VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

Floris


Pierre

Mooi ... mooi Frans. ;)
Groet Pierre.


Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

SuSke

Met een paar profieltjes, wat stukgesneden plaat en een raam uit de bouwkit maken we een ventilatierooster in het raam.

20210314_142251 by Frans Peeters, on Flickr

20210314_163710 by Frans Peeters, on Flickr

20210314_142321 by Frans Peeters, on Flickr


Ook aan de gevels wordt wat verder gezaagd, gesneden, en terug dichtgemaakt.
zelfs de eerste buizerij is er bij.

20210314_181758 by Frans Peeters, on Flickr

20210314_181806 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Slimme oplossing voor die drie boogjes, Frans. Het kitje is ineens een heel stuk minder herkenbaar.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

SuSke

En we blijven verder snijden en gaten dicht zetten.
Dat er af en toe een leiding naar buiten moet, zorgt voor een paar leuke details, maat 't is wel een beetje prutsen om het een beetje realistisch te laten overkomen.

20210316_215311 by Frans Peeters, on Flickr

met een opening van 5mm diameter

20210316_215321 by Frans Peeters, on Flickr

Nu nog de nodige randprofielen rond de gevelplaten voorzien, lekker prutsen om dat een beetje logisch in elkaar te steken.

Gelijk ook een testplankje gemaakt om de muren in een aanvaardbaar kleurtje te zetten.

20210316_215425 by Frans Peeters, on Flickr

Met de 2 verschillende manieren:
Eerst schilderen in de kleur van het voegwerk en daarna de stenen drybrushen

20210316_215456 by Frans Peeters, on Flickr

Of net andersom, eerst de steenkleur(en) aanbrengen en dan voegen met een wash

20210316_215449 by Frans Peeters, on Flickr

Of voegen met verf die afgeveegd wordt

20210316_215502 by Frans Peeters, on Flickr

Voorlopig gaat de voorkeur naar 2 of 3 omdat je zo een veel grotere variatie in de steenkleur kan geven.
Ook rekening houdend met de leeftijd van het gebouw, is het voegwerk ook sterk vervuild en vervaagd het ook in het algehele aanzicht van de gevel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

2 vind ik persoonlijk de beste

Gerolf

Goe bezig, Frans  8)

Methode 2 of 3 vind ik ook beter, omdat de individuele stenen dan beter te kleuren zijn.
Dat je voegmethode die tinten wat tempert, is iets waar je op voorhand rekening mee kan houden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alan On Track

ik gebruik persoonlijk altijd methode 1, omdat de voegen dan beter uitkomen. Maar dat is ieders smaak natuurlijk
Modelbouw is een kunst

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 18 maart 2021, 10:50:27 AM
ik gebruik persoonlijk altijd methode 1, omdat de voegen dan beter uitkomen. Maar dat is ieders smaak natuurlijk
Persoonlijk doe ik het ook zo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pierre

Lekker bezig zo Frans. Ik zou zeggen 2. ;)
Groet Pierre.


Floris

Wat voor zo'n groter gebouw ook van belang is: hoe gelijkmatig krijg je t resultaat?

Mooie vorderingen qua onduidelijke rommel aan de gevels trouwens!

SuSke

#1347
Stof, stof, stof, en dan vind je toch nog een draadje.

't is lang stil gebleven over de werken aan Vaerwegh Dok. Door omstandigheden heeft alles gewoon stil gelegen en is er thuis ook niets meer gedaan.

Ondertussen werd er een nieuw elan aan gegeven en werd de draad stilletjes terug opgenomen.

Er werd een lijst opgemaakt van alles wat we nog willen afwerken en/of bijplaatsen op de baan (en dat is een vrij stevige lijst).
Een en ander moet hersteld worden aan de bovenleiding en zo zijn er nog een aantal dingen.

We hadden ook ooit het idee om het schaduwstation van de paradebaan te automatiseren. Door het wegvallen van een lid in de club kwam de hele zaak op losse schroeven staan. De vooropgestelde automatisatie met arduino geeft te veel issues en wordt vervangen door een commercieel systeem.

We gaan ons verder niet meer beperken tot het schaduwstation van de paradebaan alleen, maar gaan ook de seinen over de ganse baan bewaken. Zelfs in de schaduwstations zullen 'provisorische' seinen komen om aan te geven of een rijpad veilig is en bereden kan worden.

Dat zoiets een pak voorbereiding vraagt is duidelijk. Dat het een immens werk wordt is ondertussen ook zo klaar als een klontje.

De eerste stap is gezet, er werd een blokschema van de baan gemaakt waarop alle te bewaken vakken en stukken staan.
Bedoeling is om ook de wisselstraten te monitoren en zoveel mogelijk informatie via terugmelders op het scherm te tonen;
Er wordt inderdaad een pc onder de baan geschoven met een besturingssoftware, welke is nog niet uitgemaakt.
Er werd een 'lastenboek' opgesteld waarmee we naar verschillende fabrikanten stappen om hun oplossing te horen en vooral hun prijs te kennen. Liefst behouden we wat er reeds voorzien is en zeker het veranderen van digitaal systeem (nu Lenz) stuit op een beetje weerstand. Ook de lokale bediening van de wissels zouden we graag mogelijk houden. We rijden nog graag met treintjes in plaats van er alleen maar naar te kijken.

Vaerwegh Dok - status 2023-01-15 - blokplan by Frans Peeters, on Flickr

Zoals je kan zien zijn er 10 bakken voorzien terwijl de huidige configuratie van de baan slechts 7 bakken heeft.
Het is inderdaad de bedoeling om nog 3 bakken te maken die zowel in de baan als zelfstandig opgesteld kunnen worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

ik zeg eh.... van harte sterkte.

Ronald

En? Het blijft Lenz?