Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

trainspottingjr

De groene 36000 rijden nog hoor, deze bevinden zich vooral rond de buurt van Moderne.

Over twee weken daar wa beelekes maken en dan post ik hier wel eentje op het forum.
Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

Floris

Wat voor spul hebben jullie gebruikt voor die klimplanten tegen het bruggehoofd?

SuSke

Citaat van: Floris op 03 juli 2016, 22:35:24 PM
Wat voor spul hebben jullie gebruikt voor die klimplanten tegen het bruggehoofd?

Daar is Mininatur Eichenlaub Zomer (art: 980-12 S) voor gebruikt
komt in blaadjes van ca. 18x4 cm die uit elkaar getrokken worden in reepjes en dan tegen de muren gekleefd.

De blaadjes hebben echter zelfs niet naast eikenblaadjes gelegen ;-) vandaar de andere toepassingen  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

Dank! Ja als klimop of iets dergelijks werkt het zo te zien prima.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 03 juli 2016, 17:15:26 PM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 03 juli 2016, 16:05:00 PM
rijdt die groene Fransman hier ook ? Frans :-\
De groene en rode SNCF - FRET komen tot in Antwerpen.

De "Astride" (BB 36000) is een 3-spanningsloc met de benodigde 3kV DC op de "oude" compound of S3 lijnen.
Hier een passage in Antwerpen Noord (dan wel in het rood) https://www.youtube.com/watch?v=LVB8YTMnT8E

Zijn collega "Sybic" (BB26000) is een 2-spanningsloc en kan eventueel ook maar alleen op de 25 kV AC lijnen.

Dacht dat de groene Astrides hier niet in België kwamen, de rode wel dagelijks. groene worden eerder gebruikt richting Italië dacht ik.

Bron wikipedia:
BB36001 to BB36030 received a red livery, and were primarily used for trains to Belgium. The remainder received a green freight livery, and were mainly used for trains to Italy.[2][15]
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Kan me eigenlijk weinig schelen wan twie weet "Vaerwegh Dok" liggen ??  8)

't is gewoon een prachtige loc, net zoals zijn rode broertje  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

is ook zo in mijn geval, kan me ook niet schelen als die loc in de Ardennen voorbij komt in welke kleur ook, als ik die mooi vindt zal die ook op de baan rijden, let wel een beetje op, kan daar niet met een Amerikaan rijden tijdens een expo...das wel just

SuSke

We zijn er aan begonnen, weten wat we willen, denken te weten hoe we het gaan doen, nu dus de praktijk  8)

20160708_001949 by Frans Peeters, on Flickr

20160708_002125 by Frans Peeters, on Flickr

20160708_002030 by Frans Peeters, on Flickr

20160708_002112 by Frans Peeters, on Flickr

Masten op de perrons staan breder uit elkaar en in de hoogte aangepast  ;)
overspanning draad is ongeveer 600mm voor een compound lijn met een enkele draad voor de overloopwissels

Als er ergens nog een mastje of een sein scheef staat, geen paniek, er hangt nog niets vast om de mogelijkheid te hebben een aantal "kleine" aanpassingen te doen om het geheel naar onze zinnen te krijgen.

De masten zijn recuperatiemateriaal van een afgebroken baan van een lid van de club.
De rijdraad is nieuw materiaal van top kwaliteit om het netjes strak te kunnen hangen.

Het abonnement voor tussenkomst van de "mannen met de witte frakskes" is geregeld en de dosissen valium zijn ook besteld :))

Ondertussen is ook het voetpad naast de muur vervangen door een fijner exemplaar en voorzien van betonnen stotboorden (veiligheid voor alles :))) en wordt er links en rechts nog verder gewerkt aan een boom of struik.

De verdere afwerking van de gebouwen is ondertussen verhuisd naar de diverse huis- en knutselkamers  ::)

PS: "We" slaat dus wel degelijk op de leden van de club die zich met deze dingen bezighouden, en is geen persoonlijk ophemelingsvorm  ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Frans. Staan de masten op de gewone rechte delen niet wat dicht bij mekaar? In realiteit is dat vaak 2,5 rijtuigen ofwel 4,5 coilwagens (+-70cm). In de bochten mag je wel iets dichter gaan, maar hier lijken ze me erg dicht op mekaar te staan...
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

@Frans,

Ik ben benieuwd hoe jullie de overgangen van de bovenleiding gaan maken op het einde en begin van een module. Hebben jullie daar al een plan voor?
Ik blijf dit draadje op de voet volgen. Ik sta in de toekomst voor dezelfde uitdaging  ::).


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

evan

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2016, 11:46:41 AM
Frans. Staan de masten op de gewone rechte delen niet wat dicht bij mekaar? In realiteit is dat vaak 2,5 rijtuigen ofwel 4,5 coilwagens (+-70cm). In de bochten mag je wel iets dichter gaan, maar hier lijken ze me erg dicht op mekaar te staan...

Olivier,

Vervormd beeld door "Tele gezicht" ...  Die mannen zijn goed gedocumenteerd  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

dat zal wel zo een kenner van het vak als Evan, denk dat ze verdomd goed weten hoe ze het gaan aanpakken om de module overschrijding van rijdraad perfect aan te pakken, blijf in ieder geval elke verbetering van de baan volgen...

