. condensatorontlading werken.
Maar waarom moeten er perse transistors tussen? Dat maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld.
En waarom wil je met een schakelaar werken, dat voegt toch niks toe?