Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

Driesel

Tja, dat ijken is inderdaad wel een probleem voor een clubbaan. Op de MSKK Paradebaan werken we zoals gezegd met RailWare, en daar moeten alle locs voor geijkt worden. En bij RailWare is dat wel nog een tijdrovende klus.
We werken op de Paradebaan met slechts één bezetmelder per blok: dit komt voort uit kosten-overweging en ook omdat we nog onvoldoende ervaring hadden met geautomatiseerd rijden. Maar daardoor moet RailWare wel perfect kunnen berekenen waar de trein moet stoppen. We hebben ook al gemerkt dat de locs na een tijdje rijden 'warmgelopen' zijn, en die ijking dan niet volledig correct meer is. Sommige locs beginnen dan wat sneller te rijden en rijden zo toch te ver door in een blok. Persoonlijk ben ik ook geen fan van dat ijken (veel te omslachtig en tijdrovend).

Voor mijn thuisbaan was ik ook begonnen met één melder per blok, ook omdat er minder geïnvesteerd moet worden. De meeste besturingssystemen vermelden dat ze met één bezetmelder per blok overweg mee kunnen. Ik heb gekozen om thuis te experimenteren met RocRail (want toch gratis) en dat werkte inderdaad met één bezetmelder per blok, maar is toch niet ideaal. Na wat opzoekwerk (oa op het RocRail-forum) merk je toch dat dit niet echt aangeraden wordt omdat het veel rekenwerk vraagt van je programma. Ik heb wel de indruk dat RailWare (in de club) minder/geen last heeft van dit rekenwerk dan RocRail thuis.
Dan heb ik een groot deel van de thuisbaan aangepast (waar mogelijk) naar twee bezetmelders per blok (een 'enter' en een 'in') en ik moet zeggen: dat werkt veel beter!
In het schaduwstation rijden de treinen nu steeds mooi door tot het eind en op het zichtbare deel stoppen ze mooi voor het rode sein.

Thuis is niks geijkt (te veel werk) en heb ik maar twee lengtes: treinen van minder dan 120 cm en treinen die langer zijn (in spoor N hé, dus langste trein is 250 cm! ;)). De korte kunnen zo gebruik maken van twee blokken per spoor in het schaduwstation (er kunnen dus twee korte treinen op eenzelfde spoor), de lange treinen hebben het volledige spoor nodig en bezetten dan twee blokken. Dit lijkt op het systeem zoals Rob definieert als logische blokken; ik dacht dat het bij RocRail omschreven werd als virtuele blokken.

Zoals Rob zegt zorgen seinen in het schaduwstation voor extra kosten en zijn die niet nodig. Maar ik begrijp je wel: het is een clubbaan en het zou een handig extra hulpmiddel zijn voor de bedieners van de baan achteraan.

Automatiseren van een baan is niet zo simpel: ik zou je dus aanraden met te beginnen met jullie parade-traject en daar ervaring mee op te doen. Ik ben er zeker van dat de eerste aanpassingen in de loop van de tijd naar de ervaringen worden bijgewerkt!  ;)

Ook op de MSKK Paradebaan zijn we bezig met kleine aanpassingen ivm de blokken. Je vind altijd wel iets om verder te perfectioneren ;)

SuSke

De initiële reden achter de automatisatie is gewoon zorgen dat er een deel 'automatisch' kan rijden om het aantal noodzakelijke bedieners van de baan terug te schroeven (voornamelijk op tentoonstellingen). Op rijdagen loopt een bestuurder met zijn trein mee en overschouwt zo de situatie en communicatie is dan ook veel eenvoudiger.

Dat we zullen starten met het schaduwstation van de paradebaan, is al een uitgemaakte zaak. De paradebaan zal snel volgen en de rest na evaluatie en opbouwen van ervaringen.

De Arduino sturing die in ontwikkeling was ging van 2 treinen per spoor in het schaduwstation uit. Een trein vertrekt, de volgende schuift een blok op en de vertrokken trein komt terug binnen op zijn spoor. Alleen gaf dat problemen wanneer je met trek-duw treinen ging rijden en het adres van de trein werd nergens ingelezen. Manco's in het systeem, mogelijk om later verder te ontwikkelen, ... het is wat het is want het clublid wat er mee bezig was is vertrokken. En dan komt de club-voorzitter met een oud citaat naar boven dat eigen ontwikkelingen liever niet dan wel gebruikt worden op clubbanen - met recht dus. Vandaar de overstap naar commerciële producten.

