VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

OlivierV

Dat zal wel weer wat zijn!

Knap werk jongens!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Citaat van: SuSke op 17 juni 2015, 22:23:18 PM
Begonnen aan de samenbouw van de "puzzel in de doos"  ;)

Vanavond de eerste batch in een grondkleurtje gezet voor de voegen, en die ligt nu mooi te drogen


Wat heb je hier voor gebruikt van verf?  en hoe ga je de volgende lagen doen?
Bij ons op de club is er iets gelijkaardig lopende ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

SuSke

Yannick, grondverf is gewoon een "instant" mengeling van 3 kleuren Humbrol om een beetje kleurschakering te krijgen.
De volgende lagen zijn acrylverf, een drybrush voor de baksteen waarbij de Humbrol laag dient als basis voor de voeg en dan de verdere afwerkingen met acrylverf. Ik gebruik Aleene's (wordt in België niet meer verdeeld) en Rayher

Het resultaat ziet er dan zo uit ;) (lekkere teasers  8) )

Drybrush voor de bakstenen





Gevolgd door de verdere afwerkingen






Dat gebeurt er als je een dagje vakantie inplant en de geplande dingen vallen letterlijk in het water, dan ga je gewoon een beetje schilderen ;)

Nu de hele boel goed laten doordrogen en uitharden en dan eens kijken of er links en rechts nog een wet-wash of dry-brush moet gezet worden om alles een beetje mooier te late uitkomen.

Vervolg zijn de andere stukjes uit karton die ook nog een kleurtje moeten krijgen, dan de montage mal maken en dan kunnen we beginnen met het samenbouwen van het geheel  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

een knap staaltje modelbouw inkleuren Frans  ;)

modelbaanHO

Tedju, ik zal vanavond de live-presentatie op de club moeten missen wegens andere verplichtingen.

Op foto ziet het er alleszins veelbelovend uit.
De details blijven mooi bewaard.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Zal ik de primeur houden voor donderdag? 8) ::) dan is er meer volk om te kwijlen en kunnen we gelijk de vloer dweilen  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

modelbaanHO

Lijkt me een prima idee !
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

vyncky

Citaat van: SuSke op 23 juni 2015, 00:08:37 AM
Yannick, grondverf is gewoon een "instant" mengeling van 3 kleuren Humbrol om een beetje kleurschakering te krijgen.
De volgende lagen zijn acrylverf, een drybrush voor de baksteen waarbij de Humbrol laag dient als basis voor de voeg en dan de verdere afwerkingen met acrylverf. Ik gebruik Aleene's (wordt in België niet meer verdeeld) en Rayher

Het resultaat ziet er dan zo uit ;) (lekkere teasers  8) )

Dat ziet er goed uit :)
Ik heb die techniek ook toegepast.
Alleen zit ik met een grote opp (+/-4m²) en denk dat er wel wat humbrol potjes in gaan...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

gledina

#323
Frans,

Breng het donderdag mee, ik zal proberen er terug bij te zijn.

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

SuSke

Yannick, een spuitbus uit de DIY-winkel doet het ook goed.
Ik heb gekozen voor een verf op solvent-basis als grondlaag omdat die iets makkelijker terug af te wassen valt als je er met een acryl over gaat werken.
Nu zorgt de "natuur" van de ondergrond wel voor het probleem. De gravures zijn zo fijn dat de acryl gewoon in alle hoekjes en kanten blijft haken en je dus de textuur van je basisplaat om zeep helpt.
Gewoon heel secuur schilderen is dan de enige oplossing

Luc en Dieter,
Doe ik, dan kunnen de stukken nog een paar dagen verder drogen en doorharden.
Of er nog iets van een wash overgaat, zien we wel als ik het geheel presenteer na de montage in de mal. Dat zal een veel beter beeld geven dan de afzonderlijke stukken en stukjes nu.
Er moeten nog een aantal kleine dingen aangepast worden om alles mooi te monteren, dat weet ink nu al  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Weerom een donderdagavondje in de club gepasseerd aan de verdere af- en verbouw van de baan.

