Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Doorslippende marklin/Trix locs

Gestart door ThierryDS, 31 augustus 2009, 21:00:39 PM

ThierryDS

Dag iedereen,

Ik heb een ho baan (gelijkstroom) met op een bepaalde plaats een stijgingspercentage van ong 4 procent.  Bijna alle locs trekken daar goed door en hebben daar geen problemen mee.  Echter, mijn nmbs reeks 59 van trix slipt door en ook mijn marklin 5531.  En dan hangen er maar 3 M2 rijtuigen (marklin) achter.  Met het trekkende wielstel (motor vooraan) op kop gaat dit beter maar je kan er dan nog niet meer M2's aanhangen.  Is dit normaal? Is het dan bij de oudere marklin en trix locs de bedoeling dat de motor bij voorkeur vooraan zit?

Zijn er nog mensen die dit probleem kennen? Is het op te lossen?

Met dank voor de interesse en groeten,
ThierryDS

ERVIN

Hoi Thierry , ik heb zelf ook een 5541 gehad van Marklin, maar dan een omgebouwde naar 2-rail , ook hij had heel wat problemen om mijn hellingen op te geraken, en je mag gerust weten dat mijn hellingen heel wat minder dan 4% zijn, wat de reden ervan is, daar heb ik het raden naar, loc is ondertussen al terug verkocht.

Maar , net als bij U, deed hij het ook niet zo goed op de hellingen.

Jean

Mogelijke oplossingen (al dan niet in combinatie met elkaar te gebruiken) zijn o.a.:
-Steilheid verminderen van de trajecten op je baan
-andere rubberbandjes proberen (die van Fleischmann zijn 'stroef')
-de loc verzwaren
-als niet alle aandrijfwielen van rubber zijn voorzien, kun je een wiel uitruilen met een wiel met rubber (maar dat kan weer ten koste gaan van een betrouwbare stroomafname)
-De locs zonder last de baan op sturen
-De locs van de hand doen
-enz

Groeten van Jean

hobbyist

Als er maar 1 wielstel wordt aangedreven zoals bij de lima locs heb je altijd problemen om zulke stijgpercentages aan te kunnen. Lima locs konden dit zelfs zonder wagons niet eens aan. de loc verzwaren kan helpen maar dan nog ben hje beperkt in het aantal wagons. maak er een dubbel tractie van en het zal beter gaan. Als je niet vanplan bent om de loc te verkopen kun je enkele tandwielen er uit halen om enkel het zicht te hebben dat er dubbeltractie is maar in werkelijkheid niet is

ThierryDS

Bedankt voor de raad.  In ieder geval kom ik tot de ondervinding dat wanneer dat de motor op kop zit, het allemaal wel beter gaat.  Een maximum in dit geval is 3 M2 rijtuigen van Marklin.  Tot hiertoe alleen probleempje gehad met m'n Marklin 5531 (omgebouwd tot DCC) en m'n 5907 van Trix.  Alle andere locs hebben geen enkel probleem.  Gelukkig maar...  Gelukkig is de stijging op spoor 1 in tegengestelde richting minder steil (ong 3 %) waardoor zowat alles daar mogelijk is.  Ik denk (verbeter me als ik fout ben) dat een sleep van 3 M2's in de ardennen wel niet zo onrealistisch was destijds..

Groeten aan iedereen,
ThierryDS