Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sporen I,IIM, G...

Gestart door mahtoska1, 08 september 2009, 12:54:47 PM

mahtoska1

Ik ben afgelopen weekend naar de tuinbaan Minidom gaan kijken. Het was echt wel indrukwekkend. Om goesting te krijgen. Zelf kom ik uit de Z wereld.

Wat me wel opviel was dat er verschillende schalen door elkaar reden op het zelfde spoor.(verbeter mij als dit niet zo was) Vandaar dan ook mijn vraag.

Kan er iemand een overzicht geven van de verschillende modelspoorbreedtes (in mm) en de schaal die je daar kan laten op rijden. Ook de fabrikanten van deze sporen interesseren mij.

Voorbeeld: (ik weet niet of dit klopt:
45mm door LGB, Marklin, Hubner voor schaal 1,G,...

Een tweede vraag is een oplijsting van fabriekanten van dit materiaal
Voorbeeld
G: LGB,Piko

Alvast bedankt,

De beste Z groeten,

Pieter

Gerolf

Voor een overzicht van de schalen: de NEM of MOROP-normbladen (google) [;)]
Ik was niet in minidom [:I] maar ik vermoed dat er normaal- en smalspoor heeft gereden. Misschien ook wat kleine compromissen (zoals 1/43,5 vs 1/45)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Minerva

Pieter,

Zie ook mijn bescheiden uit??nzetting onder "CL decor spoor1"

vrg

Hans

(Minerva)

mahtoska1

citaat:
Zie ook mijn bescheiden uit??nzetting onder "CL decor spoor1"


Bedankt voor de tip
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=6837

Er staat inderdaad een mooie en duidelijke vergelijking van de verschillende schalen die op 45mm rijden. Bedankt hiervoor.

Beste Z groeten,
Pieter

Willems

citaat:
Geplaatst door mahtoska1

Ik ben afgelopen weekend naar de tuinbaan Minidom gaan kijken. Het was echt wel indrukwekkend. Om goesting te krijgen. Zelf kom ik uit de Z wereld.

Wat me wel opviel was dat er verschillende schalen door elkaar reden op het zelfde spoor.(verbeter mij als dit niet zo was) Vandaar dan ook mijn vraag.

Kan er iemand een overzicht geven van de verschillende modelspoorbreedtes (in mm) en de schaal die je daar kan laten op rijden. Ook de fabrikanten van deze sporen interesseren mij.

Voorbeeld: (ik weet niet of dit klopt:
45mm door LGB, Marklin, Hubner voor schaal 1,G,...

Een tweede vraag is een oplijsting van fabriekanten van dit materiaal
Voorbeeld
G: LGB,Piko

Alvast bedankt,

De beste Z groeten,

Pieter


Pieter, het enigste afwijkende wat je in Minidom hebt zien rijden was de Taurus van Piko en de V 200 van LGB, dit zijn namelijk  normaalspoorloks die dus eigenlijk te klein zijn t.o.v LGB IIm deze zijn namelijk in de schaal 1:29 gebouwd en heet dus eigenlijk spoor II terwijl het smalspoor 1:22.5 dus spoor IIm is.
maar ook in de G schalen dient men een oogje dicht te knijpen t.o.v de realiteit, het was een rijdag voor veel hobbyisten en dan zien je wel meer afwijkingen voorbij komen[:)]en niet alleen bij de treinen[;)]Maar daarom hebben wij niet minder plezier hoor.
O ja er reed ook nog een tijdje een amerikaanse Santa fe rond van aristo craft en die is ook in schaal 1 :29 [:I]
Wat de sporen betreft, Marklin spoor I kan dus rijden op de smalspoorbaan van LGB aangezien spoor I kleiner is(normaalspoor) en dus de rails van LGB daar uitstekend bij passen.
Hopelijk ben je nu weer iets wijzer wat betreft de schalen, je weet dat spoor H0m en H0e hoewel in schaal 1:87 rijden op de 9 mm sporen van o.a de N schaal, dat gaat dus ook in de grote schalen zo.
de fabrikanten is een hele waslijst:
LGB,Piko,Aristo craft,Bachmann enfin teveel om op te noemen ze verschillen echter wel iets in schaal varierend van 1:20 tot 1:32
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

mahtoska1

Hallo,
Na wat uitzoeken op internet zou ik voor het volgende gaan:

- Voor mijn module in schaal 1 zou ik sporen van H?bner nemen.

