merken

Gestart door tsjoeketsjoeke akki, 01 september 2009, 16:58:39 PM

tsjoeketsjoeke akki

Welke merken zijn het beste(prijs-kwaliteit) om aan te kopen in AC digitaal(locs).
Ik weet er zijn er veel en ze zullen wel hun goede en slechte kanten hebben.

Binco

persoonlijk vind ik ROCO wel een goed merk.
maar AC[?]?
ik zou het ni wete ik rij dc dig.[|)]

Klaas Zondervan

Je rijdt AC analoog, of DC analoog, of digitaal.
AC digitaal of DC digitaal is onzin.

conducteur

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Je rijdt AC analoog, of DC analoog, of digitaal.
AC digitaal of DC digitaal is onzin.


...want digitaal is eigenlijk een soort hoogfrequente wisselstroom h?!?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Binco

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Je rijdt AC analoog, of DC analoog, of digitaal.
AC digitaal of DC digitaal is onzin.



ge hebt dc da is dan analoog
ge hebt dan dc digitaal (gevoed langs de sporen maar me nen decoder digitaal dus)
of ge hebt ac (das altijd digitaalwant daar zit altijd nen decoder in) (gevoed langs de derde rail)

doomslu

citaat:
Geplaatst door tsjoeketsjoeke akki

Welke merken zijn het beste(prijs-kwaliteit) om aan te kopen in AC digitaal(locs).
Ik weet er zijn er veel en ze zullen wel hun goede en slechte kanten hebben.

Zullen we eens terug naar de vraag gaan?
Het is duidelijk dat de vraagsteller drie-rail rijdt.
Welk merk heeft nu de beste prijs prijs-kwaliteit?
Dat is een zeer moeilijke vraag! Gegarandeerd dat iedereen zijn lievelingsmerk hier zal opnoemen.

En wat bedoel je met "kwaliteit"? Rijeigenschappen? Of reken je ook de afwerkingsgraad mee?

Bijna elk merk (Roco, M?rklin, Piko...) heeft enkele locs in het "hobby-gamma". Die zijn stukken goedkoper, rijden meestal voortreffelijk, maar zijn niet voorzien van alle details.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ludwig

Dag,
De volgende 3rail fabrikanten zijn op mijn  modelbaan voorzien van  K-rail vertegenwoordigd.
Marklin, Mehano, Piko, Olaerts, en Roco.
Dit zowel voor locomotieven als rijtuigen en wagons.
Met geen van deze merken heb ik ooit problemen gehad al gaat de ene locomotief al wat beter over een wissel dan de andere.
Mijn ervaring is dat over het algemeen alle fabrikanten hun 3rail modellen goed zijn.
Natuurlijk moet je rekening houden met het feit dat niet alle modelbanen dezelfde zijn.
Ik heb bijvoorbeeld geen klimspiraal in mijn baan.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Greg

Ik heb ervaring met LS models, mehano en marklin zelf.

Ik had 1 groot probleem met LS en mehano, nl het in mekaar haken van de buffers van de loc en die van de eerstvolgende wagon door de kortkoppelingen in de kleinste boogstraal. Verder nog wat kleinere zaken, bvb het tikken van de sleper bij mehano, het ontsporen van de 77/78 op een kruiswissel omdat de loc te licht was, en dus omhoog geduwt werd door de sleper waardoor de voorste assen uit de rails sprongen.

Verder heb ik niet echt klachten op motorisch vlak. De LS 13 was een zeer goed rijdende loc, stil, krachtig, soepel, veel trekkracht,... Het enige probleem was zoals ik al zei de wagonnen die problemen gaven. Een normale koppeling op de eerste wagon van de sleep zetten was de oplossing.

Nu rij ik weer voornamelijk marklin door de stap naar duits EP III-IV gerief die ik enkele jaren terug maakte. En de laatste tijd ook erg tevreden, de locs met mfx en sinus rijden super. Zeker icm het central station werkt alles perfect. En van prijs moeten ze eigl ook niet mee onderdoen voor locs van LS die vergelijkbare rijeigenschappen hebben tegenwoordig.

Ik hoop dat je aan mijn beperkte ervaringen iets hebt.[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

tsjoeketsjoeke akki

OK, we hebben een mobile station, dus digitaal.
Dat van die buffers heb ik ook voor, met een loc van roco, we hebben de buffers van de loc eraf gehaald en probleem opgelost.Het gaat dus om de rijkwaliteiten en afwerking. Eigenlijk is Axel(Akki) mijn zoon maar ik doe al het onderzoek, hij is nog maar  9jaar.We gaan soms naar beurzen en zien we interresante locs staan, maar we twijfelen soms of ze wel ok zijn omdat ze soms echt wel goed van prijs zijn.Vandaar dus mijn vraag.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Zullen we eens terug naar de vraag gaan?
Luc, op zich heb je gelijk.

Maar als je probeert om het begrip van DC, AC en digitaal helder te krijgen, dan zijn er altijd mensen die door gebrek aan kennis dat gaan tegenspreken. En zo blijft zo'n draadje vervuild met foute informatie.

Voor mij ontstaat dan het dilemma: ga ik proberen om het alsnog goed uit te leggen, of laat ik ze maar in hun sop gaarkoken?

