Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

SuSke

Die wissel was al 3 keer "opgelapt" nadat hij de eerste keer bol gemonteerd was door een gewezen clublid.
Elke keer dat er iets aan hersteld werd ging het op termijn van kwaad naar erger. Na de laatste interventie moesten de puntstukken vastgekleefd worden met secondelijm om op hun plaats te blijven zitten. Op een aantal plaatsen waren er zelfs al overbruggingen gesoldeerd. Op de laatste tentoonstelling liet hij het weerom afweten en moesten we hem blokkeren.
Net één keer te veel problemen. Vermits die wissel op een heel cruciale plek ligt in het sporenplan van het schaduwstation, was vervangen de beste oplossing.

Bij de nieuwe werd de nodige ruimte voorzien om de lasjes ver genoeg terug te schuiven. Ook werd hij enkel op de delen waar geen bewegende delen zitten vastgelijmd. Nadeel van een Tillig is dat je aan de puntstukken toch iets meer gepolariseerd krijgen dan het stukje dat voorzien is in de fabriek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Wisselstraten voor het schaduwstation zijn bestukt en bedraad. Klaar om op hun plek te zetten en aan te sluiten op de bedieningsborden.




Nadat deze bakjes op hun plek hangen, het 4de spoor plaatsen en aansluiten en we zijn terug rijvaardig  8)
Dan is het terug tijd voor de scenery, led verlichting in de friezen afwerken, uren schilderen,...

Ook de laatste lus voor de auto's komt stilaan rond  ;)


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Hoe staat het eigenlijk met de aansluiting van achter naar voor?
Dus bij die spooraansluitingen die achter de berm liggen maar wel zichtbaar zijn als je onder de brug door kijkt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

#513
Je bedoelt waarschijnlijk dus dit spoor, waar tijdens de tentoonstelling een kleine rangeerloc op stond stil te staan  ;)



Dat spoor sluit aan op de centrale wisselstraat in het schaduwstation en is alleen vandaar uit te bereiken. Op de tentoonstelling was dit niet mogelijk omdat de verkeerde fries gemonteerd was op de bak en er dus geen aansluiting kon gemaakt worden en bovendien het spoor tijdens het transport een beetje te veel was beschadigd.



Dat spoor is nu al "hersteld", enkel de aansluiting moet nog gebeuren.
Er wordt een "doorrij" beveiliging opgezet zodat je wel aan de voorzijde kan rangeren en een volledige trein van ongeveer 90cm kan toeleveren en afhalen van de 2 (laad/los)sporen met de locomotief nog volledig zichtbaar.
Wil je verder rijden op het schaduwstation dan moet dat vanuit het schaduwstation gebeuren met een drukknop, die pas spanning op de sporen zet wanneer de wissels in het schaduwstation goed staan en er groen licht gegeven wordt door de "dienstle(ij)ider" in het schaduwstation.



Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Dat was inderdaad de aansluiting waar ik het op had.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Voilà, 3 weken stof weggeblazen  ;)

Ondanks de rustigere tijd in de club door de feestdagen die ongelukkig genoeg samenvielen met onze werkavonden is er toch weer een pak(je) elektronica onder de baan geraakt.

De bedoeling was om de wisselstraten in het schaduwstation lokaal te schakelen en de beschikbare rijwegen terug te melden van uit de wisselmotoren.
Dank zij de elektronica-kundigen onder de leden zijn hierdoor een aantal schakelinging ontworpen die de rijwegen bedienen met een enkele druk op een enkele knop of een combinatie vertrek-aankomstspoor, waarvoor dank aan de ontwikkelaars  :D








Door de ingewikkelde wisselstraten hangt er inderdaad ook een heleboel draad onder de baan  :o



Ondergetekende, met slechts een beperkte elektronciakennis heeft zich dan maar op het aanpassen / verder afserken van een gebouw in opbouw geworpen  :-[





Ook werd het reeds plaatsbare deel van het 4 spoor in het bovenste schgaduwstation ook geplaatst samen met de aangepaste aansluitingen op de spiralen, weerom 7m opstelspoor bij  8)



En ondertussen werd door Gerolf ook het volledige besturingssysteem voor de ledverlichting samengebouwd op miniscule printjes.
1 stuurpint en 10 boosterprintjes om de actuele 75,6m led-strip aan te sturen met 4 verschillende cycli.

