Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

B-cargo schrapt 900 banen?

Gestart door conducteur, 25 augustus 2009, 12:53:31 PM

conducteur

Net gehoord op de radio:
De cargoafdeling zou dit jaar op een tekort van 180 miljoen euro afstevenen. De crisis in de staalsector en de auto-industrie en de verschrompeling van de internationale handel kosten B-Cargo 100 miljoen euro omzet. Bovenop dat conjuncturele verlies, is er een structureel tekort van 85 miljoen door een gebrek aan productiviteit en een teveel aan personeel.

De komende jaren moeten ongeveer 900 werknemers van de 2.100 weg bij B-Cargo. Voor de helft van hen vindt de NMBS een plek elders in de groep, voor de andere helft is er nog geen oplossing.

De vakbonden maken zich zorgen over de situatie. Zij hopen een oplossing te vinden door het terugschroeven van de activiteiten die nu geprivatiseerd worden.

Het gaat om statutaire bedienden die in principe niet ontslagen kunnen worden, "maar als ze ter beschikking worden gesteld dan kan binnen de vijf jaar hun wedde zo ver teruggeschroefd worden dat zij zo goed als ontslagnemend zijn", zeggen de bonden.

Ook dit gevonden:

-B-Cargo op weg naar 180 miljoen euro verlies
B- Cargo, de goederendivisie van de NMBS, stevent dit jaar af op een verlies van 180 miljoen euro. Dat maakte de directie gisteren bekend op een vergadering met de vakbonden over de herstructurering van de cargo-activiteiten.
- Verschillende bronnen bevestigen het cijfer. Vorig jaar boekte de Belgische spoorwegmaatschappij al een nettotekort van 124,4 miljoen euro op de goederenactiviteiten en een negatieve bedrijfscashflow (ebitda) van 60,1 miljoen euro.

Volgens de directie is het grootste deel van dat monsterverlies een gevolg van de economische crisis. B-Cargo denkt dit jaar liefst 100 miljoen euro omzet kwijt te raken, omdat het getransporteerde volume met 30 tot 40 procent daalt. Vorig jaar haalde de goederendivisie nog 752 miljoen geconsolideerde omzet.

'De meeste kosten bij B-Cargo zijn vast, omzetverlies werkt dus onmiddellijk door tot de bottomline', zegt een insider. Sinds maart gaan het container- en het staalvervoer er wel licht op vooruit, maar in absolute cijfers gaapt nog steeds een kloof van respectievelijk 20 en 40 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.
Herstructurering

Als het tot een verlies van 180 miljoen euro komt, zit de goederenactiviteit met een gecumuleerd tekort van 420 miljoen, waardoor het eigen vermogen daalt tot ongeveer 320 miljoen op een kapitaal van 638,6 miljoen. Het eigen vermogen dreigt dus te zakken onder de helft van het kapitaal.

Bij een gewone onderneming moeten de aandeelhouders dan beslissen over de voortzetting van de activiteiten. B-Cargo is geen juridische entiteit, dus strikt genomen is die verplichting niet van toepassing, maar het is duidelijk dat alle knipperlichten branden. De Europese Unie heeft trouwens gezegd dat kapitaalverhogingen voor geliberaliseerde spooractiviteiten (cargo, internationaal reizigersvervoer) nog mogen, maar slechts tot 31 december 2009.

Daarom wil de directie haar herstructureringsplan voor de goederenactiviteiten nog voor eind dit jaar in gang zetten. Gisteren kregen de syndicale organisaties een volledig bedrijfsplan voorgeschoteld. Dat bevestigt dat B-Cargo 800 tot 900 personeelsleden te veel telt. Voor de helft kan een andere baan in de NMBS-groep worden gevonden. Voor de andere helft voorlopig niet. Werknemers ontslaan kan niet bij B-Cargo omdat het gaat om statutair personeel en dat heeft vastheid van betrekking.

