AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

Peter

Raf,
Als je me een PM of emailtje stuurt met je adresgegevens zal ik een paar van die
roostertjes opsturen
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Citaat van: raf op 02 juni 2017, 20:53:49 PM
vroeger wel printjes geëtst en dergelijke maar om dit te doen heb je ander materiaal nodig 

Je hebt niet veel ander materiaal nodig, zeker niet als je ooit dubbelzijdige printjes hebt gemaakt, zie http://meb.gerolf.be/debouw/materialen/netsen.htm
Maar "oefenen" is wel een investering ... vooral om de timing goed te hebben
Citeerander probleem zoals ik reeds zei hoe sterk is het

Nieuwzilver is vrij sterk, zeker vanaf 0.2 dikte. In tegenstelling tot messing heeft het veerkracht, en dat scheelt een hoop.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

de silicone mal voor de roosters was een flop
de roostertjes zijn zo klei dat de silicone niet tot op de bodem van de roosters door dringt
uit de gefreesde kan ik ze dus wel halen maar dan moet er eerst een laagje los wax ingespoten worden
maar dan zijn het ook perfecte roosters die er uit komen
dus de mensen die delen naar mij gestuurd hebben krijgen die terug MET deze malletjes er bij
alsook de mallen voor de vensters en dergelijke
de mallen zijn dus groen van kleur zo kun je je niet vergissen tijdens het gebruik
het gebruik zoals ik het doe
de front ramen heb ik dus uitgefreesd maar de twee midden stukken zien iets dieper uitgehaald (2 mm )
langs de boven en onderkant zet ik een stripje abs
ik kon die rand niet laten staan omdat ik dan de hoeken niet scherp genoeg kreeg
dan los wax spuiten en na drogen de spijlen opvullen met giet hars
na het drogen kun je de spijlen er tussen uit nemen
dan klik je die in malletje 2 welk maar 0.5 mm is uitgehaald
zo kun je de spijlen op hun juiste plaats vast lijmen zonder dat je de mal mee vast plakt
mal verwijderen en dan kun je langs buiten de stijlen vlak schuren met de kast
zo moet je haast niets bij plamuren en passen de ruiten perfect

de lampen heb ik op gevuld met auto plamuur alsook waar de buffers komen te zitten
deze kun je het beste op shapeway bestellen bij een collega mede bouwer alhier
want die zijn echt wel heel mooi
de lamp of lampen boot ik met een mal en dan een messing buisje der in om door schijnen van de led te voorkomen
ik gebruik een heldere witte led (rechthoek met steeltje)waar ik een smd rode tegen aan plak
zo heb ik wit en rood licht het rode schijnt gewoon door de heldere led doorheen en geeft voldoende licht
het buisje is binnen 2 mm
nu wachten op de zij rooster en dan nog de water aflopen boven de deuren en de trapjes onder de stuurpost ingang

das voor vandaag te doen

gr raf en foto's volgen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

Hoi Gerolf
nooit dubbel zijdige gemaakt en dat is het probleem
vroeger was het een uv lamp en een bak met ijzerchloride  dacht ik
de pot op het gasvuur en het mocht niet koken
dan de print inspuiten met positieve lak uit een spuitbus of stickertjes kleven
en dan of onder de lamp en dan fixeren of gewoon in dat ijzerding bad
handschoen aan en roeren met dat ding tot je dacht dat het goed was
dus ik denk niet dat ik het nog op deze manier zou willen/mogen doen  (madam zou kwaad worden denk ik LOL)
ik heb eens gekeken naar zo een uv bak en dan zo een aquariumachtig ding met verwarmer en beluchter
maar dan ben je al snel een paar 500 euro's armer tegen dat je goed en wel kunt vertrekken
en als swt moet ik toch een beetje uitkijken wat de prioriteiten zijn van aankoop
het staat allemaal op een lijstje hoor maar het staat niet bovenaan de te verlangen aankoop delen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

etsen kun je ook gewoon laten doen... oke, kost geld, maar dan krijg je wel gewoon goed spul. Maar goed, het is maar net waar de lol van je hobby zit, alles van begin tot eind zelf maken en niks laten doen heeft wel iets eervols.