OlivierV

Citaat van: evan op 08 juli 2016, 11:57:10 AM
Citaat van: OlivierV op 08 juli 2016, 11:46:41 AM
Frans. Staan de masten op de gewone rechte delen niet wat dicht bij mekaar? In realiteit is dat vaak 2,5 rijtuigen ofwel 4,5 coilwagens (+-70cm). In de bochten mag je wel iets dichter gaan, maar hier lijken ze me erg dicht op mekaar te staan...

Olivier,

Vervormd beeld door "Tele gezicht" ...  Die mannen zijn goed gedocumenteerd  :)
Had al zoiets verwacht, maarja kan het nog maar eens meegeven. Want die draden van sommerfeldt zelf gaan maar tot 40 cm ofzo geloof ik. Wat natuurlijk goed is voor de commerce om meer masten verkopen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: evan op 08 juli 2016, 11:57:10 AM
Citaat van: OlivierV op 08 juli 2016, 11:46:41 AM
Frans. Staan de masten op de gewone rechte delen niet wat dicht bij mekaar? In realiteit is dat vaak 2,5 rijtuigen ofwel 4,5 coilwagens (+-70cm). In de bochten mag je wel iets dichter gaan, maar hier lijken ze me erg dicht op mekaar te staan...

Olivier,

Vervormd beeld door "Tele gezicht" ...  Die mannen zijn goed gedocumenteerd  :)

Gedocumenteerd zijn we zeer zeker wel  ;)
Er zijn een hele boel foto's genomen en schetsen gemaakt van elke mogelijke situatie. Elk puntje werd al grondig doorgediscussieerd en besproken hoe we het in elkaar gaan krijgen.
Gisteren stond onze soldeergoroe (Gerolf) erbij en die vond het begin in ieder geval al de moeite.

Oliver, wat die afstanden betreft:
Op de hoofdbaan zijn quasi geen "rechte" stukken. Het hele tracé is een lang uitgerekte "S".
Bovendien worden de tussenafstanden door een aantal zaken bepaald:

  • de uitzwaai die je mag/kan hebben in de rijdraad en die liefst niet naast de pantograaf valt
  • de baklengte van een modulair opgebouwde baan
  • de positie van de verschillende wissels op de baan
Op de modulebakken doe je echt niet wat je wil :))
Je moet er voor zorgen dat je voldoende stabiliteit hebt in je volledige systeem en het moet transporteerbaar zijn zonder schade te krijgen.
De baklengte is 120cm en om een beetje standaardisatie te hebben en om de masten en draden tegen beschadiging te beschermen, komt daar ook een "gemiddelde" afstand van 60cm tussen de palen uit. Een "gemiddelde" want feitelijk is geen enkel stuk rijdraad identiek door de flauwe bochten.
Met die 60cm werd de uitzwaai van de rijdraad gecontroleerd en die blijft mooi binnen het loopvlak van de panto's.
Daarnaasr heb je bij kortere bogen (R<800mm), en die zijn helaas soms niet te vermijden, dan ook logischerwijze een kortere overspanning. Maar daar is dan geopteerd voor een enkele mast met langere uitlegger waardoor het weer minder opvalt (en wordt de aandacht weggetrokken door een ander mooi stukje werk  8))
Daarnaast heb je bijkomende masten nodig om eventueel kruisende draden aan overloopwissels op hun goede positie te krijgen.
Je krijgt dan soms de indruk dat er "te veel" masten achter elkaar staan, maar ga eens buiten kijken dan kom je tot de verbijsterende bevinding dat het soms gewoon is: "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan"
M.a.w. er is een zekere "dichterlijke vrijheid" in de positie van de masten.
Met uitzondering van de draden ter hoogte van de overloopwissels is er ook altijd gewerkt met eenzelfde afstand tussen de draadklemmen op de rijdraad.

Ook die overgangen zijn van dichtbij bekeken Koen. Er wordt gestreefd naar een "vlotte" overgang tussen de modules die bovendien ook met een minimum aan energie en moeilijkheden in elkaar te "prutsen" is.
Het materiaal is dan ook geen messing of koperdraad, maar veerbronsdraad dat toch net iets steviger is om die overgangen lekker strak te kunnen maken.
De gedachte erachter en de uitwerking ervan ga ik nu niet prijsgeven. Die willen we gerust uitleggen in oktober als je de baan een bezoekje brengt :))
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: OlivierV op 08 juli 2016, 13:15:03 PM
Citaat van: evan op 08 juli 2016, 11:57:10 AM
Citaat van: OlivierV op 08 juli 2016, 11:46:41 AM
Frans. Staan de masten op de gewone rechte delen niet wat dicht bij mekaar? In realiteit is dat vaak 2,5 rijtuigen ofwel 4,5 coilwagens (+-70cm). In de bochten mag je wel iets dichter gaan, maar hier lijken ze me erg dicht op mekaar te staan...

Olivier,

Vervormd beeld door "Tele gezicht" ...  Die mannen zijn goed gedocumenteerd  :)

Had al zoiets verwacht, maarja kan het nog maar eens meegeven. Want die draden van sommerfeldt zelf gaan maar tot 40 cm ofzo geloof ik. Wat natuurlijk goed is voor de commerce om meer masten verkopen.

We zouden de M uit MTD oneer aandoen als we naar de standaard producten op de markt zouden grijpen :)) :))  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.