Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

M

Gestart door loco, 20 november 2004, 11:59:35 AM

loco

Volgens een bericht op de website van Van Biervliet is het model van M?rklin van de reeks 59 van de NMBS momenteel verkrijgbaar. Het model is in de oorspronkelijke tweekleurengroen schildering met ster met het typenummer 201.
Heeft iemand dit model reeds afgehaald? En wat zijn de eerste indrukken.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

erik de noorman

Ik heb zulk model reeds in mijn bezit. Prachtig model en perfekt afgewerkt. Zeer fijne belijning en belettering. Hij is uitgerust met de nieuwe mfx decoder. Ik heb de indruk dat de vorig decoder beter reed. De mfx decoder blijkt allezins op mijn baan zeer storingsgevoelig. Bij slecht kontakt stopt hij om dan verder te rijden. Ik stuur mijn baan wel met een IB. Programmeren met deIB
lukt tot nu toe niet. Je kan de decoder met de IB wel in de programeermodus zetten en dan???? Bij Uhlenbrock zegt men volg de gebruiksaanweizing van de decoder maar welke, die via de control unit gaat van marklin of die van de IB.

Erik

dimu

Hier staat info over de intellibox en de mfx decoders.
http://www.uhlenbrock.de/3/0/1/2/INDEX.HTM
 

erik de noorman

Dimu

Weet ik. Ik heb alles stap voor stap gdaan zoals beschreven.
Je kan de decoder wel in prog.modus zetten, maar het progrmmeren zelf
van de decoder hoe moet dat. Zie gebruiksaanwijzing schrijft uhlenbrock. Maar welke?

Erik

dimu

...
stap 8
Nun, wie in der Bedienungsanleitung des Decoders beschrieben, den Decoder programmieren.
[lok#], [1], [Enter], Fahrreglerknopf dr?cken (Beleuchtung blinkt doppelt),
jetzt die neue Adresse eingeben (z.B. Adresse 5),
[lok#], [5], [Enter], Fahrreglerknopf dr?cken (Beleuchtung leuchtet etwa 1 Sekunde und blinkt dann wieder).
...

De [1] staat voor het register in dit geval het adres. Deze kan je terugvinden op blz 20 van de handleiding van de loc reeks 201.

De [5] staat voor de nieuwe waarde die je wilt toekennen aan het register dat je hebt geselecteerd.


 

rgp

Dag,

ik heb de 59 niet, enkel het prototype gezien in de Nekkerhal.  In K?ln waren de definitieve modellen te zien en ze zijn prachtig.  De prijs zou iets boven de 200 euro liggen.
Uit wat ik hierboven lees, moet ik opmaken dat het model zonder aanzienlijke meerkosten enkel voor 3-rail is, want in 2-rail betekent dat een decoder voor de ruilbeurs en een nieuwe decoder in DCC (+/- 25 euro).  In 2-rail zou hij standaard ook dezelfde prijs zonder decoder kosten.
Inzake 59 hebben we dus de keus uit een ROCO van 20 jaar gelden aan 60 euro of een M?rklin aan 200 euro.  Hopelijk is de M?rklin dus veel beter.
Conclusie:
De wisselstroomrijders hebben best alles origineel M?rklin.
De gelijkstroomversie zal dus sowieso 25 euro duurder kosten.
Die aparte politiek van  M?rklin om er alles aan te doen om een eiland te zitten is hun nu al - spijtig genoeg - zuur aan het opbreken.

erik de noorman

rgp

Marklin brengt de 59 ook uit in de Trix versie, dus gen enkel probleem voor de 2 rail rijders. Ik vind ? 215 een prijs die moet kunnen voor wat je krijgt. Je kan het roco model van de 59 niet vergelijken met dat van marklin. Bovendien als ik een gelijkstroommodel in wisselstroomversie wil krijgen, van de fabriek uit betaal ik gemiddeld ? 40 meer. Bekijk de prijzen eens van de nohobs die roco heeft uitgebracht juist hetzelfde liedje plus dat je daar nog opvoorhand moest voor intekenen.
Voor kwaliteit betaal je een prijs. Goedkoop is niet altijd de beste koop.

Erik

Erik

dikken

Een bedenking:

jullie vermelden dat de 59 met de nieuwe MFX-decoder is uitgerust. Is dat wel zo? Volgens de gegevens van Marklin is deze lok niet met een MFX-decoder uitgerust. Er zijn wel een aantal FX beschikbaar(licht en geluid)maar dat catalogeerd de decoder daarom niet direct als MFX.
Het is mijn inziens een geevolueerd versie van de 6090x-decoder. Lokadres weliswaar programeerbaar via 6021 maar daarom nog niet MFX.
De modellen die in de catalogus staan en effectief met een MFX-icoon vergezeld zijn, zijn uitgerust met een MFX-decoder.
kijk zelf maar naar de loks nr.:37726, 37921, 37953.



greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

erik de noorman

Bart,

Ik heb dat nagevraagd bij Van Biervliet en der zit wel degelijk
een mfx decoder in.