raf

floris dat ben ik volledig met je eens
naar een firma sturen kan maar is in die  zin een probleem je BV een A4 blad vol hebben met ets delen
dan zo een paar roosters en de rest verloren laten gaan is weer zonde
dan blijft er ook nog de mensen over die en de kennis en de materialen hebben om dit te doen op de forums
en natuurlijk voor niks gaat de zon op en dan geef ik hun ook alle krediet dat wat ze gemaakt hebben heeft bijgedragen tot het maken van het model
ik haat het wanneer mensen met de pluimen gaan lopen van anderen hun werk zo zit ik nu eenmaal in elkaar

dan het zelf maken tot op een bepaald ogenblik kom je tegen grenzen aan
materiaal en machinerie en de kennis deze te gebruiken
frans heeft me over die grens heen getild wat het frezen aan ging van de kopse roosters
zoeken naar een manier om het met de materialen die je hebt het toch te kunnen doen is leerzaam en ook weer te gebruiken voor andere doel einden
zo heb ik reeds de signaal borden getekend en die gaan eerdaags in de machine
maar ook voor mijn boten heb ik nu andere ideeen zodat ik zaken nu fijner ga kunnen maken dan voor heen
dat blijft dus het spannende aan de hobby's
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

En waar laat je dat etsen? Lijkt me nog wel een idee om een A4 te vullen dees winter...
Greetz

Thommy

raf

http://www.ppdltd.com/

niet de gemakkelijkste site hoor daar moet je bijna ingenieur voor zijn om er aan uit te kunnen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

ik ben geen ingenieur en t lukt me redelijk...  ;D
Maar serieus, je moet je dr wel even in verdiepen hoe t werkt. Verder krijg je een vel aardig vol voor zo'n AR45. Trapjes, roosters, zo'n ouderwetse kopwand om de boel mee te verbouwen, raamlijsten, onderdelen voor het interieur wellicht (bankleuningen? bagagerekken? ik ken het interieur van die dingen niet...), verder nog wat rommel voor andere projectjes erbij proppen, wat kozijnen voor een gebouw, hekken, klinknagelstrips, ik noem maar wat...

raf

enig probleem ik zie dat ze in corel tekenen en ik in nanocad
en dat ze meermaals problemen hebben met in autocad aan geleverde tekeningen
daar beide programma's haast het zelfde zijn vrees ik er voor dat mijn tekeningen weer shit gaan zijn
en coral draw aan kopen vergeet het maar das niet te doen
maar we gaan er voor dus eerst een klein printje proberen vol te krijgen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Floris

ik lever altijd alles aan in autocad...

raf

ja ga ik ook doen
allee ik heb geen andere keuze LOL
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

In het weekend eens alle messing etsplaten en setjes overlopen die ik heb . Efkes hoopte  ik van goede roosters te hebben uit een setje met straatroosters en deksels  maar die zijn te klein en dan nog diagonaal  :( . Ook eens op internet gezocht maar voorlopig niks gevonden die fijn genoeg en juist van afmeting is . Iemand tips ? Het is voor dat rooster op de zijkant van de 43.


Deze die er nu inzit is niet zoals het zou moeten zijn of ben ik teveel eisend ?

raf

#523
ja ikke dank zij peter


deze zijn zo goed als het juiste formaat
ik heb nog geen tijd gehad om ze te passen maar ze zien er heeeeeeeel goed op schaal uit
daarvoor mijn dank

frezen is geen optie etsen weer wel
gr raf ik ben nu naar de HTC
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

apenkop

Citaat van: geert desc op 07 juni 2017, 18:32:41 PM
Deze die er nu inzit is niet zoals het zou moeten zijn of ben ik teveel eisend ?
Denk ik niet, als ik heel eerlijk mag zijn dan vind ik het rooster iets aan de breede kant ten opzichte van de foto van het 1:1 model. Maar dat is mijn persoonlijke mening op basis van de twee foto's, zonder het model echt goed te kennen.

Wellicht dat de setjes van Peter wat beter in de buurt gaan komen, maar dan moeten we het oordeel van Raf even afwachten. ;)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval