Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ontsporen

Gestart door tsjoeketsjoeke akki, 06 september 2009, 13:18:10 PM

tsjoeketsjoeke akki

Ik heb een probleem met rijtuigen die regelmatig ontsporen.
Het doet zich voor als we lange combinaties maken. Hoe kunnen we dat oplossen?

ysbeer

Moeilijk vraag,weinig info

Waar ontsporen ze,bocht,rechte stuk,wissel[?]
Ontsporen ze altijd daar en nergens anders,of willekeurig[?]
Welke wagens.[?]
Welke koppelingen[?]
Welke rails[?]
Welke snelheid heeft de trein (langzaam,gewoon,snel)[?]
Welke wagens de laatste of juist die achter de lok[?]
Altijd de zelfde wagens of maakt dat niks uit[?]
Draaistel wagens[?]


Zonder goede informatie is het bijna onmogelijk zonder toverkunst iets op te lossen,en voor tovenaar ben ik gezakt.[:D]
wim

ThierryDS

...en misschien welke is de radius van uw bogen? Bij te kleine radius kan het zijn dat de buffers in elkaar haken of dergelijke situaties...
Groeten,
ThierryDS

tsjoeketsjoeke akki

De radius is het probleem niet.
Het zij lima-wagons. Meestal gebeurt het als we een lange combinatie maken, dan wil Akki internationaal gaan en hangt hij er NMBS, SNCF en nog wat wat anderen aan.Als we alleen de NMBS aanhangen dan ontsporen ze nooit.Ik denk dat de sleep na de NMBS te zwaar is en dat bij vertraging de anderen te hard duwen met hun gewicht en zo voor de ontsporing zorgen.Nu is het makkelijk op te lossen en zeggen hang de anderen daar niet meer achter en opgelost.Maar hij wil zo af en toe rijden...... 9 jaar en een willetje....De sporen zijn c-spoor.

INFO

Hokus pokus pas, oeps mijn toverstafje is te kort denk.
Wat kunnen we hiermee eigenlijk helemaal niets. Is dit zo op te lossen denk het denkelijk niet. Jammer maar helaas, geen pindakaas.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Zet die wagens eens stuk voor stuk op de keukenweegschaal of op een brievenweger. Wagens van gelijke lengte moeten ook ongeveer gelijk gewicht hebben.
Als je geen zin hebt om het gewicht aan te passen, begin dan achter de loc met de zwaarste wagen, en dan steeds lichter.
En controleer ook eens of alle wagens wel soepel rollen, door ze met de hand over het spoor te bewegen.

tsjoeketsjoeke akki

Soepel rollen doen ze wel, ik heb zo zitten denken om ze verzwaren met weet ik veel wat, vissers lood ofzo.Ik ga ze ook eens anders opstellen, het zal veel proberen worden en kijken wat er van voort komt.....

ysbeer

citaat:
Geplaatst door tsjoeketsjoeke akki

Soepel rollen doen ze wel, ik heb zo zitten denken om ze verzwaren met weet ik veel wat, vissers lood ofzo.Ik ga ze ook eens anders opstellen, het zal veel proberen worden en kijken wat er van voort komt.....



Ja je zou ze ook een sopje kunnen geven.
Ga nu toch eens volgens en systeem te werk,als ik wat vraag krijg ik geen antwoord en blijkt alleen dat belgen niet en franse wel ontsporen.Sorry hoor maar wat hebben we daar aan.
We doen toch allemaal ons best help ons dan.
wim

Rochevalien

Wagons ontsporen wel eens op elke baan en bij iedereeen ,zelfs bij mij maar daar is altijd een reden voor en dat kan soms helemaal niet aan de wagons liggen.
>>>De sporen zijn slecht gelegd bv met een knik na en wissel of een boog (dan ontspoort alles)
>>> de sporen zijn v??l te scherp in een boog gelegd.
>>> er is een knik in een helling (wagons ontkoppelen maar ontsporen niet)
>>> t? veel wagons aangekoppeld in een t? strakke boog :de wagons vallen gewoon om.
>>> de rijstijl van de machinist (zware voet) in bv een wisselstraat
>>> het ontbreken van normschachten (en meeswingende koppelingen) die de wagons uit de sporen duwen.
>>> de wagons zjn misschien gewoon t? licht (>verzwaren)

Wat is hier aan te doen? proberen vast te stellen welke wagons er ontsporen en waar.
nagaan of het al??n die wagons overkomt
>>> trein observeren en traagrijden om te zien wat er juist gebeurd op de plek des onheils.
En dit verschillende keren na elkaar zodat je zeker bent dat je de juiste oorzaak gevonden hebt.

Veel sukses.

Gerrit