Greg

Buffers afhalen is idd een oplossing, maar dat doe ik zelf liever niet. Het breekt teveel af van het model van de loc. Hetgeen ik wel ooit gedaan heb is de buffers bijschaven zodat de koppeling net langs kan. Maar al met al veel gepruts. Ik ben eerder van het principe dat als ik iets koop het goed moet werken en moet blijven werken zonder dat ik er eerst nog zelf moet zitten aan knoeien, en het daardoor (bvb afschaven buffers) niet altijd beter/mooier is.

Ik bedoel dit natuurlijk niet slecht he, en aangezien het voornamelijk om je zoon gaat kan ik best begrijpen dat het wegnemen van buffers hem niet stoort en zodoende een goede oplossing is. Maar ik heb dus liever iets waar ik kan op vertrouwen dat het goed zal werken. [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Laat ik het nog eens proberen.
Je hebt DC dat is puur gelijkspanning,en heeft niets ,maar dan ook niets met digitaal te maken.
De besturing van zo een lok noemt men analoog (hogere spanning is harder rijden,lagere spanning is zachter rijden)
De meeste DC loks rijden op 2 rail,maar dat is niet noodzakelijk,
een DC lok op 3 rail werkt ook (maar volgens mij worden deze niet gemaakt)

Je hebt AC dat is puur wisselspanning, en heeft niets ,maar dan ook niets,met digitaal te maken.
De besturing van zo een lok noemt men analoog (hogere spanning is harder rijden,lagere spanning is zachter rijden)
Dit soort loks zijn niet meer nieuw te koop,maar ze zijn er nog wel
De meeste AC loks rijden op 3 rail,maar dat is niet noodzakelijk,
een AC lok op 2 rail werkt ook (maar volgens mij worden deze niet gemaakt)


Je hebt digitaal,d.w.z de lok wordt met digitalesignalen bestuurd.
Er zijn meerdere systemen,maar de belangrijkste zijn DCC en MOTOROLA
We spreken nu dus over digitaal DCC of digitaal MOTOROLA

DCC wordt vrijwel uitsluitend door 2 rail aanhangers gebruikt,het werkt echter ook met drie rail,maar loks 3 rail op dcc worden niet gemaakt.(van uit de fabriek)
MAAR je kunt in een 3 raillok wel zelf een DCC decoder stoppen en dan werkt het ook.

MOTOROLA wordt vrijwel uitsluitend door 3 rail aanhangers gebruikt,het werkt echter ook met twee rail,maar loks 2 rail op motorola worden niet gemaakt.(van uit de fabriek)
MAAR je kunt in een 2 raillok wel zelf een motorola decoder stoppen en dan werkt het ook.

Samengevat
DC en AC hebben niets van doen met digitaal.
In digitaal bestaan verschillende systemen.
Het gebruik van twee of drie rail heeft niets te maken met  ac/dc of digitaal,het is slechts de manier waarop spanning aan de lok wordt toegevoerd.
AC loks zijn tegenwoordig allemaal uitgerust met een decoder voor MOTOROLA
Je kunt dus zeggen dat de pure AC lok niet meer bestaat.

En hoop doet leven zegt.

wim


Binco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Laat ik het nog eens proberen.
Je hebt DC dat is puur gelijkspanning,en heeft niets ,maar dan ook niets met digitaal te maken.
De besturing van zo een lok noemt men analoog (hogere spanning is harder rijden,lagere spanning is zachter rijden)
De meeste DC loks rijden op 2 rail,maar dat is niet noodzakelijk,
een DC lok op 3 rail werkt ook (maar volgens mij worden deze niet gemaakt)

Je hebt AC dat is puur wisselspanning, en heeft niets ,maar dan ook niets,met digitaal te maken.
De besturing van zo een lok noemt men analoog (hogere spanning is harder rijden,lagere spanning is zachter rijden)
Dit soort loks zijn niet meer nieuw te koop,maar ze zijn er nog wel
De meeste AC loks rijden op 3 rail,maar dat is niet noodzakelijk,
een AC lok op 2 rail werkt ook (maar volgens mij worden deze niet gemaakt)


Je hebt digitaal,d.w.z de lok wordt met digitalesignalen bestuurd.
Er zijn meerdere systemen,maar de belangrijkste zijn DCC en MOTOROLA
We spreken nu dus over digitaal DCC of digitaal MOTOROLA

DCC wordt vrijwel uitsluitend door 2 rail aanhangers gebruikt,het werkt echter ook met drie rail,maar loks 3 rail op dcc worden niet gemaakt.(van uit de fabriek)
MAAR je kunt in een 3 raillok wel zelf een DCC decoder stoppen en dan werkt het ook.

MOTOROLA wordt vrijwel uitsluitend door 3 rail aanhangers gebruikt,het werkt echter ook met twee rail,maar loks 2 rail op motorola worden niet gemaakt.(van uit de fabriek)
MAAR je kunt in een 2 raillok wel zelf een motorola decoder stoppen en dan werkt het ook.

Samengevat
DC en AC hebben niets van doen met digitaal.
In digitaal bestaan verschillende systemen.
Het gebruik van twee of drie rail heeft niets te maken met  ac/dc of digitaal,het is slechts de manier waarop spanning aan de lok wordt toegevoerd.
AC loks zijn tegenwoordig allemaal uitgerust met een decoder voor MOTOROLA
Je kunt dus zeggen dat de pure AC lok niet meer bestaat.

En hoop doet leven zegt.

wim





bedankt voor de verduideleking[:D]
eigenlijk zaten we er allebei naast[:o)]


Binco

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Waar naast???????
wim


...awel onze twee theorie?n [:D][:D]