De directie wil ook dat flexibeler wordt gewerkt, maar daar staan de bonden huiverig tegenover. Vandaag werken zo'n 2.100 mensen bij de goederendivisie. Als het herstelplan integraal wordt uitgevoerd, wordt B-Cargo vanaf 2012 rendabel.

De NMBS is niet de enige spoorwegmaatschappij die zware verliezen incasseert bij haar goederenacitiveiten. Deutsche Bahn kondigde pas een halfjaarverlies van 121 miljoen aan voor DB Cargo, dat tien keer groter is dan B-Cargo. Marc Descheemaecker, de gedelegeerd bestuurder van de NMBS, was gisteren niet beschikbaar voor commentaar.

Niet moelijk dat ons aller Erwin in Leuven geen goederentreinen heeft gezien:DVxx(
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

chef garde

#1
Lang leve de Europes Unie en de privatisering!!!  

Al waar onze vakbonden de laatste eeuw voor gepleit hebben en deels ook verkregen hebben zal in de komende jaren teniet gedaan worden, terug naar af, terug ? la Daens maar dan anno 20??, waar bestuurders van goederentreinen lange ritten zullen doen, voor steeds minder geld, en (een selecte groep) ondernemers rijker en rijker zullen worden ...

conducteur

#2
Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk?
Op de radio vertelden ze 900, volgens het belang van Limburg 700
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rikkie

#3
citaat:
Geplaatst door chef garde

Lang leve de Europes Unie en de privatisering!!!  

Al waar onze vakbonden de laatste eeuw voor gepleit hebben en deels ook verkregen hebben zal in de komende jaren teniet gedaan worden, terug naar af, terug ? la Daens maar dan anno 20??, waar bestuurders van goederentreinen lange ritten zullen doen, voor steeds minder geld, en (een selecte groep) ondernemers rijker en rijker zullen worden ...


Volledig met je eens. Jammer dat daardoor ook de veiligheid op het spel staat!!

Sicco

#4
citaat:
Geplaatst door Rikkie

citaat:
Geplaatst door chef garde

Lang leve de Europes Unie en de privatisering!!!

Volledig met je eens. Jammer dat daardoor ook de veiligheid op het spel staat!!


En waar baseren we al deze krachttermen op??

Het gaat hier om een verliesgevend bedrijf als gevolg van de economische crisis die, zoals iedereen met een beetje interesse in het grootbedrijf kan zien, enorm hard heeft toegeslagen in het Belgische goederenvervoer per spoor.

Discussies over Eurpese eenwording, verminderde veiligheid of afnemende macht van vakbonden hebben hier niets van doen. Het kan niet zo zijn dat alle problemen in de wereld worden opgelost door vingertje wijzen en protectionisme.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van privatisering op het spoor, maar aangezien ik zelf bij het spoor werk hoop ik met argumenten te kunnen aantonen dat veel slechter is geworden, maar ook veel beter. Welke kant je ook kiest, dergelijke reacties zijn geen argumenten, maar pavlovreacties. Je kunt tegen ??n Europa en/of marktwerking zijn met argumenten, je kunt ook tegen ??n Europa en/of marktwerking zijn door elk negatief bericht te wijten aan de eenwording. Daar riekt het hier naar.

Ik durf (als iemand met enige verstand van economie) zelfs best te stellen dat de gevolgen van het economische tij in de 'oude' situatie veel en veel groter en negatiever zouden zijn geweest, maar laat ik die discussie verder niet aangaan.

groeten Sicco

nmbs

#5
citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door Rikkie

citaat:
Geplaatst door chef garde

Lang leve de Europes Unie en de privatisering!!!

Volledig met je eens. Jammer dat daardoor ook de veiligheid op het spel staat!!


En waar baseren we al deze krachttermen op??

Het gaat hier om een verliesgevend bedrijf als gevolg van de economische crisis die, zoals iedereen met een beetje interesse in het grootbedrijf kan zien, enorm hard heeft toegeslagen in het Belgische goederenvervoer per spoor.

