Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

raf

in het station heb ik 59 mm en op de vrije baan 49 mm
wat nog redelijk uitkomt met de HO maat van respectievelijk 52 mm en 46 mm
het is ook het probleem met de oudere wissels die ik toen gebruikt heb jaren geleden
slanke wissels bestonden toen nog niet of zijn later uitgekomen
nu bij het station zuid ga ik wel slankere wissels gebruiken in de stations maar deze die ik nog heb voor het goederen rangeer station ga ik dus aan passen zodat de rails dichter bij elkaar kunnen liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Stedahult

Sporen liggen er knap strak in, zo strak ligt het bij mij niet.

(Nog steeds geen duimen omhoog smiley.....)
Mvh. Steef

OlivierV

Citaat van: doomslu op 04 april 2015, 12:33:06 PM
Als je de maten van de fabrikanten aanhoudt liggen bij dubbelspoor de beide sporen meestal te ver uit elkaar.
Dat komt door de te korte bogen.

Hoe het in werkelijkheid is vind ik niet zo meteen terug, maar in H0 vind je alles in norm 112.
Op rechte stukken moet je minimaal 46 mm aanhouden (hart op hart).
In bogen wordt dat meer, afhankelijk van de boogstraal en de langste rijtuigen die je gebruikt.
Met lange rijtuigen en een straal van 40 cm geeft men 64 mm op.

Zelf hou ik me aan die 64 mm en op rechte stukken 56 mm, omdat ik vind dat je anders te goed het verschil ziet.
Ruimere bochten nemen he Luc. ;)

Citaat van: raf op 04 april 2015, 18:07:52 PM
in het station heb ik 59 mm en op de vrije baan 49 mm
wat nog redelijk uitkomt met de HO maat van respectievelijk 52 mm en 46 mm
het is ook het probleem met de oudere wissels die ik toen gebruikt heb jaren geleden
slanke wissels bestonden toen nog niet of zijn later uitgekomen
nu bij het station zuid ga ik wel slankere wissels gebruiken in de stations maar deze die ik nog heb voor het goederen rangeer station ga ik dus aan passen zodat de rails dichter bij elkaar kunnen liggen

gr raf

Je kan altijd in je wissels gaan snijden. Heb ik ook gedaan om van 6,xx hart op hart naar een dikke 5cm te gaan. ;)

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Citaat van: OlivierV op 05 april 2015, 10:48:07 AM

Ruimere bochten nemen he Luc. ;)

Ik weet het, maar dat kan niet steeds hé. Ik heb geen hangar van 10 meter lang...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Chrisrail

#289
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

De laag Darwi-klei voor de wegen is te dik om een betrouwbare geleiding van de autootjes door de magneetsrip te garanderen  >:(
Dus schuren en schuren en schuren en ...  >:( een helse en stoffige job :( tot de magneetstrip terug zichtbaar wordt (of toch de platen balsa naast de strip) - bye bye schilderwerk van vorig jaar  :'(
Maar zoals elk nadeel ook zijn voordeel heeft, worden de putten en bulten in de weg helemaal gladjes weggeschuurd en krijgt de boordsteen terug een aanvaardbare hoogte  :)





Vorige week was een begin gemaakt van de eerste laag voor de "centers"
Ondertussen is er een beetje figuurzaagwerk gebeurd en de bogen zijn in de steunlaag op hun plek gelijmd.
Het geheel is dan op de baan gemonteerd (op de juiste plaats  ::) ;)) en alles lijkt redelijk goed te passen  8)







Nu is het wachten op de verdere afwerkstukken om de hele hoek verder aan te kleden  ;) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

meer dan mooi gaat dit worden
heu heren ik sla de foto's wel op hé want ik moet ook zo een 4 meter gaan maken
en waarom het warm water terug uitvinden als jullie het al aan de kook hebben

gr raf en succes
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Lazy Thursday geweest gisteren in de club. :o
Vandaag is er een deel van de club naar Dortmund getrokken, dus die moesten vroeg onder de wol  ;)

Er is enkel zo'n 30cm spoor bijgelgd in het schaduwstation om een wissel zin te geven en een plekje te hebben om enkele loc's of een kort treinstel weg te zetten.

Beetje gefilosofeerd over het spoorverloop in het schaduwstation. ::)
2 doorsteken van de voorkant naar achter worden "opgeofferd" :'(
Er zitten momenteel nog 2 bottle-necks in die een vlot en echt gevarieerd spoorverloop tegenhouden. :-\
Wordt dus aangepast als er tijd voor is. ;)
Dan kan er in alle richtingen van boven naar beneden en vice verse gereden worden en is de trafiek in de schaduwstations ook iets gestructureerder. ;)

Een afdruk van de gewelfde muur tegen de basis geplaatst en er zit ergens een verschil in  >:(
Wordt dus even wachten op de gelaserde stukken om dat aan te passen.
Ook in de hoogte zit er ergens een verschil van 6mm. Daar is wel iets gemakkelijker een mouw aan te passen. De "helling voor minder mobiele preisers" en de trapjes aangepassen of het voetpat iets hoger leggen.
We zien nog wel. ???

Ons nu even verder concentreren op de scenery die ook moet afgeraken  8)
Zijn nog 25 weken voor de tentoonstelling  :o ???
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

2 teststukjes voor de centers zijn toegekomen en hebben een verfbeurt gekregen.

Die stenen zijn dus echt klein  ;)



De bovenste is met alleen lijnen gelaserd terwijl de onderste ook wat reliëf heeft gekregen.
Bij de linkerkant is eerst de grijze grondverf geplaatst en zijn de stenen geaccentueerd met dry-brushing terwijl rechts de stenen eerst geschilderd zijn en dan de voegen ingewassen.
Het middendeel heeft dan een vervuilingswasje gekregen met wat grijs en groen.

De stukjes passen in de boogjes die al op de baan staan  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Geen commentaar  :o





maar soms moet je alles terug uit elkaar halen om er goed aan te kunnen werken  ;)
Friezen moeten gemonteerd worden, elektrische installatie verder uitgewerkt (in functie van toekomstige seinbeïnvloeding), scenery tegen de achtergrond en dergelijke meer. en daarom even de boel uit elkaar.

Voor tentoonstellingen wordt de baan ook een beetje hoger opgesteld  8)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Jawadde jongens, stevige werken!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

SuSke

Een rustige feestdag-donderdag op de club.

De 2 laatste friezen zijn gemonteerd. Hier moest een beetje uitgekeken worden omdat de zijwand doorloop tot naast de fries en het geheel een beetje smaller moet gemaakt worden.

Gelijk werd ook al de "coulisse" van de rechter eindbak klaar gemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Er hebben er een paar met wat plaaster gespeeld





en een ander clublid heeft zich ontfermd over een aan te passen wisselstraat



De Z-bocht in de linker eindmodule werd voorzien van de nodige verkantingen,
de rijweg werd verder geschuurd, op van die leuke practisch onbereikbare plekjes ;)
en op een paar meter weg werd al weer een potje verdunde verf geborsteld "om het stof wat weg te krijgen"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Er is vandaag een pakje aangekomen  :)  ;)  :D  ;D  8)



weer een paar avonden plezier gegarandeerd  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.