Ga ik nu terug naar die basis en hou ik geen rekening met de geplande uitbreiding met 3 bakken, dan kan ik de sporen van het schaduwstation (nu5x1,20 = 6,00m) ingesloten tussen 2 wisselstraten in 2 delen splitsen, telkens 2,5 bak lang (later wordt dat 8x1,20m=9,60m of 3,60m+3,00m+3,00m).
In de middelste bak leg ik een blokscheiding halfweg. De 2 stukken verbind ik met een bezet- en terugmelder. Op de uiterste bakken (bak 1 en 5) doe ik hetzelfde maar voorzie slechts 1 melder in het uiterste veld. de stukken zonder melder leg ik gewoon aan de ringleiding al dan niet met een diodebrug in functie van het type melder.
Zo heb ik 2 blokken van 3m in elk spoor. De eerste melder wordt de inkomstmelder ('enter', ...), de 2de wordt de stopmelder voor het eerste blok. De 3de melder is dan de inkomstmelder van het 2de blok en de 4de melder in de rij de stopmelder voor het 2de blok. Rijdt ik de andere richting in draait de werking gewoon om. De niet gedetecteerde stukken fungeren dan als vertraginglengte na aanmelding op de inkomstmelder.
Op die manier meet ik hardwarematig waar een trein staat om zo fouten in de berekende positie te ondervangen en stopt mijn trein in de stopsectie voor het blokeinde / sein.
Voordeel is dat ik de boel eenvoudig maak en het aantal melders beperk en waarschijnlijk ook het ijken van de treinen een stuk eenvoudiger tot zelfs overbodig maak.
Nadeel is dat ik alle flexibiliteit in de lengte van mijn treinen kwijt ben. En daar wringt voor mij het schoentje. Waarom zou ik 3m voorzien voor 1 trein, als ik op die lengte 3 treinstellen kan wegzetten? Waarom moet ik mijn treinlengte beperken tot 3m als ik een volledige Thalys of VSOP wil laten rijden? Het gaat hem om een 'paradebaan' waar met ALLE materiaal en met willekeurige lengtes gereden moet kunnen worden.

Seinen in het schaduwstation zijn misschien luxe, maar als je manueel met pc-bewaking wil rijden zijn ze naar mijn oordeel wel nuttig. Je ziet immers niet wat er zich aan de andere kant van de baan aan het afspelen is en je vermijd met die seinen aanrijdingen. Een trein kan niet vertrekken alvorens zijn reisweg is vrijgegeven. Of dat prioritair is in het uitvoeringsgebeuren laat ik in het midden. Dat zal de ervaring en de inhoud van de clubkas moeten uitwijzen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ramdani

#1367
Citaat van: SuSke op 17 februari 2023, 16:14:02 PM
Seinen in het schaduwstation zijn misschien luxe, maar als je manueel met pc-bewaking wil rijden zijn ze naar mijn oordeel wel nuttig. Je ziet immers niet wat er zich aan de andere kant van de baan aan het afspelen is en je vermijd met die seinen aanrijdingen. Een trein kan niet vertrekken alvorens zijn reisweg is vrijgegeven. Of dat prioritair is in het uitvoeringsgebeuren laat ik in het midden. Dat zal de ervaring en de inhoud van de clubkas moeten uitwijzen.

dat is een denkfout die velen maken, seinen worden aangestuurd door het programma, zelfs als je met de hand rijdt; er zelf aan morrelen is niet nodig
en ze mogen er ook virtueel staan,je hoeft dus geen seinen op de baan te plaatsen
en op je scherm zie je toch wat er op de baan gebeurd;
ik zou me eerst toch wat meer verdiepen in wat zo'n programma's al dan niet doet;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

SuSke

#1368
Hoeveel schermen moet ik dan gaan plaatsen zodat het voor iedereen duidelijk is op gelijk welke plaats aan de baan?
En het is ook niet de bedoeling om er aan te gaan morrelen, maar om ze te volgen zodat je als bestuurder op een vlotte en veilige manier met je trein kan rijden zonder plots in de remmen te moeten omdat je collega net hetzelfde spoor wil nemen al jij.

Een idee van het schaduwstation - gesitueerd op 1,30m en 1,55m hoog. Ik zie op de zijkant van de treinen op het schaduwstation van de paradebaan (bovenste deel).