Erik

ronny-vdv

Mijne heren,

Volgens mij heeft Marklin weer een fout begaan !
Vooraan aan de lok is er een handgreep onder de bestuuredesvenster te zien. Oorspronkelijk werden de reeks 59 in deze uitvoering zonder handgreep geleverd. Enkel wanneer de handgreep geplaatst werd werd de ster vereenvoudigd zonder de tip naar boven.
Weer een schoonheidsfoutje !!! Noch de moeite gespaard om et correct te doen.[}:)]
Als ik mis ben, wil ik een foto zien waar deze uitzondering te zien is.[?][?]

Groeten,

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

n/a

H? Ronny,dat is wel een beetje een provocatie zenne,zeggen dat marklin WEER een fout gemaakt heeft!... maar je hebt niet helemaal ongelijk met die opmerking dat een 201 m?t ster g??n handgreep heeft onder de ramen,alhoewel! kijk eens op blz 22 van B Diesels (2e uitgave) 201.014 m?t ster ?n een handgreep onder de ramen!!!
Dat is dan een-nul voor Marklin dacht ik zo!!!.[:D][:D][:D]

Sir Spencer.

rgp

Dag,

neen, als het zo is weer een fout want bij de 5541 staat de reling ongeveer 1 cm te hoog; A4 in boek van Max Delie
de 205 is gebouwd op de kast van de CFL en dat is ook niet juist (derde lamp
de 5531 was zo ongeveer de meest ongelukkige want de laatst omgebouwde.

Roland

locomotion

Ik kan niet goed volgen. Gaat het hier over de 59 of 55 van M?rklin. Ik dacht de 59.

Op de 201 027 staat ook een handgreep op de kop. Ik heb het model van M?rklin nog niet van dichtbij gezien, maar zo te zien op de foto op de site van Van Biervlie staat de handgraap op de juiste plaats.

Ik hoop dat iemand een vergelijking kan maken tussen het model van M?rklin en het model van Roco. Ik ben alvast benieuwd.

Locomotion

tonycabus

Oeioei!
Er is geen echte vergelijking mogelijk, Locomotion!
Weet dat de Roco-59 gebaseerd was op een Amerikaans "ATLAS"-onderstel en dat de kast daarop aangepast werd. Die kast is niet ?cht op schaal, wat echter geen afbreuk doet (vind ik persoonlijk) aan de optische indruk.
Het is ??n van de eerste Europese modellen van Roco, samen met de DB216, de E69 enzovoort.
Roco maakte reeds Amerikaanse modellen tevoren voor "Atlas" en ze zijn hun Europese produktie rond 1976 op basis daarvan begonnen.
In die tijd een verademing, want de modellen oogden niet alleen goed, ze reden ook geweldig (ik hoor Eddy Wally het al zeggen) en kostten een fractie van de andere merken: nauwelijks duurder dan Lima in die tijd! Mijn bordeaux 216 is kapotgevallen en ik heb met de stukken toen 2 Lima-216'en ge-"hermotoriseerd" voor een clubgenoot, en de E69 gebruikt als aandrijving voor mijn Benelux-hondekop! Wat later hebben ze de Nederlandse 2200 uitgebracht op bijna dezelfde basis. Er werd wel een smallere motor gemonteerd en het chassis werd aangepast. Ook die is to?n reeds als speelgoeduitvoering in een beginset op de markt gebracht met slechts ??n draaistel aangedreven, de motorkap was in de massa grijs gekleurd en de cabine geel. Lampjes zaten daar ook niet in. Die heb ik gebruikt om een "fantoomwagen" te motoriseren: mijn TEE-bagagewagen, die mijn (motorloze) Lima type 150 duwde!
Z? betaalbaar was dat toen, net als de "playtime"-modellen nu.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

locomotion

Interessante uitleg Tony.
Het is inderdaad correct dat je zegt dat Roco voor Atlas modellen heeft geproduceerd. Vaak hoor je zeggen dat Roco = Atlas en dat is natuurlijk verkeerd.

Wat de vergelijking betreft, vrees ik, dat gewild of ongewild, vele modelliefhebbers deze vergelijking wel gaan maken. Een nieuw model van M?rklin signatuur vergelijken met een oud model van Roco, is inderdaad niet ernstig. We moeten gewoon afwachten wat de modelliefhebber zegt waar zijn voorkeur naar uitgaat en om welke reden. Meer niet, zonder al te veel conclusies. Dat lijkt mij het enig mogelijke en aanvaardbare.
groetjes
Locomotion