Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Poederlakken

Gestart door argilla, 21 augustus 2009, 14:24:58 PM

argilla

Iets nieuws ( Gartenbahn 4/09). Poederlakken. Misschien iets voor grotere schalen ( alhoewel H0 en andere ook wel zal gaan , denk ik)
Het is in de Duitse taal geschreven ( misschien voelt iemand zich geroepen om het te vertalen ? Ik kan altijd het gescanned documenten via e-mail verzenden)
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/0n30/poederlakken1.jpg/IMG/img

imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/0n30/poederlakken2.jpg/IMG/img

Meer info: wwww.andytec.de
Hoe wel rekening dat het  239 ? kost. Prijzig, maar als je veel moet spuiten ?
PS aan de admins: sorry maar ik kan via Photobucket geen rechtstreekse documenten weergeven. Alleen via een omweg foto nemen ( Photobucket weet je) en dan gaat het wel
Misschien eens een knopje voorzien in de menubalk om rechtstreeks dokumenten te kunnen in scannen.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

#1
ik kan in alle geval niets zien van de documenten.
Poederlakken bestaat in de industrie al vrij lang en ik zie niet direct een toepassing in de modelbouw behalve voor zaken die buiten staan of rijden... maar ik wacht eerst de artikeltjes af!

argilla

#2
citaat:
Geplaatst door Dirky

ik kan in alle geval niets zien van de documenten.
Poederlakken bestaat in de industrie al vrij lang en ik zie niet direct een toepassing in de modelbouw behalve voor zaken die buiten staan of rijden... maar ik wacht eerst de artikeltjes af!



Dirky sorry maar het waarom staat in de uitleg. Tenzij je een andere weg kent om het dokument hier te plaatsen ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Dirky

#3
nu zie ik het wel...

Inderdaad prijzig... Dan nog een extra oven kopen?

kan me wel voorstellen dat bvb de LifeSteamers er graag gebruik zouden van maken. Sterkere verf bestaat er volgens mij niet!

argilla

#4
citaat:
Geplaatst door Dirky

nu zie ik het wel...

Inderdaad prijzig... Dan nog een extra oven kopen?

kan me wel voorstellen dat bvb de LifeSteamers er graag gebruik zouden van maken. Sterkere verf bestaat er volgens mij niet!



Geen extra oven. Moeder de vrouw haar bakoven. Bakken op 200 ? C voor 15 min.  Elke goede huishoudoven kan dit aan.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

#5
Maar voor life steamers kan hij te klein zijn,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jacques timmermans

#6
argilla,

Op het eerste zicht zie ik het nut hiervan niet in. Gezien de hoge oventemperatuur voor kunststof en witmetalen modellen ?berhaupt niet geschikt. Zelfs bij met soldeertin of loodpasta gesoldeerde modellen heb ik mijn twijfels, daar het lood of soldeertin bij deze temperaturen  week wordt waardoor de verbinding kan loskomen.

Welk is dan het nut of voordeel van deze lakprocedure ten opzichte van de conventionele laktechnieken?

Als je wilt mag je me een PDF bestand van dit artikel mailen. Dan kan ik het eens aandachtig doornemen en eventueel de essentie ervan vertalen.

Jacques Timmermans

argilla

#7
citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

argilla,

Op het eerste zicht zie ik het nut hiervan niet in. Gezien de hoge oventemperatuur voor kunststof en witmetalen modellen ?berhaupt niet geschikt. Zelfs bij met soldeertin of loodpasta gesoldeerde modellen heb ik mijn twijfels, daar het lood of soldeertin bij deze temperaturen  week wordt waardoor de verbinding kan loskomen.

Welk is dan het nut of voordeel van deze lakprocedure ten opzichte van de conventionele laktechnieken?

Als je wilt mag je me een PDF bestand van dit artikel mailen. Dan kan ik het eens aandachtig doornemen en eventueel de essentie ervan vertalen.

Jacques Timmermans




Jacques geen enkel probleem alleen je e-mail adres aub. Je kan je e-mail adres doorsturen naar mij in een PM Thx
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

SuSke

#8
Een kleine opmerking over ?poederlakken? vanuit de praktijk.

Poederlakken geeft een mooi strak en glad oppervlaken is harder dan gewone gespoten of geborstelde laklagen.
De mooie strakke afwerking krijg je echter alleen maar op ge?xtrudeerd aluminium (profielen).
Toepassingen op staal, koper, brons,... geven steeds een korrelig effect waardoor je meerdere lagen op elkaar moet leggen. Door die meerdere lagen verhoogt echter de brosheid van de laklaag, waardoor het risico op afspringen van schilfers groter wordt. Hoe ik dat weet: ooit eens 6000m stalen gepoederlakte leuningen mogen plaatsen in een gebouw.

Poederlakken is bovendien een elektrostatisch gebeuren (de goede kwaliteiten dan toch) dus je moet ook nog zorgen dat het poeder op je werkstuk blijft hangen tijdens het bakproces.
Vette vingers op je werkstuk zijn onherroepelijk plekken en die krijg je niet meer weg.
Chemisch reinigen is daarom ook een onderdeel van het poederlakproc?d?.

De oven van moeder de vrouw zou ik er nu niet direct voor gebruiken. De volgende cake of gebraden kip zou wel eens een raar smaakje kunnen krijgen door de dampen die zich vastzetten in de "zelfreinigende" wanden van je oven en terug vrijkomen bij de volgende bakbeurt.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

argilla

#9
citaat:
Geplaatst door SuSke

Een kleine opmerking over ?poederlakken? vanuit de praktijk.

Poederlakken geeft een mooi strak en glad oppervlaken is harder dan gewone gespoten of geborstelde laklagen.
De mooie strakke afwerking krijg je echter alleen maar op ge?xtrudeerd aluminium (profielen).
Toepassingen op staal, koper, brons,... geven steeds een korrelig effect waardoor je meerdere lagen op elkaar moet leggen. Door die meerdere lagen verhoogt echter de brosheid van de laklaag, waardoor het risico op afspringen van schilfers groter wordt. Hoe ik dat weet: ooit eens 6000m stalen gepoederlakte leuningen mogen plaatsen in een gebouw.

Poederlakken is bovendien een elektrostatisch gebeuren (de goede kwaliteiten dan toch) dus je moet ook nog zorgen dat het poeder op je werkstuk blijft hangen tijdens het bakproces.
Vette vingers op je werkstuk zijn onherroepelijk plekken en die krijg je niet meer weg.
Chemisch reinigen is daarom ook een onderdeel van het poederlakproc?d?.

De oven van moeder de vrouw zou ik er nu niet direct voor gebruiken. De volgende cake of gebraden kip zou wel eens een raar smaakje kunnen krijgen door de dampen die zich vastzetten in de "zelfreinigende" wanden van je oven en terug vrijkomen bij de volgende bakbeurt.






Suske, Jacques, gaat het vertalen. Voor zover ik er iets van versta zijn het speciale poederlak lakken. Maar nogmaals effe afwachten op de vertaling van Jacques.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15