20191005_181851 by Frans Peeters, on Flickr

Je ziet aan de achterkant dus niets van de voorkant en vice-versa. En maak je om die seinen niet teveel drukte, dat zijn gewoon printjes met een groene en rode led, aangestuurd door de meest simpele seindecoder. Die kost zal nog wel meevallen (ongeveer €6/sein) en we spreken over een 20-tal seinen in het schaduwstation van de paradebaan en de aansluiting naar de voorzijde.

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ramdani

diegenen die vooraan staan moeten weten wat er achteraan gebeurt en omgekeerd, nu zie ik het  :)
dan zijn visuele seinen wel nuttig,

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

RobVille

Citaat van: SuSke op 17 februari 2023, 16:14:02 PM
De initiële reden achter de automatisatie is gewoon zorgen dat er een deel 'automatisch' kan rijden om het aantal noodzakelijke bedieners van de baan terug te schroeven (voornamelijk op tentoonstellingen). Op rijdagen loopt een bestuurder met zijn trein mee en overschouwt zo de situatie en communicatie is dan ook veel eenvoudiger.

Seinen in het schaduwstation zijn misschien luxe, maar als je manueel met pc-bewaking wil rijden zijn ze naar mijn oordeel wel nuttig. Je ziet immers niet wat er zich aan de andere kant van de baan aan het afspelen is en je vermijd met die seinen aanrijdingen. Een trein kan niet vertrekken alvorens zijn reisweg is vrijgegeven. Of dat prioritair is in het uitvoeringsgebeuren laat ik in het midden. Dat zal de ervaring en de inhoud van de clubkas moeten uitwijzen.

Citaat van: ramdani op 17 februari 2023, 17:36:38 PM
Citaat van: SuSke op 17 februari 2023, 16:14:02 PM
Seinen in het schaduwstation zijn misschien luxe, maar als je manueel met pc-bewaking wil rijden zijn ze naar mijn oordeel wel nuttig. Je ziet immers niet wat er zich aan de andere kant van de baan aan het afspelen is en je vermijd met die seinen aanrijdingen. Een trein kan niet vertrekken alvorens zijn reisweg is vrijgegeven. Of dat prioritair is in het uitvoeringsgebeuren laat ik in het midden. Dat zal de ervaring en de inhoud van de clubkas moeten uitwijzen.

dat is een denkfout die velen maken, seinen worden aangestuurd door het programma, zelfs als je met de hand rijdt; er zelf aan morrelen is niet nodig
en ze mogen er ook virtueel staan,je hoeft dus geen seinen op de baan te plaatsen
en op je scherm zie je toch wat er op de baan gebeurd;
ik zou me eerst toch wat meer verdiepen in wat zo'n programma's al dan niet doet;

mvg,
Michel


Ik begrijp dat jullie manueel maar dan wel onder controle van een software programma willen rijden. Eerlijk gezegd, lijkt me dit in tegenspraak. Waarom? De meeste programma's maken gebruik van een bloksysteem. In dit systeem spelen de seinen de hoofdrol. Een blok wordt vrij gegeven en het sein springt meteen op stand rijden. Is een volgend blok bezet dan wordt het sein niet vrij gegeven en rijdt de trein niet verder. Zou je manueel een sein op groen zetten dan kan het gebeuren dat de software om bepaalde redenen de trein domweg niet laat vertrekken. Waarom, dat wordt zoeken..... Om die reden moet je alle data invoeren zoals terugmeldsecties, wissels, seinen, locomotieven ... In principe moet je de hele modelbaan digitaliseren. Wil je dan toch manueel rijden dan kan dit met het "schakelbord" van de software op het beeldscherm van je pc / laptop. Je bent dan feitelijk treinverkeersleider ;) Met acties binnen het programma kun je de treinen routes dan wel automatisch laten rijden. Wil je met meerdere personen de modelbaan besturen dan gebruik je gewoon meerdere pc's, laptops. Veel programma's ondersteunen deze functie. Voor het publiek kun je dan een groot beeldscherm plaatsen waarop alle treinbewegingen op schematische wijze worden weergegeven. 

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Metpetergaathetbeter

wij lopen doodgewoon mee met de trein met de Smartphone en dan zie je je trein altijd bovendien stellen wij onze reisweg zelf open en het besturingsprogramma zorgt er voor dat niemand anders op dat spoor kan vertrekken (maar wij hebben maar 2 rijsporen)
.

