Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

AR 45

Gestart door eddy, 19 augustus 2009, 19:51:29 PM

raf

wat die buffers aan gaat ik zou der ook 2 sets van bestellen LOL
al vind ik door de loop van het jaar wel sommige delen terug langs de kant van het spoor
ook als ik alles terug uitpak na de zomerstop dan liggen der in de dozen soms wel eens onderdelen
zo ben ik nu ook bezig de rongen terug te gieten want van sommige wagons ben ik er wat kwijt
details is mooi en prachtig maar er komt een eind aan
op een bepaald ogenblik zit je vast wat  je als modelbouwer kunt maken
qua machines en materialen kom je voor een bepaald budget te staan waar je niet over heen kunt
niemand kan een 100.000 3D printer privé kopen BV
en heb je dan zo eentje dan moet je der ook nog mee kunnen werken
een collega van de scheeps modelbouw wil een draaibank kopen want hij ziet mij stukken maken op mijn machine
maar als hij het dan zelf eens probeert dan blijkt het toch niet zo maar ineens zo te gaan als hij dacht

vandaag de twee fronten nog verstevigen en dan het moment supreme als de kap uit de mal komt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

dit is gewoon shit en niet bruikbaar
die heldere giet hars reageert heel anders dan de gewone
ik ga nu seffens de gewone giethars gebruiken en dan het verschil bekijken



straks de andere kap en dan kijken wat het geworden is
enige oplossing is dan de ramen er uitfrezen en deze in plexyglas maken en er terug in zetten
maar eerst afwachten hoe dat uit de mal gaat komen
hier word ik dus niet vrolijk van mijn gedacht
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

de kast in gewone giet hars.ik heb de hars niet ontlucht omdat dit een kast was die ik snel wilde maken om te kijken of het aan de mal of aan het giet product liegt .

de foto spreekt voor zich zelf denk ik
alleen moeten hier de ramen uitgehaald worden en vervangen door plexy glas ramen
straks kijken of dit goed lukt
de kleine brossel was in polyester gemaakt maar dit verkleurt na verloop van tijd in gele ramen dus dat is geen optie

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

das wel balen datte  >:( giethars is dus nog zo simpel niet  :-\
Greetz

Thommy

raf

thommy er is verschil tussen beide en dat is het probleem
de doorzichtige is op polyester /epoxy basis
en de gele is polyurethane
wat dus twee verschillende zaken zijn en alle twee verschillende manieren hebben wat uitharden en gel tijd hebben
met de polyester basis heb je ongeveer een 20 à 30 minuten de tijd om de hars te laten rond lopen in de mal
met de polyurethane heb je  naar gelang welke je gebruikt 5 à 10 minuten de tijd

de polyester heeft ongeveer een 14 uur nodig om uit te harden de andere 1 uurtje en klaar
ik ga nu eentje ontluchten en dan gieten maar ook meteen met de draden in het dak voor de verlichting
deze word ook weer in gewone gele giet hars en dan ga ik aan het werk met de ramen en kijken of ik deze er kan uitfrezen
indien dit lukt en ik met de frees goede ramen kan frezen kan ik terug een mal maken waar dan kappen uitkomen zonder ramen en eventueel ook zonder de details op het dak welke dan afzonderlijk gegoten kunnen worden

al doende leert men hé en die klere giethars was voor mij ook nieuw
misschien dat een binnen mal ook eventuele problemen kan oplossen maar dat ga ik bekijken na de oefening met de ramen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

#335
Ik zou aanraden de ramen te maken zo te maken zoals Stefan Appelmans die van de kleine Brossel had gemaakt. Deze waren glashelder en pasten precies in de daarvoor voorziene uitsparingen in de kap.

Bij de heldere kap de ramen afplakken,'zelfs met mascol enz is om een perfekt resultaat te krijgen een hels werkje, en bij het minste niet 100% bedekking zit je met een besmeurde ruit
Met vriendelijke groeten
Peter

Davy

Een klein vraagje Raf, als je een kap maakt van giethars, heb je op de afmetingen een kleine afwijking? en blijft hij mooi recht?

Mvg, Davy

raf

hoi davy

de gele kap is in giet hars de andere is eigenlijk een doorzichtige ployester dus twee verschillende materialen
ik ben nog niet naar de shop kunnen gaan door de feestdag maken ze de brug
maar de giet hars was de vraag
als je de kap uit de mal haalt dan is de kap juist zoals de mal
niet dikker of ronder of noem maar op
de mal is zo juist als het prototype waar dan de mal van gemaakt is
voor de stevigte zet in in de rand een stukje glasvezel staaf
dit hoeft niet maar het kost niets dus waarom zou ik het niet doen

kijk het kan zijn dat de kap 1/1000000000 kleiner word maar dat kan ik dus niet meten
op het zicht is de kap dus net hetzelfde als de eerste die er uit gekomen is

de  kap die ik op foto heb is zeer dun gegoten omdat ik daarmee eerst wilde zien of er fouten in de mal zaten die de vertekeningen op de polyester afdruk te zien gaven
maar de mal is perfect dus het moet aan het product liggen
ik ga maandag proberen naar de winkel te gaan en dan laat ik wel horen wat de fout was
gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Davy

En hoe zit dat met de binnenkant van de kap want die moet toch hol zijn, dus heb je eigenlijk twee mallen nodig zoals een spuitgietmatrijs bv.

raf

nee niet nodig
ik giet hars in de kap en dan vul ik alle naden en uitstekende dingen die aan de kap zitten
dus alles wat uitsteekt op de kap zijn putjes in de mal
met een tandenstoker daar goed de lucht uit drukken of vacuüm zuigen
dan met de kap beginnen draaien en keren dat er overal hars komt te zitten
de eerste laag is een zeer dunne laag en dient gewoon om overal dekking te krijgen
als deze is uitgehard dan leg ik in het dak draden voor de verlichting en tegen de zijkanten onderaan leg ik twee staafjes glasvezel
dan de kap terug met hars laten vol lopen en weer beginnen met draaien en keren tot de hars hard is geworden
zo heb je maar een 60 gram hars nodig voor een kap
met een dubbele mal (met inzet stuk)is het moeilijker om alles ontlucht te krijgen
je schreef het zelf (spuitgiet werk) deze mallen zijn meestal in gietijzer of staal om de druk van de spuitgiet machine te kunnen verdragen

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Davy

Als je de mal in staal maakt, kan je die ook gebruiken ipv een silicone mal? En die giethars is toch Resin dacht ik!?
Als je nog meer foto's hebt van je project, ik kijk er naar uit ;)

raf

Davy heb jij de mogelijkheid om een mal in staal te maken ????
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Davy


raf

als je zo een freesje hebt dan kun je inderdaad zo een mal maken
wel in twee delen anders kun je niet ontmallen
ik zou dan eerst 2 blokken tegen elkaar bouten en ze dan in die machine zetten
dus kwestie van een 3D tekening te hebben dan van de AR45

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Thommy

Citaat van: raf op 15 november 2016, 09:10:01 AM
als je zo een freesje hebt dan kun je inderdaad zo een mal maken
wel in twee delen anders kun je niet ontmallen
ik zou dan eerst 2 blokken tegen elkaar bouten en ze dan in die machine zetten
dus kwestie van een 3D tekening te hebben dan van de AR45

gr raf

Ik heb die van de AR43 getekend... kan de AR45 ook wel hé.
enkel de kappen van de AR45 zijn er... kun je beter de brossel ofzo maken? niet?
Greetz

Thommy