Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Minitrix Digitaal

Gestart door Guyke253, 03 september 2009, 09:41:21 AM

Guyke253

Hallo.
Ik heb een Mobile Station van Trix in occazie gekocht. Tot nu reed ik analoog. Ik heb een treinkombinatie met een stuurstandrijtuig met sluitlicht afwisselend rood/wit naargelang de rijrichting. Ik heb begrepen dat ik alvorens digitaal te rijden alles wat kortsluitng kan geven moet afgekoppeld worden. Moet ik nu het sluitsein ook afkoppelen? Ik veronderstel van wel, maar hoe kan ik toch dit sluitlicht toch digitaal gebruiken?
Kan mij iemand helpen met goede raad?
Bedankt op voorhand.

ysbeer

Ik zou beginnen met in het treinstel een decoder te monteren,als er al een stekker inzit is dat geen probleem en kan alles wat er in zit gewoon blijven zitten.
Zit er geen stekker in dan zul je inderdaad de bedrading moeten herzien en de decoder insolderen.
Heb je daarmee geen ervaring dan zou ik het laten doen,bij winkel of vriend met kennis.
wim

Guyke253

Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed begrijp, kan ik het treinstel zoals het nu is niet gebruiken, maar moet ik een decoder inbouwen. Ik veronderstel een functiedecoder? In de sluitwagon is G??n digitale aansluiting voorzien zodat ik eerst zal moeten uitpuzzelen welke draad wat is. Wil je mij verbeteren als ik het mis heb? Bedankt


ysbeer

Een treinstel (trouwens een lok ook)heeft een decoder nodig om te kunnen rijden.
Zonder gaat absoluut niet.
Dat is een gewone decoder,dus geen functie decoder.
Als je die(gewone) er in monteert krijg je daar bij ook de aansluitingen voor de front en sluitverlichting.
Nogmaals als er een stekker inzit werkt dat alles automatisch goed,
In de motor wagen zit uiteraard de stroomafname en daar komt ook de decoder.
Ik weet niet hoe de sluit en frontverlichting bij jou zitten,als met lichtgeleiders werkt is het vrijsimpel (lampje a aan of lampje b aan
Met aparte lichtdiode of lampjes zul je bedrading naar de motorloze wagen wellicht moeten aanpasssen.
Maar dat is zonder te weten welk treinstel en hoe de stroomloop(nu in analoge toestand)precies is wat moeilijk
In principe kun je met een normale decoder alles voor elkaar krijgen.
wim

Guyke253

Hello Wim
Nogmaals bedankt voor de reactie, maar er is een klein misverstandje denk ik. Ik heb g??n treinstel met motorwagen en sluitwagen, maar een kombinatie ; Elektrische lok B110 met 3 dubbeldekswagons (Startset 11478 van Minitrix), waarvan de laatste een stuurstandrijtuig is met afwisselend rood/wit sluitlicht. De lok heeft een digitale aansluiting en g??n elektrische verbinding met het stuurstandrijtuig. Ik weet dat ik in de lok een lastgeregelde decoder moet inbouwen, maar ik denk dat ik in het stuurstandrijtuig een functiedecoder moet inbouwen om alleen de lichten te bedienen. (na eerst een gepuzzel naar de juiste draden). Ben ik zo juist?
Bedankt alleszinds
Guy


ysbeer

Ja nu valt de euro.
Inderdaad zal je een functiedecoder in die wagen moeten doen,de wagen heeft al zijn eigen stroomafname.
Ik had het niet goed begrepen.
wim

Guyke253

Bedankt Wim voor de reacties.  Ik zal een functiedecoder gaan kopen, en als ik problemen ondervind zal ik hier vlug terug op het forum zitten.
Tot wederhoren Wim
Groetjes [:)]
Guy