RobVille

Klopt, even vergeten. Je kan inderdaad ook met externe devices je modelbaan besturen. Alleen, denk ik dat de modelbaan gedigitaliseerd moet zijn. Hoe weet het programma welke trein welk blok binnen rijdt als deze uit een niet gedetecteerd, vorig blok komt? Klopt dit wel wat ik zeg?

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ramdani

Citaat van: SuSke op 17 februari 2023, 17:59:08 PM
Hoeveel schermen moet ik dan gaan plaatsen zodat het voor iedereen duidelijk is op gelijk welke plaats aan de baan?

met de z21 app kan iedereen op een tablet het spoorplan zien en welke sporen bezet zijn; en kan ook nog eens zijn treintje besturen
ik geef dit enkel als voorbeeld, omdat ik dit zelf gebruik met iTrain;

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 februari 2023, 00:41:25 AM
wij lopen doodgewoon mee met de trein met de Smartphone en dan zie je je trein altijd bovendien stellen wij onze reisweg zelf open en het besturingsprogramma zorgt er voor dat niemand anders op dat spoor kan vertrekken (maar wij hebben maar 2 rijsporen)
.

kan je ook zeggen welk programma jullie gebruiken?

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Metpetergaathetbeter

koploper en rijden manueel, tja onze baan is net ietsz éénvoudiger dan bovenstaande baan..

Metpetergaathetbeter

#1375
er staat als eens iemand aan de opstelsporen voor de seinen te bedienen en we rijden 2-3 treinen in elke richting wij zijn gebruikelijk met ne man of 6 om de baan op te stellen en te bedienen. Wij rijden met de SP en gebruiken de locnr's, koploper zorgt voor de seinen. Wanneer we met minder zijn rijden we afwisseld met verschillende treinen die staan wachten op de opstelsporen

Op meeste banen rijden wat mij betreft of teveel of te weinig treinen, zoals wij het doen rijden er net genoeg/voldoende treinen maar ons railplan is dan ook heel eenvoudig

Anderzijds is bij ons enkel de mogelijkheid om vooruit te rijden, rangeren kan eigenlijk niet

SuSke

Citaat van: ramdani op 18 februari 2023, 11:30:57 AM
Citaat van: SuSke op 17 februari 2023, 17:59:08 PM
Hoeveel schermen moet ik dan gaan plaatsen zodat het voor iedereen duidelijk is op gelijk welke plaats aan de baan?
met de z21 app kan iedereen op een tablet het spoorplan zien en welke sporen bezet zijn; en kan ook nog eens zijn treintje besturen
ik geef dit enkel als voorbeeld, omdat ik dit zelf gebruik met iTrain;
...

De baan draait momenteel op LENZ (LZV100 en 2 boosters LV102), er is bij ons dus nog geen sprake van rijden met tablet of smartphone.
Wat we daar mee van plan zijn, is al in vorige bijdragen uitvoerig behandeld.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

#1377
Ondertussen is beslist om de automatisering te bepreken tot de paradebaan.
Op de havenbaan heeft een automatisatie weinig zin omdat er meestal toch handmatig gereden zal worden. Blijkt dat later er toch een soort van 'bewaking' van de seinen handig zou zijn, wordt dat in 2de fase toegevoegd.

Ook het 'systeem' dat gebruikt zal worden begint zich stilaan af te tekenen.
Na een doorgedreven evaluatie op zowel prijs als implementatie zijn de systemen van Lenz en LDT al afgevallen. Toelevering van componenten van bij Yamorc loopt niet helemaal zoals verwacht waardoor het hele process toch ongewenste vertraging zou kunnen oplopen.
Vandaar dat er vandaag zeer sterk in de richting van Loconet, geleverd door HDL gekeken wordt.

Ondertussen is een basis schema van de bediening opgesteld

snap (1) by Frans Peeters, on Flickr

De basiscomponenten voor een eerste testopstelling worden eerstdaags besteld zodat we kunnen gaan testen of we alles op elkaar afgestemd krijgen.
Het verlanglijstje (of moet ik zeggen 'randvoorwaarden van de leden'  ;) ) liegt er ook niet om.

Als besturingssoftware zal het waarschijnlijk dus iTrain worden omdat die zowel 'loconet' als 'Xpress-net' gelijktijdig kan aansturen. Dat is wel nodig als we de LENZ-centrale willen blijven gebruiken (eventueel na upgrade).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.