Nu de rest van de andere led-dingen ook nog aansturen, zo'n 6-tal servervoedingen versieren en we zijn weer een eind verder op weg.

Alleen zal voor de rijdag van morgen waarschijnlijk het einddoel om vlot rondjes te kunnen rijden op de paradebaan niet gehaald worden . :(
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#516
Naar gewoonte weer even afstoffen.
Er wordt rustig, misschien zelfs te rustig, verder geploetert.

De aandrijving van sommige wissels in het schaduwstation laat het afweten. Nader onderzoek wijst in de richting van "weke" aandrijftandwielen. die slippen natuurlijk door bij de minste weerstand waardoor de motoren zelfs in onbelaste toestand een onrustige loop hebben.
Radicale remedie: vervangen door een andere.
Ook bij de kruiswissels is het een beetje zoeken. Het komt er op aan om net voldoende flexibiliteit in het omstelstaafje te houden zodat de motor naar zijn eindeloop geraakt en de wisseltongen volledig omzet. Maar daar is ook een oplossing voor gevonden.

Aan de friezen worden nu nog afschermkapjes gemaakt zodat de leds niet meer in de ogen van het publiek kunnen schijnen

Ook het "stationspleintje" is weer wat verder afgewerkt.




Edit 25/01: Plaatje hersteld
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976


Is weer knap werk dat jullie daar leverden :)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

OlivierV

Frans, de Hoffmann aandrijvingen moet je gewoon goed positioneren, een andere oplossing is er niet, wel wordt je daar met de aandrijving beter en beter in. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Positionering is geen probleem Olivier, we hebben er ondertussen al een ettelijke tientallen onder de baan hangen en de meerderheid werkt perfect.

Het probleem is dat ze zelf op nul-last, dus gewoon in de hand zelfs niet mooi overlopen door een intern probleem met de tandwielen.
Het tandwiel op de motor is bij die motoren verweekt zodat je de tanden uit elkaar kan duwen. Bij de minste weerstand (mechanische beperking omloopsnelhied  ???) springt die dus een tand over of geeft gewoon geen aandrijving meer op de overbrenging.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

'k Heb er hier ook zo'n paar liggen die dat probleem hebben.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Wordt een mailtje sturen aar de verkoper/fabrikant.

Verder aan Vaerwegh Dok  8)

Aan een station/halte hoort een parking. En liefst een in klinkers  ::)
Dus wordt er gekrast in het bekende plaatmateriaal  8)




Ondertussen worden de "defecte" wisselmotoren vervangen door "werkende" collega's en loopt de sturing van de wisselstraten en desbetreffende rijwegterugmelding stilaan op zijn eind.
Op de volgende rijdag worden er terug rondjes gereden en een aantal zake verder uitgetest  8)

Dan gaat het verder richting afwerking gebouwen en scenery  :P
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

sjieke dingens....werkje met veel geduld...


SuSke

#523
1ste parkeerstrook is gekrast, nog de andere kant te gaan en dan de weg onder een 45° hoek  ;)





Gisteren werd ook de bak met de belangrijkste wisselstraat in het schaduwstation afgewerkt en terug op zijn plek gezet  :D
Ook het ontbrekende spoor op het bovenste schaduwstation werd geplaatst.
Weer een stap dichter naar rijden op onze eerstvolgende rijdag  :P 8) 8)

Edit: Fotootjes bijgevoegd
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Jawadde, ik durf ook al eens iets krassen, maar van dit zou ik toch scheel gaan kijken!
Petje af Frans!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan