VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

gledina

Leuk om de de vorderingen van de baan te zien ook als je op verlof bent.
Ik kan amper wachten om hier aan verder te werken.
Doe maar hard verder jongens, ik geniet momenteel van de Italiaanse zon.
Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 10 juli 2015, 11:20:34 AMEn er moeten nog een aantal bollenstampers (liefst bewegende) en wisselmotoren gemaakt worden

Ah ? Klinkt interessant  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Knap werk weer jongens en altijd leuk om te volgen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Weerom een tweetal weken verder gewerkt aan de baan, soms met een paar man minder dank zij het prachtige zomerweer "op een ander"  :-\ . Toch weer een paar leuke plaatjes  :o

De uiterst linkse bak stond nog in zijn ruwbouw sinds de vorige tentoonstelling :-[ en heeft ondertussen dus wat kleur en aankleding gekregen :P







En de grote "open ruimte" achter de brug krijgt ook zijn invulling. Eindelijk krijgen de 2 lange rechte sporen hun bestemming: Een silobelading met 20 blinkende silo's  8) 8)
Maar eerst zorgen dat de vrachtwagens ook op de belading geraken en er terug af richting grote weg  ;)




klikbaar filmpje


Ook de elektronica gaat stil en in de achtergrond verder.
Het principe van de "seinen" voor het schaduwstation is ook uitgewerkt. Die seinen zullen aangeven of een trein vanuit het schaduwstation door zijn bediener naar het voorplan mag gestuurd worden en dit rekening houdend met de bezetting van de blokken.
De wisselbedieningen zorgen gelijk voor de puntstukpolarisaties en geven een terugmelding naar de geschakelde rijwegen die mogelijk zijn.

We doen "rustig" verder  ;) 8) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Nieuwe wisselmotoren zijn aangekomen dus er wordt verder gewerkt aan de afwerking van reeds aangelegde wisselstraten en de nog te verbouwen staan op de planning  ;)

De eerste fries werd ook even gedemonstreerd op een module  :o



Verder nog een paar sfeerplaatjes




Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

59erke

Frans hoe hebben jullie het "dak" van de module gemonteerd.

Lijkt mij vrij zwaar om aan de achterplaat te bevestigen of gebruiken jullie plaat van 18mm of steunbalkjes ?
Ben namelijk voor mijn baan ook van plan een "dak" te voorzien of een gebogen achtergrond die doorloopt tot de voorzijde.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

SuSke

Koen,
Fries is gemaakt van 6mm populieren triplex, gelijmd en genageld en zijn dus extreem licht (vermoed nog niet eens 1kg per fries van 1,20x0,80m).
Invulling van de openingen in het dak gebeuren met glasvlies dat geschilderd wordt (zwart bovenaan - wit onderaan).
Montage door klossen in de hoeken van de dwarse latten (4/module) aan de achterwand (12mm meranti MPX).
Geen zware dingen in de fries monteren is de boodschap, tenzij tegen de achtergrondplaat.
Friesen zullen tegen elkaar gehouden worden met plastiek lijmklemmen (of kleine boutjes ??).
Verlichting zullen LED-strips worden, met een gecentraliseerde voeding en sturing op de bak waar alle elekronica en voedingen staan.

Als de friesen dan toch doorhangen, kan de achterwand nog vastgemaakt worden aan vertikale steunen die nu voorzien zijn aan de schaduwstation-modules (12mm meranti MPX). Uit veiligheidsoverwegingen zal dit waarschijnllijk sowiewo gebeuren. Het zijn tenslotte slechts 2 bouten per module die moeten gemonteerd worden.

Valt de doorbuiging dan nog steeds tegen, dan worden er steunen voorzien tussen de achtergrondplaat en de steunplaten op de schaduwstation-modules en trekken we de punten van de friesen op aan een kabeltje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Die Fries is erg knap Frans!

Brengt mij op ideeën voor bij ons... :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 29 juli 2015, 16:37:50 PM
Die Fries is erg knap Frans!
Die Nederlanders gaan blij zijn dat je hen vergeten bent !  ;D ;)

btw fraai werk, licht maar betekend dat minder sterk? :-\ ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 juli 2015, 20:56:04 PM
Citaat van: OlivierV op 29 juli 2015, 16:37:50 PM
Die Fries is erg knap Frans!
Die Nederlanders gaan blij zijn dat je hen vergeten bent !  ;D ;)

btw fraai werk, licht maar betekend dat minder sterk? :-\ ;)
Dat denk ik neit, de constructie ziet er mij stevig uit op zich, je zal natuurlijk geen olifant op je fries moeten plaatsen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 29 juli 2015, 20:56:04 PM
btw fraai werk, licht maar betekend dat minder sterk? :-\ ;)

Uitermate licht, stevig en vormvast.
De fries zit met haar dwarsribben met 4x2 schroeven aan de 4 klossen, die op hun beurt ook met 4x2 schroeven vast zitten aan de achterwand.
Bij een "normale" belasting zou die verbinding meer dan sterk genoeg moeten zijn.
Probleem is de verbuiging van de achterwand omwille van het constant wringen van de fries op die plaat en dat houden we tegen door die aan steunplaten aan de schaduw-modules vast te maken.

op deze foto zie je de bewuste steunplaten aan de schaduw-modules



en als het nodig is kunnen die nog versterkt worden.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

De volgende batch van muurtjes en plafonds voor de centers ligt al weer te drogen in zijn basis kleurtje.



Volgende reeks die wacht op de inkleuring van de stenen, plavuizen, betonbalkjes,...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Weer een donderdagavond gepasseerd op de club, gezellig samen werkend aan de baan  8)

Er is ballast op de juiste plek gelegd



Bij het gras werd zeker goed gekeken of het aan "de andere kant" groener is



Een deel van de brug is niet meer zo proper nu




En dan is er een nieuw bedieningspaneeltje geplaatst voor de wisselstraat in het schaduwstation (maar daar zijn geen fotootjes van  :()
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Hoewel het officieel een rijdag was in de club is er ijverig verder gewerkt aan de baan  ;)
Rijden zit er nu niet direct in, tenzij we van "instant defragmentatie" van onze modellen houden en vermits ik geen masochisten onder onze leden ken...  ;)

Het elan zit er in.

Foto van het bedieningspaneel van de inkomende wisselstraat.




Elke toets op een spoor legt alle wissels voor de rijweg naar het desbetreffende spoor goed en geeft aan of de wisselstraat gelegd is.
De zwarte toets zorgt voor een aansluiting op het zwarte spoor, de rode toets verbindt de sporen op het rode spoor.
Bij conflicten wordt de laatste reisweg gesteld. Andere mogelijke reiswegen zonder conflict blijven open.
Een soortgelijke bediening wordt momenteel ontworpen voor de andere wisselstraten in het schaduwstation  8) ;)

Vandaag werd er ijverig verder gewerkt aan de linker eindmodule zodat die ook landschappelijk verder werd aangekleed  ;)





Ook op de andere stukken werd een beetje verder rond gemorst met verf en andere dingen  8)


Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

centauri167

Ziet er goed uit, zal het met plezier bewonderen op jullie opendeurdagen in oktober.  :)