Discussies over Eurpese eenwording, verminderde veiligheid of afnemende macht van vakbonden hebben hier niets van doen. Het kan niet zo zijn dat alle problemen in de wereld worden opgelost door vingertje wijzen en protectionisme.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van privatisering op het spoor, maar aangezien ik zelf bij het spoor werk hoop ik met argumenten te kunnen aantonen dat veel slechter is geworden, maar ook veel beter. Welke kant je ook kiest, dergelijke reacties zijn geen argumenten, maar pavlovreacties. Je kunt tegen ??n Europa en/of marktwerking zijn met argumenten, je kunt ook tegen ??n Europa en/of marktwerking zijn door elk negatief bericht te wijten aan de eenwording. Daar riekt het hier naar.

Ik durf (als iemand met enige verstand van economie) zelfs best te stellen dat de gevolgen van het economische tij in de 'oude' situatie veel en veel groter en negatiever zouden zijn geweest, maar laat ik die discussie verder niet aangaan.

groeten Sicco


Waarop we ons baseren?  Als je zegt dat je ook bij het spoor werkt, moet je dat ongetwijfeld al op je eigen dienst gezien hebben dat het vierkanter en vierkanter loopt.  Vroeger ging het niet goed, maar nu we in drie delen zijn gekapt(dankzij wie? Juist ja de EU), weten we niet meer wie naar wie moet luisteren,wie nu eigenlijk bevoegd is voor wat en iedereen die denkt dat hij belangrijk is en denkt dat hij alles eens zal veranderen, terwijl hij nog niet weet waar de wielen van een trein staan, loopt het helemaal in het honderd.  
Engeland is een mooi voorbeeld geweest van hoe privatiseringen alles in het honderd laten lopen, prijzen de hoogte insturen, veiligheid en onderhoud nul en op het einde wanneer alles een puinhoop is, mag de staat weer alles rechttrekken en geld tegenaan smijten.  Iedereen vol lof over Virgin voor zijn 'comfortabel' materieel, en niemand die iets zegt over het verminderd aanbod EN de prijsstijging...
Europa is een masturbatieclub die alleen geld wil laten rollen, meer niet.  Het doel van een Openbare Dienst is NIET winst maken, maar een dienst aan de bevolking!  Wanneer men alles om geld laat draaien, loopt het vroeg of laat toch in het honderd.  Eigenlijk is het een mirakel (EN GELUKKIG MAAR!!) dat er niet meer incidenten zijn.

ysbeer

#6
Zal allemaal wel waar zijn ,maar de commercieele rijden in duitsland en Nederland met borden op hun lok. (ERS)
Op die borden in 4 talen MACHINSTEN GEZOCHT.
En winst maken bij overheids bedrijven (ook semi)is al eeuwen een moelijke zaak.
Ik ben geen groot voorstander van privatisering,maar in Nederland heeft het wel gewerkt (veel meer spoor vervoer)
wim

B-Cargo

#7
het is allemaal t? ver gekomen, jaren terug hadden er al ingrijpende maatregelen moeten genomen zijn, en misschien lijkt het dat ik "tegen mijn eigen winkel" spreek maar zo kon het echt niet verder, spijtig dat het personeel er, ondanks de grote inzet van velen, w??r de dupe van is..[V]

nmbs

#8
citaat:
Geplaatst door B-Cargo

het is allemaal t? ver gekomen, jaren terug hadden er al ingrijpende maatregelen moeten genomen zijn, en misschien lijkt het dat ik "tegen mijn eigen winkel" spreek maar zo kon het echt niet verder, spijtig dat het personeel er, ondanks de grote inzet van velen, w??r de dupe van is..[V]


Inderdaad! Jaren geleden hadden we dat europees gedachtengoed al met het groot huisvuil moeten meegeven![:D]