- Voor mijn tuinbaan zou ik Piko G sporen nemen omdat ik materiaal van verschillende leveranciers zou willen laten rijden (M?rklin 1, Piko G, LGB IIm,...)

Lijkt jullie dit een goed keuze?

Waar kopen jullie deze sporen?

Beste Z en 1 groeten,

Pieter


Havoc

Als je de spoor 1 module bedoelt die hier in een draadje in gang gestoken is, dan is Hubner inderdaad het "beste". De modulekoppen die besteld zijn zijn nl voor die fabrikant aangepast.

Voor de tuin is een iets steviger spoor misschien beter. Volgens de Piko website is hun G spoor volledig hetzelfde profiel als LGB. Dit is behoorlijk forser dan spoor 1 (Marklin, Hubner) maar de spoorbreedte is dezelfde. Dus spoor 1 materiaal zal zeker niet tegen de bielsen komen. Maar hoe het zit met wissels weet ik ook niet.

Andere fabrikanten van tuinspoor zijn bvb Thiel ( http://www.thiel-gleis.de/ ) die een mooie reeks boogstralen heeft en LEBU ( http://www.zueriwerk.ch/index.php?page=227 ).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ardjoena

Voor mijn tuinspoor maak ik gebruik van " thiel " De kwaliteit is iets minder dan " lgb " maar de prijs is merkelijk lager. Ze liggen nu toch al een 6 tal jaar in weer en wind.
Ik kocht ze indertijd bij " modelbouw atelier Apeldoore " maar merk net dat de website het niet (meer)doet

Dirk
 

mahtoska1

Sluiten de sporen van Thiel, LGB, Piko, ... op elkaar aan?
Hebben ze hetzelfde rail profiel?

Beste groeten,

Pieter

mini

Pieter, op www.spur1.de , linker kolom : Gleisen : daar vind je de afmetingen van de meeste fabrikanten. Op de website van Thiel staan die van hun ook. Die van LGB ken ik niet, maar zou wel eens kunnen dat LGB en Thiel dezelfde afm hebben, PIKO en LGB zijn compatibel zie : http://piko.de/produkt_db/check.php?page=g-gleis&grand_id=6 , de afmetingen staan er helaas niet bij.
Misschien kan hier een LGB of PIKO  rijder vergelijken met de Thiel afmetingen.
Groeten, Jean-Luc
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

ardjoena

LGB en Thiel passen in ieder geval op elkaar
Dirk
 

Havoc

Lebu en LGB passen ook perfect.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mahtoska1


Bedankt voor de snelle antwoorden. We kunnen al weer een beetje verder plannen.


Beste groeten,

Pieter

argilla

de G sporen ( die ik in de tuin gebruik) van aristocraft zijn inox, Passen op alle bestaande systemen LGB, Piko, enz,,, Je kan de zijkant  schilderen zoals de nieuwzilver rails in Ho,
Plooien doe je met een railbender in elke gewenste boogstraal,Je hebt bovendien een assortiment  ( waaronder een heel slanke) al of niet elektrisch aangedreven) wissels, kruisingen. Je kan kiezen in europ of usa sleepers style. Elektische geleiding heel goed. Rails worden aan elkaar geschroeft met hex-schroefjes.
Verder is het zaak van een  G- 45 mm normbak te ontwikkelen,zodanig dat alles past , maar hoe ? en vooral wie doet mee ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

citaat:
Verder is het zaak van een G- 45 mm normbak te ontwikkelen,zodanig dat alles past , maar hoe ? en vooral wie doet mee ?


Waarom het warm water opnieuw uitvinden: http://jpduval.free.fr/Plans/SPEC_Reseau_Modulaire.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.