Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Kortsluiting opsporen

Gestart door Werner_vb, 06 september 2009, 15:38:13 PM

Werner_vb

Wat is de snelste manier om kortsluiting op te sporen in een digitale modelbaan (3 rail wisselstroom, Intellibox)?


ysbeer

Elimineren.
D.w.z

Als eerste alle loks en wagens van de baan.
geen kortsluiting meer
Wagens en loks een voor een op de baan zetten.
Totdat er weer kortsluiting komt .
Wie dan als laatste er op komt is schuldig
Denk er natuutlijk aan dat als je 25 loks op de baan zet er altijd spannings uitschakeling(overbelasing)kan zijn

nog wel kortsluiting
Geen schroevendraaiers of  tangen op de baan ????
Dan zul draden moeten los maken die naar de rails lopen van af de booster,net zolang doorgaan tot de sluiting er niet meer is.

Als je baan maar met twee draden is verbonden zal dat niet zoveel op leveren,als bij het los maken de sluiting weg is dan zit het in de rails maar dat wist je al.
Is het dan ook nog niet weg kijk dan bij de wissel decoders e.d
Ook hier los maken en weg of niet weg.

En dan wordt het zoeken rail voor rail,desnoods er uit halen.wissels goed kijken wissel decoders (als die op de rails zijn aangesloten)
losmaken.

Van af dat moment moet je het echt zelf doen,hoogsten kun je blijven vragen hoe moet dit en of dat
wim

INFO

Je laatst gelegde rails controlen als je dat recent gedaan hebt tenminste.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Werner_vb

De kortsluiting zit wel degelijk in de baan. Er staat geen materieel op.

Momenteel koppel ik iedere stroomsectie draad per draad aan de centrale. Maar ik heb 250 stroomsecties; dus duurt dat erg lang (zelfs al is er een ringleiding, dan heb ik de pech dat het probleem zich situeert op 2 afzonderlijke rangeerterreinen met een pak stroomsecties).

Ik vraag me ook af of het wel een goed idee is telkens de IB aan te schakelen om te zien of de baan in kortsluiting staat. Is het zinvol een oude analoog trafo te gebruiken om de locatie van de kortsluiting te detecteren?

Ik zou eigenlijk een systeem willen dat meteen de locatie van de kortsluiting identificeert (aangezien dat in de toekomst nog kan voorkomen) en uitschakelt, terwijl de rest van de baan in bedrijf kan blijven.






ERVIN

@Werner, ik heb op mijn baan 4 boosters, mijn baan is  dus in 4  aparte stukken verdeeld ( met dus 4 ringleidingen), als ik nu ergens een kortsluiting krijg dan kan ik dat onmiddelijk zien aan ??n van de boosters, dan begint die bepaalde booster te flikkeren en is het probleem meestal snel gevonden.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Werner_vb

Ik zou eigenlijk een systeem willen dat meteen de locatie van de kortsluiting identificeert (aangezien dat in de toekomst nog kan voorkomen) en uitschakelt, terwijl de rest van de baan in bedrijf kan blijven.
Dan heb je aparte stroomsecties nodig, die echter wel op dezelfde ringleiding kunnen zitten. Tussen je ringleiding en je railaansluitingen een 18w-autolampje opnemen.

Brandt de lamp niet - geen probleem (heeft dan nauwelijks weerstand en geen invloed op je rijden)
Brandt de lamp wel: kortsluiting, en de energie gaat in de lamp ipv in je kortsluitbeveiliging of in opgerookte draadjes.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Werner_vb


Ik zou eigenlijk een systeem willen dat meteen de locatie van de kortsluiting identificeert (aangezien dat in de toekomst nog kan voorkomen) en uitschakelt, terwijl de rest van de baan in bedrijf kan blijven.




Ja dat zouden we allemaal wel willen,kan natuurlijk wel maar de inzet voor een dergelijk systeem is dermate duur en ingewikkeld dat het echt niet loont.
Vooral om dat als je goed werkt kortsluiting een van de minst voorkomend storingen is.

De beste manier om kortsluiting te voorkomen is,een plan(bedradingsplan)maken zorgvuldig werken en alles wat je doet tussentijds controleren.
Als je echt op het oog niets ziet,zal losmaken toch het enige zijn.
sterkte (maak eerst het laatste draadje los,daar zit het altijd[:D][:D][:D][:D])
wim

Michiel

Nog een hulpmiddel bij het opsporen van een kortluiting (bij mij altans) is dat op het moment dat de booster uitschakelt, een heel lichte maar hoorbare "tik" uit de richting komt van de oorzaak. Dat is niet het relais dat afschakelt (dat maakt ook lawaai) maar wel degelijk een fijne auditieve tik op de plaats van de kortsluiting. Dat heeft mij al geholpen om in de goede richting te zoeken (plakkende wisseltong, flens schuurt tegen open tong, vergissing bij het bedraden, tang op rails vegeten weg te nemen...)

Maar anders is en blijft het motto: verdeel en heers!

Succes met je zoektocht!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Of je baan in grote delen opdelen en met een schakelaar verbinden. Als er kortsluiting optreed dan leg je alle schakelaars uit, en zet je ze een voor een weer aan. Als je merkt dat de kortsluitbeveiliging aanspreekt, dan moet je de kortsluiting toch maar zoeken in de sectie die je het laatste weer hebt aangeschakeld?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Of je baan in grote delen opdelen en met een schakelaar verbinden. Als er kortsluiting optreed dan leg je alle schakelaars uit, en zet je ze een voor een weer aan. Als je merkt dat de kortsluitbeveiliging aanspreekt, dan moet je de kortsluiting toch maar zoeken in de sectie die je het laatste weer hebt aangeschakeld?


Vind je dat niet wat overdreven,leer zodanig te bedraden dat er geen kortsluiting komt.
Nogmaals kortsluiting is meestal te danken aan slecht gemaakte bedrading.
Zeker de spontaan optredende kortsluiting (anders dan door ontsporing)is niet nodig.
wim

PeterC

citaat:
Geplaatst door Werner_vb

...Ik vraag me ook af of het wel een goed idee is telkens de IB aan te schakelen om te zien of de baan in kortsluiting staat...



Werner, als er geen digitale componenten in je circuit zijn opgenomen (of als je die loskoppelt), kan je in plaats van je IB een ohmmeter over je voedingsdraden aansluiten.  Je ziet direct of er een kortsluiting is of niet.
Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Ik ben het met Wim eens. Als je zorgvuldig en geordend te werk gaat, dan hoef je geen bedradingsfouten of kortsluitingen te krijgen.

Maar goed, jij hebt nu wel een probleem, en dat moet je zien te vinden. Daarvoor moet je gaan knippen, en misschien wel letterlijk. Dus begin eens met je baan ergens halverwege te onderbreken, en niet alleen in het spoor, maar ook in de ringleiding. Zodanig dus dat de helft van je baan niet meer aan de centrale vast zit.

Probleem over? Dan zit de fout ergens in het afgekoppelde deel. Dat verdeel je dan weer in twee?n, en een deel verbind je weer met de centrale.
En zo ga je net zo lang door met de zaak in stukken delen tot je hebt gevonden waar de fout zit.

Het kan een boel werk zijn, maar ik weet geen snellere manier. Behalve dan professionele kortsluitzoekapparatuur. Maar die is duur, en al zou je die hebben, dan moet je ook nog genoeg verstand van zaken hebben om ermee te kunnen werken.