Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

raf

hahaha ja frans je hebt wel gelijk dat heet "grenzen verleggen"
het probleem is (en dat is op alle fora zo) dat er zijn die het weten maar het voor zich houden
en dat is zeer spijtig want niemand heeft het eeuwige leven en zo gaat er zeer belangrijke kennis verloren
wat het frezen aan gaat
ik wilde steeds de binnen kanten weg frezen maar dan of braken de dunne spaken of het werd nooit glad genoeg
nu opeens (eureka) en ik heb dus een negatieve mal gemaakt
het probleem met een negatieve is dat je een positieve nodig hebt om er terug een negatieve productie mal van te kunnen maken
dus het is steeds gokken hoe de eerste uit de harde mal komt om er daarna een silicone mal van te kunnen maken
daarna is het kinderspel want elke overschot aan giet hars efkes een druppel in de mal en klaar
twee voordelen
ik heb bijna voor niks roosters en ik verlies zo minder hars
nu die roosters op de zijkant eens proberen maken
en dan misschien de kap zelf onder de machine zetten om ze der in te frezen 
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#496
het verschil is meer dan duidelijk genoeg tussen de eerste en de laatst gemaakte roosters.en echt dit is heel klein
nu de kap terug opschuren en dan de rooster aan brengen
dan nog wat plamuren en dan kan het front afgewerkt worden
Geert dan begin ik aan de losse frontjes die dan naar je toe komen
samen met de boegies en een set ruitjes


ik heb nu drie van elk gegoten en de beste ga ik dus nu een silicone mal van maken
de harde mal is een probleem met ze der uit te halen



gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#497
de rooster voor de zijkant geprobeerd



het probleem is als ik de 16 openingen wil aan houden deze echt te dicht op elkaar zitten
en alsnog is de rooster dan te lang
hij is nu 16 mm lang en 3 mm breed
hij zou maar 6 mm max mogen lang zijn maar een dunner frees dan 0.1 heb ik dus niet en ik geloof ook niet dat die bestaan
met de lazer ben ik nog niet zover dat ik het zou kunnen lazeren en ik weet niet of de plastiek zich daar toe leent

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

#498


ziet er zelfs met knippen en plakken nie goed uit
hier is ongeveer de lengte juist zoals het nu zou zijn als ik het op deze manier zou frezen
enige oplossing minder gleuven

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

#499
Raf,

Ik heb ge-etste kelderroosters die Gerolf ooit voor mijn station Boom heeft gemaakt.
Die hebben zo goed als die afmetingen en zeer fijne gleufjes.
Misschien is dat een alternatief. Zal even kijken of ik
er een foto van heb, anders zal ik er straks een maken
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

ok is goed
etsen kan inderdaad een oplossing zijn maar zitten ze op het olaerts model er ook wel op
of hebben die 45 modellen deze rooster niet en is het alleen de vroegere die deze wel hebben
anders zou je verwachten dat ze in de kappen die wij hebben ook zouden mee gegoten zijn

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 02 juni 2017, 12:24:01 PM
ok is goed
etsen kan inderdaad een oplossing zijn maar zitten ze op het olaerts model er ook wel op
of hebben die 45 modellen deze rooster niet en is het alleen de vroegere die deze wel hebben
anders zou je verwachten dat ze in de kappen die wij hebben ook zouden mee gegoten zijn

gr raf

45 heeft die niet...
ik lees gewoon hier, ik heb geen tijd om verder te doen. vanaf maart tot eind september is het voor mij tijd voor m'n andere hobby... en daar heb ik m'n handen aan vol/vuil  ;D
Greetz

Thommy

Metpetergaathetbeter

fijne lijntjes in donkerder of zwart kleur? de 51 heeft ook gedrukte roosters dacht ik ;) Thomas was me net voor, vandaar geen lijntjes ;D ;)

raf

hoi Tommy
ken het normaal is het boten maar ik heb deze winter zoveel aan vrienden hun boten gewerkt dat ik haast niets aan mijn treinen heb kunnen doen
daarom met de vrouw afgesproken zodat ik het test baantje nu en dan in de hal kan opzetten en toch verder kan doen aan mijn treinen

vooral de electronica moet nu gedaan worden want eens ik deze begin in te bouwen op de grote baan kan ik anders niet meer rijden

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

#504
Raf,

Hierbij een foto van zo'n ets frame
Het zijn die langwerpige rechthoekige roosters die ik bedoel
Hun afmeting is 8 x 3 mm. Dit moet dan ook nog iets fijner en met kleiner afmeting dan mogelijk zijn.

PA120001 by Peter Verlooy, on Flickr
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

6 mm zou exact juist moeten zijn
of die roosters maar dan met minder gleufjes
er zitten der inderdaad 16 op zoals ik ook heb kunnen tellen op de foto
maar of nog kleiner etsen mogelijk gaat zijn heb ik geen idee van
het moet ook nog monteer baar zijn hé
het uitfrezen van heel die opening in de kast is geen probleem
6X3 mm  lukt me wel zelfs met een kleef randje er aan
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

SuSke

Voordeel van etsen is dat je kan werken met 0,1...0,3mm dik materiaal in nieuwzilver.
De minimale breedte van een spijltje wordt dan gelijk aan de dikte van je basismateriaal.

En dat het kan:
2x 0,1mm op elkaar gekleefd met dubbele etsing (reilëf)

20160731_152812 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Frans dit had ik reeds gezien en dit is prachtig materiaal
maar ik heb er den mogelijkheden niet voor om ook nog eens dit te gaan doen
dan word ik recht opstaande door mijn madam gekastreert LOL
vroeger wel printjes geëtst en dergelijke maar om dit te doen heb je ander materiaal nodig
en niet alleen dat ook de ervaring in het werken met die materialen
want efkes te lang en je hebt niets meer over

ander probleem zoals ik reeds zei hoe sterk is het  want een loc word al eens opgenomen en verplaatst
raakt al eens de omgeving bij een ontsporing
en die bestaat niet altijd uit watte of schuim

maar ik sta altijd voor opties open
en ben nog steeds leer gierig hoor
gr raf ik ga nu nog wat silicone vormen gieten
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

GDE

#508
Ik begrijp uw miserie Raf  :D die roosters zorgen echt wel voor extra moeilijkheden . Het rooster op de zijkant is enkel maar bij de oudere 43 ers .  De tip van Peter met rioolputdeksels is zeker eens het proberen waard . Me dunkt dat ik er nog ergens liggen heb om uit te proberen als die al de juiste afmetingen hebben .k denk dat de mijne wat kleiner ( te klein zelfs )zijn dan die van Peter . Die rooster dient echt zeer fijn te zijn maar zoals op de foto van Peter toch wel al het juiste type . Zoals ook Frans aantoont zou etsen wel de beste oplossing zijn . Zo' n rooster van 0,3 dik op een stukje plasticard gelijmd zou wel voldoende stevig zijn . O,3 dikte zou waarschijnlijk best zijn anders vullen die gleufjes zich toch op met verf denk ik . Nu zonder geëtste rooster dacht ik eventjes een nieuwe poging te wagen met een overschotje van een gesloten nmvb wagon waar ook een zeer fijn rooster op zit . Met het blote oog zie je amper dat de rooster niet het juiste type is (op de foto natuurlijk wel )maar wel fijner dan mijn vorige poging.

Volgende week opnieuw eens wat uitproberen dus .

raf

ik dacht ook aan ditte
ik heb een roco 5916 en die zij roostertjes zijn ook heeeeel klein
morgen een plasticine mal maken en kijken wat de giet hars doet
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.