Ook de fotografisch minder interessante werken gaan rustig verder.
De gewijzigde wisselstraat aan het onderste schaduwstation is al voor de helft (1ste bak) geplaatst en aangesloten. Het bedieningspaneeltje wordt gemaakt en geplaatst nadat de LED's aankomen. Bediening van de wisselstraten gebeurt door het indrukken van één enkel contact per rijweg, met behoud van de andere beschikbare, vroeger ingestelde rijwegen.
De koppeling naar de (vereenvoudigde) lichtseinen is ook al ontworpen maar moet nu nog gebouwd worden.
De wissel voor de nieuwe wisselstraat naar het uitgebreide schaduwstation (2de bak) kunnen ook gebouwd worden en als de sporen er zijn kan deze wisselstraat ook geplaatst en aangesloten worden. Bediening wordt ontworpen op éénzelfde principe.

De bakken van het onderste schaduwstation worden verbreed van 25 naar 50 cm, hierdoor komen er in de huidige configuratie van de baan 4 opstelsporen van 4,80m bij. Kwestie van een treintje te kunnen wegzetten  ;) Misschien dat er later op een ander leeg plekje nog wat korte sporen worden bijgelegd om reserve loc's of korte treintjes (0,80 tot 1,60m lengte) weg te zetten.

De "Centers" werden gepresenteerd aan de leden van club en werden goed bevonden (Sorry - geen foto's 8)). Zelf wel nog een paar kleine foutjes gevonden maar die zullen snel opgelost zijn. Daar wordt dus ook in de achterkeuken aan verder gewerkt.

De plaats van bepaalde scenery delen werd ook vastgelegd om het verdere verloop van de rijwegen voor de auto's en vrachtwagens te bepalen. Zodoende weten we dan ook weer gelijk wat er nog gebouwd moet worden in de club :D.

Waar zijn dan wel foto's van ::) ? Van de begroeiing op de baan die stilaan ook verder uitloopt.









Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

vyncky

Citaat van: SuSke op 23 juni 2015, 13:20:36 PM
Yannick, een spuitbus uit de DIY-winkel doet het ook goed.
Ik heb gekozen voor een verf op solvent-basis als grondlaag omdat die iets makkelijker terug af te wassen valt als je er met een acryl over gaat werken.
Nu zorgt de "natuur" van de ondergrond wel voor het probleem. De gravures zijn zo fijn dat de acryl gewoon in alle hoekjes en kanten blijft haken en je dus de textuur van je basisplaat om zeep helpt.
Gewoon heel secuur schilderen is dan de enige oplossing

bedankt voor de tip!
'n basislaag en drybrushen dus ;)

benieuwd naar het resultaat :p

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

loebaske

knap werk van de MTD leden, is soms om te watertanden...

SuSke

Soms maken we ook minder knap werk Eric ;)

Na enkele werkdagen nog een paar foto's gemaakt.

Gewoon de zaag in het landhoofd van de betonnen brug :o om een beetje plaats te maken voor het fietspad dat verder niet door de tunnel kan/mag en om een ingang naar de perrons te voorzien  ::)



Fietspad een eigen overweg geven, iets minder schuin over het spoor  ;)



En de fietspadbedding naast de betonnen dijk gelegd, lekker aan de achterkant, maar evengoed afgewerkt  8)



Een overzichtje van de wisselstraat vanuit de linkereindbak met 5 sporen (keerlus-opstel-keerlus-stijgspoor-ringspoor)  naar het onderste schaduwstation met 7 sporen (3x enkele richting (uit-in-in) en 4x dubbelle richting)




Een hoekje dat nu wacht op licht industriële en residentiële vervuiling  8)



En er moeten nog een aantal bollenstampers (liefst bewegende) en wisselmotoren gemaakt worden

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Frans, de bovenste foto lijk een beetje zoals de zolder was, een deur ingezaagd  ;) ;)