Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

mahtoska1

Dat wordt weer knap. Ik ben nu al benieuwd naar het eindresultaat.

Floris

hmmm, ben heel benieuwd! goed plan om die drieboogstukjes die je vanaf elke baan toeschreeuwen KIJK HIER KIJKIJKIJK DE BAAS HEEFT EEN KIBRIFABRIEK GEKOCHT NUMMER ZOVEEL EN ZOVEEL KIBRI KIBRIKIBRIKIBRIKIBRI!!!1!!!!!!! eruit te halen.

SuSke

En het wordt nog drastischer dan alleen maar die "drieboogstukjes"  ;D ;D

Maar eerst nog een paar kleine details aan de grote poort bijvoegen  ;)

20210226_231202 by Frans Peeters, on Flickr

Een paar gevels op elkaar gezet.

20210226_235448 by Frans Peeters, on Flickr

De aangekruiste delen worden afgedekt met een stuk gevelplaat

Daarna de zaag in de andere geveldelen ...  ;D ;D
En gelijk een paar versterkingen in de gevel gezet als steun voor nog andere beplatingen

20210226_235503 by Frans Peeters, on Flickr



Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Citaat van: Floris op 27 februari 2021, 11:12:32 AM
hmmm, ben heel benieuwd! goed plan om die drieboogstukjes die je vanaf elke baan toeschreeuwen KIJK HIER KIJKIJKIJK DE BAAS HEEFT EEN KIBRIFABRIEK GEKOCHT NUMMER ZOVEEL EN ZOVEEL KIBRI KIBRIKIBRIKIBRIKIBRI!!!1!!!!!!! eruit te halen.

LOL. Ze is zelfs verwerkt in de achtergrond op Dock's ceinture van Nouaillier en co. Kon m'n ogen niet geloven, maar dan ... 't is echt wel een mooi fabriekje en in het Luikse heb je er wel wat staan - waar natuurlijk later wel kundig aan gezooid is - die er als twee druppels water op trekken. Zoals deze hier langs de autostrade in Hermalle-sous-Argenteau, een oude graanmolen van de vroegere Société Coopérative "Meunerie Agricole du Pays de Herve", nu Sociétés Cooppératives Agricoles Réunis, beter bekend als de Moulins Moureau.

Moulins Moureau by Tim Boric, on Flickr

De toestand nu, via Google Maps:

SCAR - Hermalle-sous-Argenteau by Thomas Schampaert, on Flickr

In het land van Herve waren er ook een paar fabriekjes en zelfs mijnen die een gelijkaardige architectuur hadden. Prachtige gebouwen.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Floris

ja, tis wel vanwege redenen dat je die kibri-fabriek zoveel ziet, zoveel goeie fabrieken zijn er niet....

SuSke

zelfs tot in Antwerpen komt die bouwstijl terug. Het voorbeeld: Candico in Merksem

154573192_10218900562525701_4928445415400285358_n by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Zelf zit ik al een weekje te broeden of ik met de Kibri bouwdozen aan de slag ga om een halfreliëf fabriek te bouwen op basis van Farben AG. Een leuke bouwkit heb ik het altijd gevonden maar nu Floris genadeloos afserveert begin ik toch enorm te twijfelen.
De fabriek van Le bon grain in Morlanwelz inspireert me. Goed de Kibri versie staat er ver vanaf. Maar ik had nu ook weer geen zin om uren achter de pc te zitten tekenen om alles tot in de puntjes correct te hebben. Iets wat erop lijkt vond ik wel goed. Minpunt zijn inderdaad de drie boogjes die je nergens terug kan vinden in Belgische versies. Mijn plan was om achter de boogjes slater baksteenplaat te kleven waardoor ze al minder opvallen. Verder zou ik 8 bouwdozen nodig hebben om een flink gebouw van 6 etages hoog in de achtergrond te kunnen zetten. Aangevuld met wat betonnen silo's in het midden van het gebouw leek het me wel wat. Maar ik twijfel omdat het bewerken van de harde Kibri plasticplaat me niet zo makkelijk lijkt. Een ander minpunt zijn de grote ramen. Die wil je nu net niet in een bloemmolen, bakkerij bedrijf... altijd maar wit stof van de ramen moeten wassen. Ik twijfel maar verder of ik toch niet aan de volledige zelfbouw ga beginnen. :-\

Le bon grain @ Morlanwelz by Peter Van Gestel, on Flickr

Floris

nou, begrijp me niet verkeerd, ik vind die kibri-fabriek een leuk ding hoor, maar je ziet ze wel erg veel op modelbanen.
Maarre Peter, in jouw geval lijkt zelfbouw me de betere optie. De verhouding muur/ramen is inderdaad flink anders en straks herken je t origineel in plaats van de kibrikit, wat toch wel leuk is als je een bestaand voorbeeld nabouwt.

SuSke

Met de mogelijkheden die jij ter beschikking hebt Peter, zou ik niet twijfelen aan een zelfbouw.
En het hoeft echt niet tot op de mm juist te zijn.
Een goede impressie is soms veel beter dan het perfect nagebouwde model.

Je moet anders ook eens kijken wat er aan randafwerkingen te krijgen is in het Auhagen Baukasten systeem.
Wel opletten want het formaat en verband van de stenen is anders.
Ook blijken de Auhagen platen veel harder dan de Kibri platen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PeterVG

Jullie hebben me overtuigd. Ik leg de Kibri bouwdoos voorlopig aan de kant. Toch maar eens eerst proberen met de lasergraveerder wat er gemaakt kan worden. Het tekenwerk van zulk een bedrijfsgebouw kan meevallen. Het is veel van hetzelfde.
Intussen blijf ik je op de voet volgen Frans want het kriebelt toch wel een beetje om zelf aan de slag te gaan met de bouwdoos van Kibri.

Floris

Ha, mooizo. Kijk frans, waar we die arme sukkelaar nou weer in geluld hebben?  ;D ;D ;D

Alan On Track

De kibri-fabriek is - zoals Frans hier meesterlijk laat zien - wel heel dankbaar voor kit-bashing, wat toch wel veel mogelijkheden biedt. Een veelgebruikte Kibrikit of niet, het lijkt erop dat dit een lekker eigenzinnig fabrieksgebouwtje wordt en ik volg dat met plezier!  ;)
Modelbouw is een kunst

Gerolf

Citaat van: Alan On Track op 28 februari 2021, 00:12:32 AMEen veelgebruikte Kibrikit of niet, het lijkt erop dat dit een lekker eigenzinnig fabrieksgebouwtje wordt en ik volg dat met plezier!  ;)

Ik deel deze mening ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Hier zitten weer mooie realisaties aan te komen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Vanmiddag een paar raamdorpels geplaatst en de eerste trapeziumplaten tegen de gevel gehangen.

20210228_173743 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.