Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Project:: "Bergwerk"

Gestart door evan, 01 september 2009, 16:59:15 PM

evan

Hoi Vrienden,

Deze namiddag en een namiddagje vorige week ben ik nog ns wat aan het knutselen geweest voor mn minibaantje "Bergwerk".  Sommige mensen hebben me geinspireerd om een realistische baksteen muur te maken en dan te dupliceren.

Wel zie hier een kleine loop van zaken met een voorlopig experiminteel resultaat.

Ik heb twee muurplaten van 10 bij 10 cm gegraveerd uit een soort Klei terwijl deze nog nat was.  Nadien als ze droog waren heb ik nog wat afwerkingen gedaan tot een zekere tevredenheid van mezelf.  Het graveren gebeurde met een scalpel en een kraspen.

Nadat het hele spul droog was heb ik direkt een kopie gemaakt via een mal in een soort alginaat (soort oplosbare poeder om een tijdelijke mal te maken).  Met gietplaaster heb ik enkele afgietsels gemaakt als reserve.
IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Muurplaten005.jpg/IMG


Nadien ben ik wel begonnen met een definitieve soort rubberen/latex mal te maken, maar deze is nog niet klaar vermits dit een traag proces is. Dit product dient in verschillende lagen aangebracht te worden.(Woodland scenics latex rubber).
IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Muurplaten006.jpg/IMG


Vermits ik een voorkeur heb om snel resultaat te boeken heb ik ns een afgietsel dat als reserve diende geschilderd met Polly Scale Acryl verf.
IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Muurplaten034.jpg/IMG

IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Muurplaten035.jpg/IMG

IMGhttp://i686.photobucket.com/albums/vv227/sirswitchalot/Muurplaten037.jpg/IMG




Nu ga ik nog verder werken aan de latex mal omdat deze beter gedetailleerde agfietsels afgeeft.

Tot later
Evan


PS : Even vergeten te vermelden dat dit O-schaal is;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

dirkske

#1
Dat ziet er zeer knap uit.
Hou ons op de hoogte[:p]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Michael

#2
Evan,

Dat zijn nog eens mooie baksteentjes,knap werk.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Dirky

#3
Oef! schaal 0...

Echt mooi! Dacht direct da'k mijn stationneke moest herbeginnen [:)]
Welke kleur gebruik je voor de stenen aub?

evan

#4
Hoi Dirky,

De verf is Polly scale: ATSF Red, Rust, Grimy black,milw road orange en voor de voegen reefer gray.

Ik heb een potje water en enkele mengschaaltjes waar ik telkens een andere kleur krijg door te mengen.  Stenen die te dicht tegen elkaar liggen geef ik zeker een verschillende kleur voor het contrast.

Groeten

Evan[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#5
LATEX mal?? Allez jong - Siliconen is "ietsje" duurder, maar v??l beter.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#6
Gerolf,

Kent gij ne goeie dealer? [:D] Voor de siliconen...
Ik gebruikte wat ik nog in huis had.

Grts
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#8
Thx Jan[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

#9
Wel jammer dat VossChemie uit Borgerhout weg is. Ik zag het maandag toevallig toen ik daar vlakbij een 'gebouwke' [:I] aan 't fotograferen was.
Nu is "alles onder ??n dak" in Lier.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

#10
Klopt Gerolf.  Janjozef had me verteld dat ze nu in Lier zitten op de baan naar Duffel.  Ik ga proberen nog deze week langs te gaan want Jan heeft me nog over een product gepraat (soort kunst plaaster) dus ga ik het ns proberen.  Altijd nieuwe dingen proberen maakt de hobby dubbel zo interessant.

@Janjozef.  Wat was de naam ook al weer van dat product?  Thx

Grts[:)]
Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

#11
De naam is zellaan,

citaat:
Zellaan : is een synthetisch gips dat bijzonder geschikt is als afdrukmateriaal voor reproducties in siliconenrubbers. Het verenigt de voordelen van gips, zijnde een snelle en eenvoudige verwerking, en deze van kunststof, met name een goede ontluchting, een gladde afwerking, de vormvastheid en de sterkte.


Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jean-luc

#12
Prachtig gedaan Evan.

Zellaan ??? nog nooit van gehoord, krijgen we daar een woord meer uitleg over ?
Is het te vergelijken met giethars ?
Is het verkrijgbaar bij Vosschemie ?

janjozef

#13
Zellaan ziet eruit, voelt eruit en giet zoals modelplaaster, alleen de grote nadelen van plaaster heeft het niet, het breekt veel minder snel en is daardoor eenvoudiger te verwerken, je kan het zagen, vijlen, snijden en schuren, strepen in trekken, alles wat je wilt.
Natuurlijk als je het laat vallen is het ook kapot,
Is inderdaad te verkrijgen bij Voss Chemie in 5,10 en 25kg aan 5? de kg

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

evan

#14
Jan, Gerolf,

Thx voor de tips.  Ik heb ze in acht genomen.

Ik ben net terug van Vosschemie met een Emmer zellaan, siliconen en Sculpy (soort plasticine).

Op naar de eerste resultaten
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.