Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Seinhuis Antwerpen-Schijnpoort

Gestart door Peter, 31 augustus 2009, 16:00:21 PM

hobbyist

#15
winkelhaak gebruiken. altijd haaks en recht.

dirkkerckhofs

#16
Daar volg ik je volledig in Peter. Als beginnend modelbouwer heb je nogal wat materiaal nodig en dus kocht ik mij in het begin ook gereedschap ui de ?2-bak van den Brico. Dat ligt ondertussen al allemaal in de vuilbak en is vervangen door degelijk gerief. Hoeveel ik mij niet ge?rgerd heb op een setje pincetten! Tot ik er eens ??n degelijk had gekocht bij Jocadis. een wereld van verschil ...

Dirk
citaat:
Geplaatst door Peter

citaat:
Hoe slaag je er toch in je hoeken zo te snijden dat de zijden loodrecht op elkaar staan


Gewoon een goede winkelhaak gebruiken. Ikzelf gebruik er een van het merk WEZU van ong. 10 x 7 cm., met aanslag, gekocht hier in de lokale ijzerwinkel.
Dat is trouwens het geheim bij alle soorten modelbouw. Goed en degelijk gereedschap. Het voordeel is: dat gaat jaaaaaaaaaaaaren mee.[:D][:D][:D]


Mr-tsjoektsjoek

#17
citaat:
Geplaatst door conducteur

Hoe  slaag je er toch in je hoeken zo te snijden dat de zijden loodrecht op elkaar staan? Het wil bij mij maar niet lukken, ik probeer hier een rijwoning te maken, maar mijn rechthoek heeft exact 0 rechte hoeken[}:)]---Dus is het geen rechtoek meer, en is het niet meer bruikbaar[}:)]



Zoals hier reeds gezegd is, goed gereedschap is het halve werk.

Verder niet te vlug tevreden zijn, kritisch zijn op jezelf.
Als een bepaalde hoek niet haaks is, leg het stuk aan de kant en herbegin. Uit het slechte stuk kun je later een kleiner deel maken, natuurlijk voortgaand op een goede zijde. [:D]

Mr-tsjoektsjoek

#18
O ja @ Peter : prachtig werk.

Het feit dat je "frulwerk" niet vlug vooruit gaat resulteert in prachtig afgewerkte details. [:D][:D]

Had ik bij mijn seinhuis ook : het hekwerk op de omloop bestaat uit Evergreen 0.6 mm profielen, stuk voor stuk afgesneden op een lengte-aanslag en dan op een tekening verlijmd. Een zenuwslopend werkje dat achteraf resulteert in een realistische balustrade.

adrievans

#19
citaat:
Geplaatst door Peter


citaat:
leg het stuk aan de kant en herbegin



Stukje verkeerd of scheef, leg het opzij. Dat kan altijd nog gebruikt worden om er kleinere stukken uit te snijden.


En zodoende heb ik al een doosje vol met "verkeerde" stukjes[}:)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

treintje

#20
dit is waanzining goed gedaan.

rixke rail

#21
Ik wacht vol ongeduld op het eindresultaat !
Maar laar U vooral niet afjagen, Peter ! [;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

#22
komt goed Peter

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Dirky

#23
Da's modelbouw! Mooi werk Peter!

Bewonderenswaardig hoe je met potlood en papier en andere eenvoudige middelen je doel bereikt... Voor mij in alle geval veel mooier dan eender welk reuze duur bouwpakket. Hier zit een ziel in![:)]

just4fun

#24
citaat:
... mijn plastic-sheet van 50 x 25 cm ...


En waar haal je die in het Antwerpse? Want ik heb die nog niet gezien in de reguliere handel en op beurzen (buiten Genk en Mechelen) raak ik moeilijk.
Paul

modeltreinbart

#25
Modelbouw verschoten heeft zo'n sheets want ik ben er vandaag nog geweest.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Rochevalien

#26
Een schouw uit een bouwkit? foei !!!![:D][:D][:D]

Gerrit

ERVIN

#27
Peter, dat ziet er weer schitterend uit hoor , heel erg mooi gemaakt.

Ben je er eigenlijk lang mee bezig geweest??

just4fun

#28
Schitterend mooi project vind ik dit.
Paul

janjozef

#29
ergens heeft Gerrit gelijk, maar ik durf dat ook doen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem