Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

wheateren ongedaan maken?

Gestart door conducteur, 27 augustus 2009, 19:40:17 PM

conducteur

Bestaat er een manier waarmee je wheateren kan ongedaan maken? Ik ben bang dat ik mijn voorwerp te vuil zal maken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Verf verwijderen: moet je eens opzoeken op dit forum (best via de site:... methode op een zoekmachine, niet met de zoekmachine van het forum)
Afwasmiddel voor vaatwassers is afdoende [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Voor verven als Humbrol, ModelMaster, Revell enz, kan je de verf het beste verwijderen door het model in te smeren met remolie voor de auto. Stop dit dan in een plastiek zakje, en sluit dt goed af. Na ongeveer 24 uur kan je de verf eraf wassen (meestal, zoniet de procedure nog eens herhalen)
Een alternatief is reinigingsspray voor de oven.
Met vriendelijke groeten
Peter

br212

Let wel op! Met de bovenstaande technieken gaat echt alle(!) verf eraf en niet alleen de weathering.

ysbeer

Des te meer een reden om alleen te vervuilen met waterverf,acryl of krijt(poeder).
Waterverf gaat uiteraard met water er af en krijt ook,acryl doet het met spiritus (alcohol).
Hoe het hollandse spiritus in Belgie heet weet ik niet.

De orginele verf blijft dan zitten.

wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik ben bang dat ik mijn voorwerp te vuil zal maken.



Je zou je voorwerp iets meer kunnen wassen[:D][:D][:D]
wim

rixke rail

citaat:
Geplaatst door conducteur

Bestaat er een manier waarmee je wheateren kan ongedaan maken? Ik ben bang dat ik mijn voorwerp te vuil zal maken.



Het codewoord, Rian, is "plakkaatverf". (bruintinten)
Gemengd met bv. Sunlightzeep om beter te plakken.
Dat kan je met een vod overwrijven of verwijderen, of met een penseel opnieuw aanbrengen, zoveel keer tot het goed is !
Daarna uiteraard fixeren met vernis !
Enkele voorbeelden ?










Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foto bijgevoegd !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

ysbeer

Plakkaatverf perfect.
Dat vernissen zou ik achterwegen laten,want dat lost ook niet meer op in alleen water.
Mijn ervaring is dat tenzij je je modellen elke dag knuffeld water/plakkaat/en krijt vast genoeg zitten.
En dan zal er eens wat af gaan,dat zie niet en er zit zonodig snel weer nieuw op.
Is mijn idee hoor,ik geef het graag voor een beter.
wim