Peter

#9
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar uit ervaring weet ik (ons bedrijf was/is klant van de NMBS) heeft men bij de NMBS veel te lang gewacht om mee te evolueren. Het is en  blijft een zeer logge organisatie, waar het veel te lang duurt om afspraken en kontrakten mee te maken, en dit ondanks de inzet van veel personeelsleden die niet tot de hogere "regionen" behoren. Ook zij moeten dagelijks op de werkvloer ondervinden wat het is, om tegen windmolens (ambtenarij) Het enige dat het bedrijf, waar ik tot mijn pensionering deel van uitmaakte, nog doet is tankwagens met Chloor en Fluorwaterstof in ontvangst nemen en de lege terug versturen.
Spijtig is inderdaad het feit dat degene die altijd hun best hebben gedaan om de klanten een goede service te geven, nu de dupe moeten worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Greg

#10
Het gaat hier niet echt om privatisering of niet, maar gewoon de gevolgen van de crisis die zich duidelijk maken. Denk aan hetgeen erwin al zei over zijn treinspotervaringen in leuven.

Als de bedrijven achter geen vervoer meer vragen dan is er ook geen vervoer meer nodig. En als er geen vervoer nodig is dan zijn ook de treinbestuurders niet meer nodig. Hoeveel andere mensen hebben er door die crisis al hun job verloren?

En voor zo ver ik weet hebben de treinbestuurders een arbeiderscontract, en geen bediendencontract. Wat ook al meespeelt in de besparingsplannen, een arbeider die ze niet nodig hebben ontslaan is nu eenmaal goedkoper dan een bediende ontslaan die ze niet nodig hebben (en daar politiek gedropt is).
Eenmaal de crisis weer voorbij is zullen we overal weer bordjes tegenkomen van aanwervingen omdat er dan plots een tekort zal zijn. En zo zal het blijven duren.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

janjozef

#11
Volgens mij hebben die werknemers van de NMBS een vast kontrakt en kunnen gewoon niet buitengegooid worden, ze zullen allen een andere taak krijgen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Sicco

#12
citaat:
Waarop we ons baseren?  Als je zegt dat je ook bij het spoor werkt, moet je dat ongetwijfeld al op je eigen dienst gezien hebben dat het vierkanter en vierkanter loopt.


Euhm.... eerlijk zijn? Neen, in het geheel niet! Bij ons (in datzelfde door jou zo verfoeide Europa) is professionaliteit, klantgerichtheid ?n het vervoersvolume alleen maar verbeterd. Overigens is beweren dat wij niks van de crisis merken ook niet geheel juist.

Maargoed, nogmaals, het gaat hier niet om een discussie over privatisering. Het gaat hier over een wereldwijde crisis die het hardst heeft toegeslagen in de staalsector en daarvan afhankelijke sectoren. En aangezien B Cargo juist daar zijn niche heeft, zijn de gevolgen zeer groot. Kom dan niet af met wat je feitelijk zegt, dat de hele wereldwijde crisis en zijn gevolgen direct gevolg zijn van Europees privatiseringsbeleid. Het is te gemakkelijk en feitelijk onjuist.

Dit staat los van mijn mening over marktwerking, want daarover verschillen we denk ik niet al teveel van mening. Maar laten we het wel nuanceren.

Greg

#13
Ik ga volledig akkoord met wat Sicco zegt, en het is ook hetgeen ik al aangaf in men vorige reactie.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

dimi

#14
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan



En voor zo ver ik weet hebben de treinbestuurders een arbeiderscontract, en geen bediendencontract. Wat ook al meespeelt in de besparingsplannen, een arbeider die ze niet nodig hebben ontslaan is nu eenmaal goedkoper dan een bediende ontslaan die ze niet nodig hebben (en daar politiek gedropt is).



Treinbestuurders hebben een bediendencontract en zijn statutair!
Treinbestuurders behoren niet tot B-cargo!
Bij die 900 personen gaat het dus niet over treinbestuurders en er worden geen mensen met statuut ontslagen.