Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

OlivierV

Ik had hem ook horen spreken van een aparte afscherming voor de leds.

Nu in ieder geval interessant dat hier even over gebabbeld wordt, kunnen we veel tips uithalen voor onze eigen modulebaan en zo zien we maar weer dat mijn gedacht van fries op 1m90 niet overdreven is.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Onder de leds melkglas (beter plastiek) plaatsen en het licht wordt mooi verdeeld over de baan en dit met behoud van de hoeveelheid licht.

Chrisrail

#497
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Gerolf

Mij leek de baanhoogte ook prima, maar misschien moeten er hogere opstapjes voorzien worden voor de kleinsten.

Citaat van: philippe_007 op 30 oktober 2015, 09:47:41 AM
Onder de leds melkglas (beter plastiek) plaatsen en het licht wordt mooi verdeeld over de baan en dit met behoud van de hoeveelheid licht.

Prima idee - maar wel opletten dat de leds hun warmte kwijt kunnen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

De hoogte vond ik wel ok, al denk ik dat, als de baan zo'n 10cm zakt, de kleinere medemens dit wel fijn zou vinden.

Citaat van: Herwig op 30 oktober 2015, 09:36:17 AM
...
Want:  relatief kleine toeschouwers kijken ongewild in de led-friesverlichting, wat niet zo aangenaam is.
...

Maar dus ik met m'n 1m84 keek dus ook op die LED-strips en dat was, zoals Herwig reeds schreef, niet zo geweldig.
Dit is één van de nadelen van LED-strips.
Als de hele baan 10cm zakt zal dat euvel (voor mij) waarschijnlijk al opgelost zijn.
Maar beter zou zijn om de strips zo'n centimetertje in te frezen (en waarschijnlijk een strip meer kleven omwille van de gedaalde lichtopbrengst). Dan kunt ge niet meer in die LEDjes kijken omdat ze een beetje 'ingebouwd' zijn.
Paul

SuSke

Het is wel degelijk de bedoeling om de strips "weg te steken" achter een verlengd stukje plafond zodat je iet meer in de leds kan kijken.
Verder komen er nog een heleboel strips bij. Elke rij zal voorzien worden van een warm witte, koud witte en RGB strip die dan dank zij elektronica ontwikkeld door Gerolf aangestuurd zullen worden.
Wordt alles bij elkaar een aardig vermogen, dus aangepaste transformatoren zijn ook geen luxe.
Op de tentoonstelling werden we uit de nood geholpen door een voeding die Gerolf toevallig nog vrij had.

Als ik het goed begrijp is de hoogte dus wel aanvaardbaar.
De fries hoger plaatsen had gekund maar in het initiële ontwerp is eigenlijk uitgegaan van een lange smalle kijkkast die het lengtegevoel van de baan versterkt.

De vraag kwam er omdat er geopperd werd dat je niets zag van wat achter de dijk staat en dat het aan de achterkant van de baan toch een beetje lastig is om iets te zien op het bovenste schaduwstation.
Scenery achter de dijk kan nog wel op een subtiel verhoog van enkele cm geplaatst worden. Het stadsgedeelte zal dit zeker hebben.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Als ik het goed begrijp zou voor een vlotte bediening achteraan én voor het zicht achter de dijk alles toch wat moeten zakken, maar dan komt de fries misschien wat te laag voor hele grote mensen.

Citaat van: SuSke op 29 oktober 2015, 22:13:22 PM
Verlagen kan enkel maar met 10cm omwille van de gaten in de schragen  :(

Extra gaatjes boren ? Dat lijkt me toch niet onoverkomelijk  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Gaatjes boren niet, uitlijnen van die gaatjes over alle schragen misschien wel  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 30 oktober 2015, 12:28:32 PM
Gaatjes boren niet, uitlijnen van die gaatjes over alle schragen misschien wel  ;)

Sjabloontje maken ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

En Vaerwegh Dok staat terug opgesteld in het lokaal  ;)
Klaar voor de verdere afwerkingen en laatste aanpassingen in het schaduwstation waar op de tentoonstelling een wisselstraat het liet afweten.


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Lijstje met de werken is gemaakt en is weer veel te lang om veel te treuzelen, dus gelijk de koe bij de horens gevat, de aftrap gegeven,.
Kortom, we zijn er terug ingevlogen en gelijk maar begonnen met de meest drastische dingen: een extra spoor in het schaduwstation boven en aanpassen van de wisselstraten om zo weinig mogeijk kruisend verkeer te hebben, maar toch de mogelijkheid om op tegenspoor binnen te komen of te vertrekken.

Een tabletje aan de bakken om het nieuwe spoor te plaatsen (voorlopig vastgezet)



De ingang van het schaduswtationmet de sporen op de nieuwe plaats

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Had nog wat foto's van vorige donderdag op de foon staan  8)

Vervangen van een weigerende kruiswissel
de werkweigeraar ontslagen van de dienst  >:(



De vervanger met een ongelijk been ligt klaar om de plek in te nemen  ;D



Ook de eerste wisselstraat was donderdag al voor een groot deel opgebroken en aangepast en wacht nu op het bijkomende spoor ;)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#507
Foto's uit vorige post even terug geplaatst  8)
- de dienstweigeraar uitgebouwd (en gemolesteerd):


- de vervanger in zijn voorbereidingsfaze:


- de vervanger op zijn plekje en hij voelt er zich al heel goed thuis gezien de aangelegde banden met de omgeving  ;)


Dan nog wat nieuws over de voorbije weken:

Alle wisselstraten in het bovenste schaduwstation zijn terug gelegd. Nu nog enkele motoren plaatsen en de bedieningsbordjes "uniformiseren".
Dan wordt het 4de spoor angelegd in het bovenste schaduwstation. Er is dan in beide richtingen een opstelspoor en een doorgaand spoor voorhanden met halverwege een onderlinge verbinding. De beide richtingen zijn op de uiteinden met een overloopwissel verbonden zodat er van tegenspoor naar normaalspoor gereden kan worden of gewoon een getrokken trein als duwtrein terug kan keren naar de halte.

Vanaf alles terug rijdend is tegen de rijdag in Januari, wordt de klemtoon terug gelegd op het afbouwen van de scenery.
Ook aan de rondtoerende autotjes wordt gedacht. De ontbrekende keerlus aan de linkerkant (kant onderdoorgang) is ook in aanbouw.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Die wissel valt toch nog te repareren?

Steek daar 2 nieuwe stukken rail en 't is gemaakt. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

misschien een tip
de rail lassen aan wissels maak ik altijd los zodat ik ze kan weg schuiven als dat nodig mocht zijn
dan kun je nadat je ze opzij geschoven hebt de wissel er met veel minder problemen uit halen en verniel je de andere rails niet
nadeel is dat er dan een paar stukjes rails niet meer aan de biels vast zitten maar de rail lassen houwen hun dan wel op hun plaats

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.