Een wissel omleggen voor (bijna)

Gestart door Roderik, 04 september 2009, 07:39:54 AM

Roderik

Bij het maken van een micro-baantje, ben ik op het idee gekomen om een balpen te gebruiken als wisselswitch.

De punt is vervangen door een stukje tandenstoker, waarin een gaatje is geboord om daarin een opengebogen paperclip te steken.
Afhankelijk van de plaatsing van de wissel moet de balpen al dan niet ingekort worden. Bij het exemplaar op de foto is deze 3 cm korter gemaakt.

imghttp://www.b-diesel.net/images/allerlei/stylo.jpg/img
Always be modelling!

Michiel

Heel inventief! Goede idee?n zijn meetal de eenvoud zelf. Een vraagje dat wel bij me opkomt: hoe gebeurt de regeling dat de tongen netjes aan beide zijde aandrukken?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Supertip!
...en ik zit hier te sukkelen om het mekaniekske van een balpen te gebruiken voor de wisselsturing met geheugendraad... Kan inderdaad even goed de volledige balpen onder de tafel steken!

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

citaat:
Geplaatst door Saraan

Heel inventief! Goede idee?n zijn meetal de eenvoud zelf. Een vraagje dat wel bij me opkomt: hoe gebeurt de regeling dat de tongen netjes aan beide zijde aandrukken?



De 'uitzwaai' van een n-schaal-wisseltong is kleiner dan de afstand tussen de 'in- en uitstand' van de balpen. De plooi in de paperclip vangt het verschil op.
Always be modelling!

jacques timmermans

Toegegeven een zeer ludiek, goedkoop en doeltreffende oplossing om wissels aan te drijven. Zelfs oude hazen kunnen hier nog iets bijleren.

De uitzwaai of dwarse verplaatsing van de wisseltong kan heel mooi geregeld worden, wanneer je de mimiek van een balpen via een hefboom de stelstang van de wisseltong laat aandrijven. Door de lengte van de hefboom te vari?ren kan je de noodzakelijke aandrukkracht instellen. Via de hefboon kan je dan ook nog een of meerdere microswitches t.b.v.. de hartstukpolarisatie en verdere schakelmogelijkheden bedienen.

Jacques Timmermans

ysbeer

Het idee ie heel goed en ik denk dat het werkt.
Het enige waar ik bang voor ben is:
Heeft de hete draad genoeg kracht om het balpen mechanisme te bedienen,ik weet het werkelijk niet maar een beetje bang ben ik wel.
wim

Roderik

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Het idee ie heel goed en ik denk dat het werkt.
Het enige waar ik bang voor ben is:
Heeft de hete draad genoeg kracht om het balpen mechanisme te bedienen,ik weet het werkelijk niet maar een beetje bang ben ik wel.
wim



Wat bedoel je met "hete draad"[?]
Het systeem is krachtig genoeg. Het hangt eigenlijk af van de kracht in je vingers... Buiten de punt en het inkorten heb ik niets gewijzigd aan de balpen Is de draad versleten dan kost mij dat 1 nieuw paperclip...
Always be modelling!

Gerolf

Ofwel neemt Wim je in de maling, ofwel begrijpt hij het systeem niet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Het idee ie heel goed en ik denk dat het werkt.
Het enige waar ik bang voor ben is:
Heeft de hete draad genoeg kracht om het balpen mechanisme te bedienen,ik weet het werkelijk niet maar een beetje bang ben ik wel.
wim



Roderik gebruikt geen geheugendraad [;)]
Dat probeert Dirky [:)]

ysbeer

Ik heb jullie door elkaar gegooid.
Er is dus een die het met hand doet,en de ander gebruikt een hete ....draad.
Ja ja
wim

jean-luc

Ingenieus Roderik!! [:D]

Kruip aub eens in een andere pen en maak daar een artikeltje van voor MSM.
Gewoon prachtig bedacht. [;)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door jean-luc
Kruip aub eens in een andere pen en maak daar een artikeltje van voor MSM.
Helemaal mee eens, en zo hebben de N-rijders ook eens een artikeltje "voor hun" [8D]
Over het hoe en wat van een artikel: mail gerust [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw